هر اپراتور مجازی به کدام زیرساخت وصل می گردد؟ ایرانسل، همراه اول یا رایتل؟

به گزارش تور آلمان ارزان، در سالیان اخیر و با ایجاد شرکت هایی تحت اپراتور مجازی، تنوع نام ها در دنیای سیم کارت کشورمان آنقدر زیاد شده است که شاید نام خیلی از آن ها را نیز نشنیده باشیم.

هر اپراتور مجازی به کدام زیرساخت وصل می گردد؟ ایرانسل، همراه اول یا رایتل؟

اگر چه حق انتخاب و تنوع همواره خوب است، ولی گاها این انتخاب های گوناگون هیچ تفاوتی غیر از نام ندارند و بیشتر ما را گیج می نمایند.

برای اینکه بدانیم هر کدام از اپراتور های مجازی واقعا چه چیزی برای ارائه دارند، باید به زیر ساخت سخت افزاری و نرم افزاری آن ها نگاهی بیاندازیم.

پس با ادامه مطلب با شبکه چی همراه باشید؛ چون قرار است زیرساخت اپراتورهای مجازی معروف ایران را زیر ذره بین ببریم.

اپراتورهای اصلی ایران کدامند؟

قبل از پرداختن به بحث اپراتور مجازی، باید اپراتورهای اصلی را بشناسیم؛ چون اپراتورهای مجازی تاثیر بسیار زیادی از اپراتورهای سطح یک یا به قول معروف اپراتور اصلی می گیرند.

اپراتورهای اصلی اپراتورهایی هستند که تمام زیرساخت سخت افزاری شامل سرورها، فیبرنوری، آنتن ها، رادیو یونیت ها و از همه مهم تر پهنای باند فرکانسی را در اختیار دارند.

در ایران 3 اپراتور اصلی همره اول، ایرانسل و رایتل را داریم که خدمات موبایلی را ارائه می نمایند. البته در TD-LTE مبین نت و زیتل هم اپراتور اصلی و با زیرساخت مجزا محسوب می شوند.

باید توجه داشت که رایتل در خیلی از مکان های کمتر پیشرفته، نقش یک اپراتور مجازی را دارد و از همراه اول سرویس می گیرد و در عوض بخشی از پهنای باند سراسری خود را به همراه اول داده است که کاری بس عجیب است.

اپراتور مجازی چیست؟

فضای فرکانسی در همه جهان محدود است و نمی گردد به 10 اپراتور فرکانس مجزا داد تا تجهیزات اختصاصی خود را نصب نمایند.

اما تنوع همواره ضروری است و خیلی از شرکت ها نمی خواهند از سود داشتن اپراتور صرف نظر نمایند. بنابراین سال 1999 مفهومی به نام اپراتور مجازی (Mobile Virtual Network Operator) در جهان ایجاد شد که این مشکل را حل نماید.

در ایران تقریبا از سال 1394 اولین مجوزهای اپراتور مجازی اعطا شد تا رقابت در حوزه قیمت گذاری ایجاد گردد. اپراتورهای مجازی در ایران هم در نوع اینترنت ثابت TD و هم نوع FD ایجاد شدند تا حق انتخاب کاربران در حوزه سیم کارت بیشتر گردد.

اپراتور مجازی در واقع می تواند همه چیز اختصاصی خودش را داشته باشد غیر از زیرساخت فیزیکی و رادیویی.

در واقع اپراتورهای مجازی نه اجازه ایجاد شبکه فرکانسی جدیدی دارند و نه احتیاجی به این کار دارند. بلکه با قرارداد با اپراتورهای اصلی از زیرساخت فیبر نوری و رادیویی اپراتور اصلی استفاده می نمایند و خدمات را ارائه می نمایند.

اپراتور مجازی سیم کارت مختصص خودش و بعلاوه سر شماره اختصاصی دارد ولی همه این ها در تنظیمات فرکانسی اپراتور اصلی و پایه امکان مانور را دارند.

