نگرانی صنعتگران از تغییر سیاست های واردات، خیز تولیدکنندگان لوازم خانگی برای صادرات

به گزارش تور آلمان ارزان، هرچند فراوریکنندگان لوازم خانگی در سال گذشته توانستند به جای برنامه 30 درصدی رشد فراوری به رشد 78 درصدی دست یابند، اما همچنان نگران احتمال تغییر سیاست های وارداتی و کم رنگ شدن حمایت از فراوریات داخلی هستند.

نگرانی صنعتگران از تغییر سیاست های واردات، خیز تولیدکنندگان لوازم خانگی برای صادرات

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، هرچند این روز ها مسئولان و فراورینمایندگان از رشد چشمگیر فراوری لوازم خانگی و زمینه سازی برای صادرات این محصولات خبر می دهند، اما صنعتگران همچنان نگران تغییر سیاست های حمایتی دولت و افزایش واردات لوازم خانگی به کشور هستند. در حال حاضر با وجود محدودیت های موجود برای بخش فراوری و تشدید تحریم ها، پتانسیل بالای صنعت لوازم خانگی باعث رشد تیراژ فراوری این محصولات شده است.

به گفته مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت، سال گذشته بیش از 15 میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور فراوری شده و با اقداماتی که در راستای توسعه صنعت لوازم خانگی ساخت محور اجرا شده، برای بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر اشتغال زایی ایجاد شده است.

وی گفت: صنعت لوازم خانگی با توجه به نقشی که در رفاه اجتماعی جامعه دارد، از صنایع پر اهمیت تلقی می گردد و طی سال های اخیر با تکیه بر پتانسیل های داخلی بیشتر محصولات و تکنولوژی ساخت، بومی شده است.

معاون امور صنایع وزارت صمت، میزان فراوری لوازم خانگی در سال 99 را بیش از 15 میلیون دستگاه گفت و اضافه نمود: این صنعت در سال گذشته به رغم وجود محدودیت های پیش روی بخش فراوری توانسته رشد 78 درصدی فراوری را محقق کند و این درحالی است که برند های خارجی از ایران رفته و فراورینمایندگان با تکیه بر ظرفیت های داخلی توانستند این جهش فراوری را محقق نمایند.

صادقی نیارکی از رشد 88 درصدی فراوری یخچال و فریزر اطلاع داد و گفت: محصولات پر مصرف در این صنعت نظیر ماشین لباسشویی و تلویزیون بیش از 70 درصد رشد فراوری داشته است.

کیوان گردان، مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی نیز در این باره از رشد 100 درصدی انواع لوازم گازسوز خانگی اطلاع داد و گفت: با توجه به اقدامات اجرا شده در این صنعت، میزان فراوری در سال 99 فراتر از برنامه محقق شده و شاهد توسعه عمق ساخت داخل در این صنعت راهبردی هستیم.

وی گفت: برای امسال نیز فراوری 16.6 میلیون دستگاه لوازم خانگی و 300 میلیون دلار صادرات هدف گذاری شده است.

گردان، گردش مال صنعت لوازم خانگی را 6 میلیارد دلار برآورد کرد و از ایجاد اشتغال برای 1.3 میلیون نفر در این صنعت اطلاع داد.

فراورینمایندگان به فکر صادرات افتادند

در این مورد حمید رضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایی فراورینمایندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه بسکمک از مسایل، معضلات و مسائل حوزه فراوری لوازم خانگی کاهش یافته است، گفت: فراورینمایندگان این حوزه علی رغم همه مسائل و خروج شرکت های خارجی از کشورمان نشان دادند که می توانند علاوه بر تامین بازار داخل به صادرات نیز بیندیشند.

سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایی فراوری نمایندگان لوازم خانگی اضافه نمود: هدف گذاری برای افزایش فراوری 30 درصدی در سال 99 اجرا شده بود، اما فراوری در این حوزه به افزایش 78 درصدی دست یافت.

غزنوی گفت: پتانسیل و ظرفیت لازم برای توسعه هر چه بیشتر در این رشته از لحاظ کیفیت، تنوع و ارزآوری بیشتر وجود دارد.

فراورینمایندگان لوازم خانگی در کشور با وجود همه مسائل و خروج شرکت های خارجی نشان دادند که می توانند علاوه بر تامین بازار داخل به صادرات نیز توجه نمایند

وی با تاکید بر اینکه لوازم خانگی می تواند کشور را صنعتی کند، گفت: کشورمان در حوزه لوازم خانگی مزیت داریم، تمرکز را باید در این حوزه برای برندسازی، فراوری، صادرات و ارزآوری بگذاریم تا به سمت توسعه صنعتی و اشتغال پیش رویم.

سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایی فراورینمایندگان لوازم خانگی گفت: وزارت صمت در حوزه تامین مواد اولیه می تواند این صنعت را کمک کند و از دستگاه های ذی ربط در امر فراوری به عنوان متولی صنعت مطالبه گری کند.

نگرانی فراورینمایندگان از تغییر سیاست های واردات

در کنار فراهم شدن زمینه صادرات برای صنعت لوازم خانگی، فراورینمایندگان همچنان نگران تغییر در سیاست های وارداتی کشور هستند.

محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن صنفی فراورینمایندگان لوازم صوتی و تصویری در این مورد با تاکید بر ضرورت وجود یک متولی و مرجع واحد در حوزه صنایع، تغییر سیاست های مربوط به حوزه واردات در پی نوسانات ارزی را از مسائل مهم بخش فراوری مطرح نمود.

وی با تاکید بر موفقیت صنعت لوازم خانگی در تامین احتیاج بازار داخل، توضیح داد: بخش فراوری وظیفه خود را در زمینه فراوری کافی، با کیفیت و با قیمت متناسب با هزینه فراوری انجام داده، اما برای تداوم این شرایط احتیاج به بعضی اقدامات و اجرای سیاست های حمایتی است.

شهیدی با اشاره به نوسانات ارزی متوالی در دو دهه گذشته، به تاثیر آن بر سیاست های مربوط به حوزه فراوری و صادرات اشاره نمود و اضافه نمود: زمانی که شرایط ارزی کشور نامناسب شد، سیاست توجه به فراوری داخل و فراورینمایندگان داخلی در پیش گرفته شد، ولی با مساعد شدن شرایط ارزی و بالا رفتن قیمت نفت، واردات افزایش پیدا کرد.

وی تثبیت یک سیاست کلی در حمایت از فراورینماینده و ممنوعیت واردات کالا های مشابه فراوری داخل را خواهان شد و گفت: ظرفیت فراوری داخل بسیار بالا است و در حال حاضر تنها 60 درصد ظرفیت فراوری فعال است. از نظر کیفیت و خدمات پس از فروش هم در شرایط قابل قبولی هستیم، با توجه به تمام این موارد، احتیاج بخش فراوری این است یک برنامه چند ساله در مورد ممنوعیت و محدودیت های واردات اجرا گردد تا فراورینماینده بتواند برنامه ریزی بلند مدت در راستای جهش فراوری و افزایش عمق ساخت داخل را داشته باشد.

شهیدی اضافه نمود: در شرایط فعلی فراورینماینده نمی داند در آینده چه شرایط و شرایطی ایجاد می گردد و اینکه با باز شدن درب های واردات ممکن است فراوری با مشکل روبرو گردد و حتی واحد های فراوریی دچار آسیب جدی و ورشکستگی شوند؛ اتفاقی که در سال های گذشته برای بعضی از برند های ملی افتاد که بخشی از آن مربوط به سیاست های اِعمال شده در این حوزه بود.

ضرورت ایجاد هماهنگی بین بخش های مختلف مرتبط با فراوری

دبیر انجمن صنفی فراورینمایندگان لوازم صوتی و تصویری با بیان اینکه وزارت صمت متولی فراوری در بخش صنعت است، پیروی و هماهنگی سایر دستگاه ها با این وزارتخانه را ضروری و لازم دانست و توضیح داد: اگر این همکاری، همگرایی و هماهنگی بین دستگاه ها ایجاد گردد، بخش بزرگی از مسائل بخش فراوری و صنعت رفع خواهد شد.

وی، واگرایی در ادبیات اداری وزراتخانه ها و دستگاه های مختلف را عامل ایجاد مشکل و مانع در فراوری مطرح نمود و با انتقاد از جزیره ای عمل کردن بخش های مختلف مرتبط با حوزه فراوری، گفت: ضروری است یک متولی برای حوزه صنعت تعیین گردد که سایر بخش ها در گمرک، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، تامین اجتماعی و سایر بخش ها دستورات و مقررات آن را عملیاتی و اجرایی نمایند.

در هر حال، با نزدیک شدن به زمان تشکیل دولتی جدید در کشور، فراورینمایندگان چشم انتظار اعمال سیاست های حمایتی از فراوریات داخل از سوی مسئولان دولت آینده هستند که باید دید چه تدابیری در این بخش اندیشیده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1877

به "نگرانی صنعتگران از تغییر سیاست های واردات، خیز تولیدکنندگان لوازم خانگی برای صادرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی صنعتگران از تغییر سیاست های واردات، خیز تولیدکنندگان لوازم خانگی برای صادرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید