نظام بانکی، سیستم حمل ونقل و قوانین تجاری کشور باید به روز شود
به گزارش تور آلمان ارزان، دبیرکل اتاق مشترک ایران و یونان با بیان این مطلب که در دوران تحریم امکان دسترسی به بازارهای بین المللی از جمله یونان به دلیل حضور قدرتمندتر رقبا از دست رفت، گفت: حال باید دید بعد از رفع تحریم ها تا چه اندازه شرکای تجاری نسبت به احیای مناسبات خود با طرف های ایرانی تمایل دارند.
مجید موافق قدیری در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با توجه به این نکته که سیستم پالایشگاهی یونان در قبل از انقلاب بر اساس ترکیب نفت و انرژی ایران طراحی شده است، احتمال از سرگیری مراودات نفت و انرژی بین ایران و یونان را بسیار بالا پیش بینی کرد و تنها رقیب ایران در بازار یونان را عراق دانست.
بر اساس گفته های او کشور یونان به عنوان یک هاب صادرات مجدد به شمار می آید و بسیاری از کشورها از جمله چین بر اساس همین الگو از ظرفیت های این کشور استفاده می کنند.
این فعال اقتصادی، به روزرسانی قوانین تجاری، سیستم حمل ونقل و از همه مهم تر شبکه بانکی کشور را یکی از اصلی ترین اقداماتی برشمرد که باید پیش از لغو تحریم ها برای آنها فکری کرد.
دبیرکل اتاق مشترک ایران و یونان همچنین توجه به پروتکل ها و استانداردهای بهداشتی در ارتباط با کشورهایی نظیر یونان که جزو اتحادیه اروپا محسوب می شوند را بسیار مهم دانست و شرح داد: این کشورها بر اساس قوانین خاص و مشخصی با دیگر کشورها مراوده می کنند، بنابراین لازم است ضمن شناسایی این قوانین و رعایت آنها، گواهی نامه های موردنیاز را نیز دریافت کنیم تا قادر به حضور در این بازارها باشیم.
موافق قدیری، یکی از نقاط ضعف جدی کالاهای صادراتی ایران را نوع و کیفیت بسته بندی آنها بیان نمود و اضافه نمود: متأسفانه بسیاری از بازارهای صادراتی محصولات ایرانی را به دلیل نوع بسته بندی آنها از دست دادیم. توجه به سلیقه بازار و نوع مصرف مردم در دیگر کشورها یکی از شاخص هایی است که باید در بسته بندی مورد توجه قرار بگیرد.
به باور او تبلیغات و معرفی مناسب محصولات و نوع خدمات صادراتی در بازارهای هدف در کنار برندسازی از جمله موضوعاتی هستند که همواره نسبت به آنها بی توجه بوده ایم. به طور مثال همین الآن بخش قابل توجهی از بازار زعفران ایران به دلیل اهمال و بی توجهی به اصول اولیه صادرات در اختیار افغانستان قرار گرفته است.
دبیرکل اتاق مشترک ایران و یونان گفت: شاید با لغو تحریم ها، بخشی از محدودیت های صادراتی ایران برطرف شود اما همچنان ضعف های قانونی، زیرساختی و تولیدی مانع از توسعه موردانتظار صادرات غیرنفتی کشور خواهد شد.
او در ادامه گفت وگوی خود به احیای خط هوایی مستقیم بین تهران و آتن اشاره کرد و با بیان این مطلب که پیش از شروع تحریم ها در هفته 3 پرواز بین پایتخت دو کشور توسط خط ملی یونان انجام می شد، احیای این خط هوایی را برای توسعه سطح مناسبات دو کشور ضروری خواند.
بر اساس اظهارات موافق قدیری در حال حاضر مراودات بین ایران و یونان به صورت جاده ای و دریایی انجام می شود، خطوط کشتی رانی یونان بیشتر به صورت فله بر طراحی شده اما خطوط کشتی رانی ایرانی اغلب به صورت کانتینری هستند. با وجود تحریم ها علیه ایران، روابط دریایی بین دو کشور به طور کامل قطع نشد. به صورت جاده ای هم از خاک ترکیه و هم بلغارستان با یونان در ارتباط هستیم. با توجه به نوع روابط ترکیه و یونان ضرورت دارد که راستا جایگزین بلغارستان را بیشتر موردتوجه قرار دهیم. در این راستا باید پروتکل ها و تفاهمات جاده ای را نیز در نظر بگیریم.
این فعال اقتصادی در ادامه به کالاهای تجاری که بین دو کشور رد و بدل می شود اشاره و شرح داد: نفت، گاز و محصولات پتروشیمی، خشکبار، مواد شیمیایی، سنگ و مواد معدنی مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به یونان و انواع ماشین آلات، دارو، پوشاک و زیتون، اصلی ترین کالاهای وارداتی از یونان به ایران هستند.
او تمرکز بر همکاری های مشترک بین دو کشور در صنعت گردشگری را پیشنهاد داد و تأکید کرد: یونان و ایران در حوزه گردشگری، ظرفیت های بالایی دارند و می توانند با همکاری و سرمایه گذاری مشترک از ظرفیت های موجود بهترین بهره را ببرند. در حوزه استانداردسازی هتل ها و بهبود سطح صنایع غذایی کشور، یونان ظرفیت های مناسبی در اختیار دارد.
دبیرکل اتاق مشترک ایران و یونان سطح مناسبات بین دو کشور در دوران قبل از تحریم را 1.2 میلیارد دلار بیان نمود و گفت: در حال حاضر حجم صادرات به یونان 29 میلیون دلار و واردات از این کشور 21 میلیون دلار برآورد می شود.
منبع: اتاق بازرگانی ایران