بنابراین باید نتیجه بگیریم که اپراتورهای مجازی دقیقا رفتاری شبیه به اپراتور اصلی خود دارند؟ جواب این سوال منفی است.

اپراتورهای مجازی می توانند رفتار کاملا متفاوتی از جنبه های مختلفی نظیر قیمت گذاری، محدودیت پهنای باند (در صورت داشتن هسته مجزا) و … با اپراتورهای اصلی خود داشته باشند که همین موضوع اپراتورهای مجازی را بسیار مجذوب کننده می نماید.

بعلاوه، برخی از این اپراتورهای مجازی برای کاربردهای خاص ایجاد می شوند که مثلا مختص دیتا هستند یا مختص هواداران یک تیم ورزشی.

بنابراین، اپراتور مجازی می تواند با اپراتور پایه خود زمین تا آسمان فرق داشته باشد و خدمات کاملا متفاوت و بعضا تخصصی ارائه کند.

لازم به یادآوری است که ارائه خدمات به اپراتور مجازی را با رومینگ اشتباه نگیرید و این 2 فناوری کاملا مجزا هستند و ربطی به یکدیگر ندارند.

مثلا رایتل خیلی مکان ها نقش یک اپراتور مجازی را ایفا می نماید و در این مواقع از زیر ساخت همراه اول استفاده می نماید، اما در خیلی از مکان ها به علت نبود دکل فقط روی رومینگ ملی می رود که این 2 شرایط کاملا متفاوت هستند.

هسته اختصاصی شبکه چیست؟

همانطور که در بالا گفتیم، اپراتورهای مجازی می توانند پهنای باندی با رفتار کاملا متفاوت از اپراتور اصلی ارائه دهند که این احتیاجمند چیزی به نام هسته شبکه (Core) اختصاصی خواهد بود.

منظور از رفتار پهنای باند در واقع برای شرایط اینترنت ایران و محدودیت های مخصوص به خودش است که اصولا پهنای باند اپراتورهای اصلی با محدودیت بسیار شدیدتری ارائه می شوند.

این فرصتی برای اپراتورهای مجازی فراهم نموده است که با ایجاد هسته اختصاصی و ارائه پهنای باند با محدودیت کمتر یا محدودیتی که حداقل راحت تر دور می خورد!، مشتریان زیادی را جذب نمایند.

در واقع هسته شبکه، مجموعه ای از خدمات نرم افزاری و سخت افزاری سمت سرور است که پهنای باند، نظام ip و DNS اپراتور مجازی را از اپراتور اصلی جدا می نماید.

بعلاوه اپراتور مجازی می تواند با توجه به هسته خودش نسل فناوری ارتباطی خودش را مدیریت کند.

بطور مثال، اگر اپراتور اصلی به لحاظ فرکانسی آمادگی نسل پنجم را داشته باشد و تجهیزاتش نصب شده باشند ولی به لحاظ نرم افزاری امکان خدمات نسل پنج را نداشته باشد، اپراتور مجازی می تواند در همان منطقه به شرط آماده بودن هسته اختصاصی، فناوری 5G را ارائه کند.

بعلاوه اپراتور مجازی می تواند با توجه به امکانات هسته خود، امکانات نرم افزاری خاصی مانند آنچه شاتل موبایل با سیم کارت هوشمند ارائه می نماید را ارائه دهد.

بنابراین هسته یک اپراتور بسیار مهم است و دانستن اینکه کدام اپراتور مجازی هسته اختصاصی خودش را دارد بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

آنالیز زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری هر اپراتور مجازی

حالا که با تعاریف اولیه و اصلی اپراتور مجازی آشنا شدیم و دانستیم چه معیارهایی در انتخاب یک اپراتور مجازی مهم است؛ می خواهیم تک تک به سراغ اپراتورهای مجازی مهم ایران برویم و آن ها را به لحاظ زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری آنالیز کنیم.

در این آنالیز فقط اپراتورهای معروف تر را آنالیز می کنیم و ممکن است برخی از اپراتورها از نگاه ما غافل مانده باشند که می توانید در بخش کامنت ها به ما یادآوری کنید.

گفتنی است که ما هم اپراتورهای FD را آنالیز خواهیم کرد و هم TD. پس حتما در ادامه با ما همراه شوید.

  1. شاتل موبایل

شاتل موبایل همانطور که از نامش معین است؛ به یکی از بزرگترین هلدینگ های اینترنتی کشور یعنی شاتل تعلق دارد که سال ها است در زمینه اینترنت کابلی ADSL فعالیت داشته است.

همین فعالیت در حوزه اینترنت باعث شده است که شاتل موبایل به لحاظ نرم افزاری و سرور، امکانات بسیار بالایی داشته باشد و هسته اختصاصی بسیار قدرتمندی نیز در اختیار دارد.

شاتل موبایل تنها اپراتور مجازی ایران است که با 3 اپراتور اصلی کشور قرارداد دارد و می تواند از زیرساخت شبکه و فرکانسی 3 اپراتور استفاده کند که ارائه خدمات در سراسر کشور را تضمین می نماید.

یکی از کارهای جالب شاتل موبایل که مشتریان زیادی را به این اپراتور کشانده است، امکان سیم کارت هوشمند است که بطور اتوماتیک تشخیص می دهد در هر شرایط به دکل کدام اپراتور وصل گردد.

بعلاوه امکان انتخاب در اپلیکیشن شاتل موبایل و بعلاوه کد دستوری فراهم است و احتیاج نیز در تنظیمات موبایل حالت شبکه را تغییر دهید.

بعلاوه شاتل موبایل در هسته خود امکان را نیز فعال نموده است که در برخی نقاط می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

بعلاوه باید اشاره کنیم که پیش شماره اختصاصی شاتل موبایل 0998 است.

در نهایت شاتل موبایل برای کسانی که طبیعت گردی می نمایند و دائما دنبال فزونین آنتن دهی هستند؛ مناسب است ولی تعرفه خدمات آن زیاد به صرفه نیست.

  1. سامانتل

سامانتل مربوط به یک بانک خصوصی بزرگ یعنی بانک سامان است که در ماه های اخیر مشتریان زیادی را جذب نموده است.

پیش شماره اختصاصی سامانتل 09998 و 09999 است که انصافا خیلی رند و مجذوب کننده است.

سلاح اصلی سامانتل قیمت گذاری پایین تر نسبت به رقبا است ولی این اپراتور به لحاظ امکانات بسیار ضعیف عمل می نماید.

به صورت تئوری سامانتل امکان اتصال به دکل های رایتل و همراه اول را دارد. ولی به طرز عجیبی در خیلی از موارد به هیچ وجه به همراه اول متصل نمی گردد و خوب داستان آنتن دهی بد رایتل را همگی می دانیم.

مثلا در یک محله یک شهر سامانتل به صورت دستی به همراه اول وصل می گردد ولی اگر در خودرو در حال حرکت باشید؛ کلا آنتن می پرد و باید در محله دیگر روی رایتل تنظیم کنید.

بعلاوه سامانتل هسته اختصاصی شبکه ندارد و دقیقا از هسته رایتل استفاده می نماید و IP رایتل را می گیرد که این هم با توجه به محدودیت های بالای شبکه رایتل خصوصا در حوزه کیفیت و سرعت، یکی دیگر از مسائل سامانتل است.

بطور مثال در زمان نوشتن این مقاله یعنی تیر 1403، بیش از 20 روز است که شبکه سامانتل دارای اختلال و قطعی سراسری است و هنوز که هنوز است درست نشده است.

بنابراین سامانتل را برای سیم کارت اصلی روی گوشی پیشنهاد نمی دهیم ولی برای مودم و جای ثابت در صورت اتصال به شبکه همراه اول می تواند گزینه مناسبی باشد.

بعلاوه سامانتل سیم کارت TD-LTE هم دارد که در این نوع سیم کارت از دکل و زیرساخت ایرانسل استفاده می نماید.

  1. لوتوس تل

لوتوس تل دیگر اپراتور مجازی است که متعلق به یک بانک خصوصی به نام بانک پارسیان است. پیش شماره این اپراتور نیز 09990 است.

این اپراتور فقط از امکان استفاده از زیرساخت فیزیکی و فرکانسی همراه اول را دارد و امکان تغییر شبکه وجود نخواهد داشت.

لوتوس تل نیز به علت قیمت گذاری بسیار خوب معروف است و هسته اختصاصی خودش را نیز دارد که البته به طرز عجیبی در همه کشور فعال نیست.

یکی از معایب این اپراتور امکانات ضعیف نرم افزاری نظیر سفارش سیم کارت در سایت و بعلاوه نبود اپلیکیشن مدیریت سیم کارت است که بسیار بد است.

بعلاوه این اپراتور نمایندگی بسیار کمی در سطح کشور دارد که در صورت مشکل کاربران راه ارتباطی خوبی با این اپراتور نخواهند داشت.

  1. آپتل

آپتل متعلق به هلدینگ فین تک آپ (نگین ارتباطات آوا) است که با پیش شماره 09991 فعالیت می نماید.

آپتل منحصرا از زیرساخت ایرانسل استفاده می نماید و امکان اتصال به سایر اپراتورها فراهم نیست.

آپتل هسته اختصاصی خودش را دارد که البته به لحاظ محدودیت از اپراتورهای اصلی هم پا را فراتر گذاشته است.

نکته اصلی رقابتی آپتل این است که این اپراتور در ترکیه هم یک اپراتور مجازی محسوب می گردد و بدون رومینگ در ترکیه هم کار می نماید.

بنابراین اگر سفر زیادی به ترکیه می روید و کار بانکی دارید که IP ایران لازم دارد، آپتل مناسب شماست.

به لحاظ تعرفه گذاری نیز تعرفه های آپتل زیاد به صرفه نیست اما نسبت به اپراتورهای اصلی و شاتل، صرفه خوبی دارد.

بعلاوه باید اشاره کنیم که انصافا آپتل در زمینه وبسایت و مدیریت خرید و استفاده از سیمکارت از سایر اپراتورهای مجازی بسیار بهتر عمل نموده است.

خرید سیمکارت آپتل در سایت این اپراتور به راحتی انجام می گردد و فردای خرید می توانید سیمکارت را از نمایندگان پرشمار این اپراتور تحویل بگیرید.

  1. آسیاتک

آسیاتک را همه به ارائه اینترنت ثابت ADSL و پهنای باند اختصاصی می شناسیم اما خوب است بدانید که این شرکت نیز مانند شرکت شاتل، سیم کارت اختصاصی خودش را دارد.

آسیاتک 3 نوع سیم کارت می فروشد. اولی مختص TD-LTE است که از زیرساخت و دکل های ایرانسل استفاده می نماید. و دومی سیم کارت TD/FD-LTE است که امکان اتصال به شبکه ایرانسل را نیز فراهم می نماید.

سومین سیم کارت آسیاتک هم به شبکه FDD همراه اول وصل می گردد و به نوعی یک سیم کارت مبین نت 360 است.

آسیاتک هم به علت زیر ساخت خوبی که دارد هسته اختصاصی شبکه خودش را دارد و از این لحاظ مسئله ای ندارد.

اما تعرفه خدمات آسیاتک واقعا رقابتی نیست و به همین علت کاربران زیادی را جذب ننموده است.

  1. وینکس

نوبت به اپراتورهای مختص TD-LTE رسید و به عنوان اولین اپراتور، وینکس را آنالیز می کنیم.

وینکس مانند بیشتر اپراتورهای مجازی TD-LTE ، از زیرساخت دکل های ایرانسل و باند 42 استفاده می نماید. به همین علت است که اگر یک سیم کارت وینکس یا اپراتورهای مشابه را در یک مودم TD-LTE ایرانسل که حتی قفل اپراتوری هست بگذارید، کار خواهد نمود.

وینکس هسته اختصاصی خودش را دارد و به همین علت توانسته مشترکان زیادی جذب کند.

بعلاوه وینکس معمولا تعرفه های آغازین خوبی هم دارد و به با این ترفند کاربران را به خرید سیم کارتش جذب می نماید.

  1. پیشگامان

پیشگامان دیگر اپراتور اینترنت ثابت است که سیم کارت اختصاصی خودش را هم می فروشد.

پیشگامان هسته اختصاصی قدرتمندی دارد و هم در حوزه TD-LTE و هم در حوزه FD-LTE با استفاده از زیرساخت ایرانسل کار می نماید.

پیشگامان را کاربرانی استفاده می نمایند که در پی بسته های حجیم هستند و بعلاوه این اپراتور قابلیت های ویژه ای برای گیمرها در نظر گرفته است که نمی دانیم مفید هستند یا نه.

  1. مبنا تلکام

مبنا تلکام یکی از اپراتورهای مقرون به صرفه قیمت TD-LTE محسوب می گردد که به طور عجیبی مشترک زیادی هم ندارد.

این اپراتور هم از زیرساخت مخابراتی ایرانسل استفاده می نماید ولی مانند بیشتر اپراتورها هسته اختصاصی خودش را دارد.

تعرفه خدمات مبناتلکام مناسب است و رقابت خوبی با سامانتل دارد. البته که در TD-LTE برخلاف FD-LTE اصولا بسته های اپراتورهای اصلی یعنی ایرانسل و مبین نت مناسب تر هستند.

  1. ماهان نت

ماهان نت نیز یک اپراتور انحصاری روی TD-LTE است که از زیرساخت ایرانسل استفاده می نماید.

این اپراتور هسته اختصاصی دارد و در این زمینه حداقل خوب عمل نموده است.

ماهان نت در ارائه بسته های عجیب و با قیمت عجیب و گران تبحر خاصی دارد و به همین علت است که شاید خیلی از شما تجربه استفاده از این اپراتور را نداشته اید.

  1. تک نت

برای آخرین اپراتور می خواهیم سراغ یک اپراتور TD-LTE دیگر برویم که در سالهای ابتدایی فعالیتش با ارائه قیمت های خوب روی مودم مشترکان بسیاری را جذب کرد.

اما در سالیان اخیر بسته های اینترنت تک نت به طرز مسخره ای گران و غیر منطقی شده اند که مشترکان را آزار داده است.

اما اگر مودم تک نت دارید و از خدمات این اپراتور ناراضی هستید جای نگرانی نیست. تک نت با این که هسته اختصاصی خودش را دارد، ولی مانند سایرین از دکل ها و زیر ساخت ایرانسل استفاده می نماید.

بنابراین می توانید سیم کارت TD-LTE اپراتورهایی نظیر ایرانسل، پیشگامان و وینکس را بخرید و روی مودم تک نت به راحتی بهره ببرید.

11. های وب

های وب دیگر اپراتوری است که از حوزه اینترنت ثابت وارد حوزه اینترنت سیم کارتی شده است.

اما های وب یک تفاوت عمده با سایر رقبای خود دارد. های وب در منطقه ها روستایی زیرساخت مختص خودش بر پایه باند فرکانسی 800 دارد و خدمات نسل چهارم را برای روستایان فراهم می نماید.

علت استفاده از باند طلایی 800، پوشش بسیار عالی این باند است که با توجه به پهنای باند کم این باند، ماسب منطقه ها کم تراکم روستایی و جاده ها می باشد.

اما های وب در شهرها نیز از زیر ساخت ایرانسل برای فروش سیم کارت TD-LTE و بعلاوه مودم استفاده می نماید.

باید توجه داشت که های وب زیرساخت نرم افزاری و هسته اختصصای قدرتمندی را نیز دارد که مزیت خوبی برای این اپراتور محسوب می گردد.

کدام سیم کارت مناسب من است؟

جواب این سوال به نحوه استفاده و کاربرد شما از اینترنت بستگی دارد.

اگر در محیط ثابتی مانند خانه یا محل کار می خواهید از اینترنت بهره ببرید، ترجیحا به سراغ مودم و سیمکارت های TD-LTE بروید که تعرفه مناسب تری دارند.

چندی پیش یک مقایسه بین تعرفه های اپراتورهای TD-LTE انجام دادیم که می تواند برایتان خیلی یاری نماینده باشد.

  • مقایسه قیمت اینترنت TD LTE شرکت های مختلف در سال 1403

همانطور که گفتیم، اصولا بیشتر اپراتورهای TD-LTE از زیرساخت ایرانسل استفاده می نمایند چون تنها رقیب ایرانسل در TD-LTE مبین نت است که خودش زیرساخت و دکل های کافی ندارد و مجبور به استفاده از همراه اول است.

بنابراین اصولا اپراتورهای مجازی TD-LTE از ایرانسل سرویس می گیرند مگر خلافش ثابت گردد. پس چیزی که در TD-LTE مهم است قیمت تعرفه ها و بعلاوه کیفیت پهنای باند است.

در نتیجه در خرید سیم کارت TD-LTE به قیمت سرویس و کیفیت پهنای باند توجه کنید.

اگر برای کاربردهای خاص مانند دوربین مداربسته دنبال سیمکارتی هستید، باید به سراغ اپراتورهایی بروید که امکان استفاده از IP ثابت را فراهم نمایند.

اگر کاربر پر مصرفی روی موبایل هستید باید به سراغ اپراتورهایی با حجم مقرون به صرفه مانند سامانتل و لوتوس تل بروید که البته توصیه می کنیم در کنار این سیمکارت ها، یک سیمکارت اپراتور اصلی نیز در موبایل خود داشته باشید.

بعلاوه می توانید مقایسه قیمت تعرفه های اپراتورهای موبایل را نیز در شبکه چی بخوانید و بعدا تصمیم به خرید بگیرید.

  • مقایسه قیمت بسته های اینترنت موبایل اپراتورهای مختلف در سال 1403

اگر مشکل هزینه ندارید، شاتل موبایل با توجه به استفاده از زیرساخت هز 3 اپراتور و بعلاوه امکان جابجایی بین اپراتورهای پایه و هسته اختصاصی خوب، انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

در نهایت به دلایلی نظیر هزینه تعرفه ها و کیفیت سرویس، توصیه می کنیم در TD-LTE به سراغ اپراتورهای اصلی مانند ایرانسل و مبین نت بروید.

اما در FD-LTE رقابت بهتر است و اپراتورهای مجازی هر کدام به نوبه خود در یک یا چند امکان فزونی دارند و با توجه به تعرفه های نسبتا مناسب، انتخاب بهتری نسبت به همراه اول و ایرانسل خواهند بود.

شما از چه اپراتوری استفاده می کنید و آیا از خدمات آن راضی هستید؟ اگر بخواهید به ما و سایر کاربران یک سیم کارت برای خانه و موبایل پیشنهاد کنید، کدام اپراتور را انتخاب می کنید.

لطفا در بخش نظرات ما و سایر کاربران را همراهی نمایید.

منبع: شبکه چی
انتشار: 12 تیر 1403 بروزرسانی: 12 تیر 1403 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2531

به "هر اپراتور مجازی به کدام زیرساخت وصل می گردد؟ ایرانسل، همراه اول یا رایتل؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر اپراتور مجازی به کدام زیرساخت وصل می گردد؟ ایرانسل، همراه اول یا رایتل؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید