همه برنامه های دولت برای کیفیت و قیمت اینترنت
به گزارش تور آلمان ارزان، خبرنگاران- گروه دانش و فناوری؛ معصومه بخشی پور: سرعت و کیفیت مطلوب اینترنت مطالبه همیشگی کاربران از مسئولان است و به همین علت با تغییر هر دولت و انتخاب وزیر نو ارتباطات، از میان تمامی وظایفی که به وی محول می گردد، آنچه که در نگاه عامه مردم مورد توجه واقع شده است رویکرد وزیر ارتباطات درباره سرعت، کیفیت و قیمت اینترنت است؛ موضوعی که نظارت و سیاستگذاری در خصوص آن در مأموریت ها و وظایف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گنجانده شده است.
به همین جهت مصاحبه با رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که سیاست گذاری ها در خصوص اینترنت در حوزه اختیارات وی دیده شده است، در درجه اهمیت واقع شده است.
صادق عباسی شاهکوه که خود سال ها در بدنه رگولاتوری حضور داشته به تازگی به سمت معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منصوب شده است و در مأموریت هایی که از سوی عیسی زارع پور وزیر ارتباطات به وی محول شده، برنامه ریزی و پیگیری تحقق سیاست توسعه زیرساخت های ارتباطی ثابت پرسرعت و با کیفیت در اقصی نقاط کشور با تاکید بر توسعه فیبرنوری و ارتقا کیفیت ارتباطات سیار با تاکید بر فناوری های نوین دیده می گردد.
وی دارای مدرک دکتری مهندسی مخابرات از دانشگاه بریستول انگلستان و کارشناسی ارشد مهندسی مخابرات از دانشگاه صنعتی شریف است که مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، معاون آنالیز های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون فنی و امور بین الملل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از جمله سوابق فعالیتش در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می گردد.
متن مصاحبهی تفصیلی با رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره شرایط اینترنت ثابت و سیار و دلایل عدم توسعه در این بخش و نیز موضوعات مربوط به تعرفه خدمات حوزه ICT به توضیح زیر است.
* بهتر است مصاحبه را از شرایط کیفیت اینترنت آغاز کنیم. موضوعی که مورد توجه کاربران بوده و در چند ماه اخیر با انتقاد بسیاری هم روبرو شده است. حتی آقای وزیر هم دو ماه پیش دستور پیگیری موضوع را به علت تعدد شکایت کاربران صادر کرد. با این وجود چرا کیفیت اینترنت خوب نیست؟ پس از دستور وزیر ارتباطات چه اقدام ویژه ای اجرا شده و رگولاتوری چه راه چارههایی را برای نظارت بر ارائه خدمات اینترنت در نظر گرفته است؟
کیفیت اینترنت از آن دست موضوعاتی است که باید به صورت دائم و مستمر روی آن کار گردد و این طور نخواهد بود که بگوییم امروز روی آن اقدام شده و دیگر مسئله ای نداریم. حتی اگر روزی برسد که همه چیز خیلی خوب باشد باز هم باید استانداردها را بالا ببریم و مجدداً کوشش کنیم؛ پس این یک کار مستمر است. بنابراین عجیب نیست که یک زمانی شاهد بروز مسئله ای باشیم و زمانی این مشکل حل گردد اما مجدداً ممکن است مسائل دیگری به وجود بیاید. این فرایند همیشگی است.
اینکه در حال حاضر کیفیت اینترنت مطلوب نیست نکته درستی است. اما به این معنی نیست که در همه زمان ها و در همه جا اینگونه باشد. واقعیت این است که ما در یک زمان هایی در بعضی منطقه ها مشکل داریم؛ بخشی از این اختلال در شبکه موبایل طبیعی است و مربوط به خاصیت ذاتی این شبکه است. چون شبکه سیار شبکه ای نیست که همواره یکنواخت و یک جور باشد. به این معنی که برای مثال اگر در اطراف یک BTS به صورت غیرمنتظره جمعیت زیادی جمع شوند، در آن موقع کیفیت در آن منطقه کاهش می یابد. یا ممکن است زمانی یک تداخلی پیش بیاید که کیفیت را تحت تأثیر قرار دهد.
این مسائل در شبکه ثابت کمتر است. چرا که پایداری شبکه ثابت معمولاً بیشتر از شبکه موبایل است. ولی متأسفانه آن چیزی که در واقعیت کشور ما وجود دارد این است که بیشتر اتکای ما به شبکه موبایل است و برخلاف همه جای جهان، بیشتر مصرف مردم در شبکه موبایل اتفاق می افتد.
در حال حاضر بیش از دو سوم مصرف اینترنت کاربران روی موبایل انجام می گردد و این در حالی است که در جهان این رقم بسیار کمتر است. حتی ممکن است یک پنجم مصرف کاربران سایر کشورها روی شبکه موبایل باشد و شاید بیش از 10 برابر استفاده مردم، روی اینترنت ثابت نسبت به موبایل اتفاق می افتد. اما این فرایند در کشور ما معکوس است.
* شما علت این نحوه استفاده را چه می دانید؟ چرا کاربران به استفاده از اینترنت موبایل تمایل بیشتری نشان می دهند؟
علت این است که شبکه ثابت در کشور ما توسعه خوبی نداشته و شبکه موبایل توسعه پیدا نموده است. شبکه موبایل به علت توسعه خوب این اندازه مصرف را تحمل می نماید. اما باید توجه داشته باشیم که هرچه جلوتر می رویم کیفیت شبکه موبایل هم افت پیدا خواهد نمود و علت آن هم این است که در دو سال اخیر مصرف کاربران روی شبکه موبایل هم با سرعتی بسیار رشد نموده اما متناسب با آن سرمایه گذاری اتفاق نیفتاده است. یعنی سرمایه گذاری اجرا شده اما متناسب با رشد مصرف نیست. این فرایند طبیعتاً افت کیفیت را به همراه خواهد داشت.
* با این وجود چه باید کرد؟ چگونه می توان به افزایش کیفیت اینترنت امیدوار بود؟
ما در بحث کیفیت اینترنت استانداردهایی را مدون نموده و به اپراتورها هم ابلاغ کردیم. الان در آن حداقل های استاندارد قرار داریم اما نسبت به قبل، شرایطمان پایین تر است. برای مثال میانه سرعت اینترنت در تلفن همراه مطابق مصوبات ما باید 5 مگابیت و حداقل سرعت هم 2 مگابیت بر ثانیه باشد. حتی در بعضی مواقع سرعت به 8 مگابیت هم می رسد. اما پیش از این میانه سرعت بالاتر از 8 مگابیت بوده است. این افت را نشان می دهد؛ البته هنوز استانداردهای ما رعایت می گردد و از آن لحاظ مسئله ای وجود ندارد. ولی تجربه مردم نشان می دهد که نسبت به سال قبل، میانه سرعت افت داشته است.
البته باید به این نکته هم توجه داشت که وقتی حداقل سرعت را 2 مگابیت اعلام می کنیم به این معنی نیست که در هر زمان و مکانی باید سرعت این باشد. بلکه این تعریف معینی دارد. مثلاً گفته می گردد که اگر 100 نمونه در مکان و زمان های مختلف آنالیز و در 98 نمونه، این حداقل سرعت رعایت شد، فرض را بر قابل قبول بودن کیفیت می گذاریم. به همین علت با این فرمول می توانیم بگوییم که این استانداردها رعایت شده و الان از این نظر مسئله ای وجود ندارد.
این مدل ارزیابی در شبکه موبایل در تهران که شرایط و شرایط سخت تری دارد هم به وسیله تیم های ما انجام می گردد و سامانه های اطلاعاتی ما نشان می دهد که استانداردها رعایت شده است اما همانطور که گفتم نسبت به یک سال قبل و یا قبل از کرونا، شاهد افت کیفیت هستیم و علت هم این است که توسعه متناسب با مصرف نبوده است.
* چرا توسعه متناسب با مصرف صورت نیست؟ مگر اپراتورها ملزم به سرمایه گذاری و توسعه شبکه خود نیستند؟
علت این است که اندازه سرمایه گذاری پایین آمده است چرا که عایدی اپراتورها ریالی است اما بخش عمده هزینه های آنها دلاری است. هم اکنون نسبت فرایند افزایش دلار با عایدی اپراتورها همخوانی ندارد و هزینه ها هم به صورت دلاری افزایش می یابد و پولی برای سرمایه گذاری باقی نمی ماند که بتوان با همان سرعت افزایش تقاضا، سرمایه گذاری کرد. این یکی از مسائل جدی شبکه موبایل است که باید کوشش کنیم برطرف گردد.
* پس با توجه به این مسائل نمی توان اپراتورها را ملزم به ارتقای کیفیت کرد؟
ما الزام داریم و الزام ما هم حداقل ها است که باید رعایت گردد. البته اگر این وضع ادامه پیدا کند و سرمایه گذاری ننمایند کم کم آن حداقل ها هم از استاندارد خارج می گردد. به همین علت اپراتورها را به توسعه شبکه الزام نموده ایم. ما به اپراتورها یاری هم می کنیم؛ برای مثال به تازگی به آنها فرکانس 2300 مگاهرتز را تخصیص داده ایم. منتها این زمان بر است؛ تا بخواهند فرکانس را دریافت نموده و تجهیزات را تأمین نمایند. اما اگر تا چند ماه آینده تجهیزات نصب نمایند شرایط بهتر خواهد شد.
موضوع دیگر هم مربوط به بحث عایدیی اپراتورها است. به هر حال سالهاست که تعرفه ها تغییر ننموده است. اگرچه مصرف بالا رفته اما به رغم اینکه تعرفه همه اقلام مصرفی مردم در چند سال اخیر افزایش یافته، در بخش ICT افزایش تعرفه نداشتیم و به همین علت افزایش عایدیی برای اپراتورها صورت نگرفته است. به همین علت ما هم باید کوشش کنیم که اپراتور متضرر نگردد و هم مراقب مردم باشیم که بتوانند این هزینه را تأمین نمایند. به هر حال مردم به اینترنت بسیار وابسته هستند و باید طوری تعرفه ها را تنظیم کنیم که مردم هم توانایی تأمین هزینه آن را داشته باشند. یعنی باید کوشش کنیم که اپراتورها منابع کافی برای سرمایه گذاری به دست بیاورند و بتوانند متناسب با رشد مصرف، توسعه شبکه را هم داشته باشند.
در کنار آن باید فشار را هم از شبکه موبایل برداریم؛ راه چاره آن این است که شبکه ثابت را توسعه دهیم تا مردم برای مصارف خیلی بالا روی شبکه موبایل نفرایند. به هر حال همانطور که می دانید شبکه موبایل محدودیت فرکانس و تعداد پوشش سایت دارد. به هر ترتیب اگر مصرف روی شبکه موبایل به همین نحو افزایش یابد در آینده دچار مشکل جدی خواهیم شد.
* چه راه هایی برای پیشگیری از این مشکل جدی که عنوان کردید، مدنظر دارید؟
به طور کلی ما دو راه چاره داریم؛ بحث تعرفه ها و توسعه شبکه ثابت. یعنی شبکه ثابت را توسعه دهیم تا مصرف مردم روی شبکه ثابت برود و فشار از روی شبکه موبایل در آینده کم گردد. در عین حال اقداماتی مانند تخصیص فرکانس برای افزایش ظرفیت شبکه در حال اجرا است. اپراتورها هم موظف هستند که تعداد سایت های BTS خود را افزایش دهند.
البته مسائل دیگری هم وجود دارد. برای مثال گزارش اپراتورها نشان می دهد که مجوز راه اندازی سایت BTS به اپراتورها داده نمی گردد. این مشکل به ویژه در تهران بیشتر هم دیده می گردد. دیده می گردد که در منطقه ای کیفیت پایین است و علت را که جویا می شویم معین می گردد که نه افرادی که در آن منطقه ساکن هستند و نه نهادهایی که متولی ارائه مجوز هستند، به اپراتور اجازه ایجاد سایت نمی دهند. به هر حال وقتی سایت نباشد پوشش هم نخواهد بود و اگر هم پوشش وجود داشته باشد با کیفیت بسیار پایین است. این مشکل تنها با همکاری سازمان ها و مردم و نهادها قابل حل است.
باورهای غلطی بین مردم هم شکل گرفته که تشعشعات BTS موبایل مشکل زا است. این در حالی است که در شبکه موبایل هرچه تعداد BTS ها بیشتر باشد گوشی ها قدرت کمتری برای دریافت سیگنال مصرف می نمایند و ضرر آن هم کمتر از زمانی خواهد بود که گوشی بغل گوش افراد باشد.
ما اگر پوشش را بیشتر کنیم اتفاقاً این مشکل کمتر خواهد بود. اما فکر عموم جامعه نسبت به دکل موبایل منفی است و باید این معضل هم حل گردد.
* حال با توجه به تمامی این موارد، زمان بندی شما برای حل مشکل کیفیت اینترنت چیست؟ تقریباً 3 ماه از دستور وزیر ارتباطات برای پیگیری و حل مشکل کیفیت اینترنت می گذرد، اما کیفیت همچنان مورد انتقاد کاربران است.
ما به تازگی جلسه مفصلی را با مدیران عامل و معاونان فنی اپراتورهای ثابت و موبایل داشتیم و کاملاً این زنجیره را آنالیز کردیم. کل زنجیره اینترنت از شرکت ارتباطات زیرساخت آغاز می گردد و پهنای باند، تحویل اپراتورها شده و آنها برای انتقال بین استانی از شبکه زیرساخت و در انتقال درون استانی از شبکه مخابرات استفاده می نمایند و در نهایت این پهنای باند به لایه دسترسی می رسد که اپراتورهای ثابت اینترنت را روی سیم مسی مخابرات ارائه می دهند و اپراتورهای موبایل ها هم به وسیله BTS این سرویس را در دسترس کاربر می گذارند. ما کل این زنجیره را آنالیز کردیم در این جهت که چه مسائل و مسائلی روی هر کدام از این فرآیندها وجود دارد.
اینکه زیرساخت باید تأمین اینترنت کند، بخشی از قضیه است اما آنالیز ما نشان می دهد که زمانی که وارد شبکه زیرساخت می شویم خوشبختانه شبکه بین استانی زیرساخت در حال حاضر، شبکه خوبی است. اما برای دو سال بعد احتیاج دارد که برنامه ریزی گردد تا این شبکه توسعه پیدا کند. چیزی که گزارش های ما در حال حاضر نشان می دهد این است که شبکه زیرساخت در این لایه مسئله ای ندارد.
* اینکه گفته می گردد بخشی از مسائل کیفیت به علت کمبود پهنای باند است و شرکت ارتباطات زیرساخت در خرید آن مشکل دارد، تا چه حد درست است؟
زیرساخت به وظایف خود عمل می نماید. حتی اگر هم اکنون در بعضی ساعت های پیک مسائلی دارد عمدتاً به خاطر قطعی است که در کابل دریایی رخ داده بود. طبیعتاً خرید پهنای باند نیز به صورت مرحله ای اتفاق می افتد و باید مجوزهای لازم را از شورای اقتصاد و سایر نهادها بگیرد. این فرآیند از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت متناسب با مصرف طی می گردد.
در لایه انتقال هم که معمولاً شرکت مخابرات مسئول تأمین آن است، در بعضی استان ها مشکل وجود دارد که قرار است مخابرات برنامه زمان بندی برای حل این مشکل ارائه دهد.
نهایتاً وقتی می رسیم به لایه دسترسی، در بخش اینترنت ثابت که همه متکی به سیم مسی مخابرات هستند بخشی از سیم مسی مخابرات کیفیت لازم را ندارد. مطابق با آماری که ما داریم حدود 20 درصد از شبکه سیم مسی کیفیت مطلوب را ندارد. یا بعضی جاها سیم مسی قدیمی شده است. در بعضی منطقه ها نیز با توجه به اینکه از مرکز دور هستند، مشکل کیفیت وجود دارد. نقطه ضعف سرویس هایی مانند ADSL و VDSL این است که اگر از مرکز مخابراتی دور باشند، کیفیت آنها افت پیدا می نماید.
به طور کلی باید گفت که متأسفانه سیم مسی مخابرات بیشتر در منطقه ها پر متقاضی مشکل دارد و قدیمی شده است. راهکار آن هم این است که شبکه سیم مسی تبدیل به کافوی نوری گردد. چرا که دیگر نوسازی جواب نمی دهد و باید فیبرنوری جایگزین سیم مسی گردد.
جهت حرکت ما به سمت فیبرنوری است و در این راستا مقرر شد شرکت مخابرات ایران برنامه زمان بندی برای انجام آن ارائه دهد تا مطابق با آن پیش برویم.
موضوع سرمایه گذاری هم در این جا مطرح است و طبیعتاً وضع عایدیی مخابرات خوب نیست. به همین علت مباحث مربوط به تعرفه بارها این شرکت مطرح نموده که دچار مشکل است. ما امیدواریم در حوزه اینترنت و تلفن ثابت با اصلاح تعرفه، فرآیند حل این مشکل را تسریع کنیم.
حال با فرض اینکه این مسائل برطرف شوند، ما همچنان احتیاجمند برنامه ریزی هستیم و قرار شده که اپراتورها برنامه زمان بندی به ما ارائه دهند و به تدریج شاهد ارتقای کیفیت باشیم.
در خصوص شبکه موبایل هم در صورتی که بهره برداری از فرکانس 2300 اتفاق بیافتد شاهد یک پله رشد در ارائه خدمات خواهیم بود؛ همانطور که گفتم دو اپراتور هم اکنون این فرکانس را دریافت نموده و در پی تأمین تجهیزات هستند که در این صورت شاهد رشد کیفیت اینترنت موبایل خواهیم بود. البته همزمان مصرف هم در حال افزایش است و مسلماً همچنان توسعه باید در دستور کار باشد.
در کنار اینها بحث مکان یابی سایت ها هم باید حل گردد. قرار است در این زمینه نیز اپراتورها به ما برنامه ریزی بدهند. باید وزارتخانه و سایر دستگاه ها هم در این زمینه یاری نمایند و ما باید پیگیر باشیم که بحث مکان یابی سایت ها حل گردد و اپراتورها بتوانند سایت های BTS را نصب نمایند تا مشکل برطرف گردد.
در کنار اینها مسائلی از جمله تداخلات فرکانسی هم وجود دارد. ما با انواع تداخل فرکانسی روبرو هستیم. برای مثال در مرزها با کشورهای همسایه تداخل وجود دارد. بعضی جاها در جنوب کشور یک سری از فرکانس ها به علت تداخلاتی که از کشورهای دیگر می آید، اصلاً قابلیت استفاده ندارند.
در بعضی منطقه ها سیگنال کشورهای دیگر وارد کشور ما می گردد و برای مردم رومینگ ناخواسته پیش می آید. یک سری تداخل در داخل کشور و در داخل شهرها هم وجود دارد و مربوط به کسانی است که کاربردهای دیگر فرکانس را بدون مجوز در اختیار دارند و این مساله باعث تداخل روی شبکه موبایل می گردد.
یک تداخلی هم که اخیراً زیاد شده، مربوط به استفاده از دستگاه های ریپیتر است که متداول شده و مردم در ساختمان هایشان نصب می نمایند. این دستگاه ها غیر استاندارد بوده و شبکه موبایل را تحت تأثیر قرار می دهد. البته این فرکانس ها قابل شناسایی است و ما جلوی آن را هم می گیریم. اما این مشکل تمامی ندارد و هر جایی را که حل می کنیم جای دیگری این تداخل شناسایی می گردد.
نمونه های ما نشان می دهد که در 2 درصد نقاط در کشور سرعت اینترنت به زیر 2 مگابیت بر ثانیه می رسد و شبکه دارای مشکل است.
*پس باید منتظر بمانیم تا اپراتورها به تدریج این مسائل را برطرف نمایند؟
مطابق با جلسه ای که با اپراتورها داشتیم، مقرر شد برای این مسائل زمان بندی بدهند و الزاماتی که مورد احتیاج است را اعلام نمایند. ما هم بالاخره برای برطرف این احتیاج باید همکاری کنیم.
برای مثال اصلاح تعرفه مورد احتیاج است. شاید در کوتاه مدت اپراتورها بتوانند با عایدیها و سرمایه ای که دارند دوام بیاورند اما در دراز مدت شدنی نیست و ما باید مشکل تعرفه را حل کنیم. البته این به معنای این نیست که ما صبر کنیم این مساله اتفاق بیفتد بلکه اپراتورها موظفند که کارشان را انجام دهند و و ما به عنوان رگولاتور موظفیم که در دراز مدت مشکل آنها را حل کنیم. ولی به هیچ وجه این حق را کسی ندارد که بگوید تا وقتی تعرفه من اصلاح نشد، من مسائل را برطرف نمی کنم.
طرف ما مردم هستند که بابت هر ریالی که پرداخت می نمایند باید سرویس مناسب دریافت نمایند و این وظیفه اپراتورها است و وظیفه ما است که از طرف مردم پیگیر این قضیه باشیم.
ما به طور طبیعی وظیفه داریم که موضوع را موردی هم پیگیری کنیم، قبل از اینکه مسائل مطرح شده به صورت زمان بر برطرف گردد. یعنی اگر شکایتی از کاربران به سامانه 195 ارسال گردد و یا گزارش افت کیفیت در مرکز مانیتورینگ دیده گردد آن را پیگیری می کنیم که انشاالله مردم خدمت بهتری دریافت نمایند.
* شما اصلاح تعرفه ها را به عنوان برنامه درازمدت برای حل مسائل اینترنت مطرح کردید. این اصلاح تعرفه ها مربوط به چه بخش هایی خواهد بود؟ آیا تعرفه اینترنت ثابت و اینترنت موبایل در کنار تعرفه مکالمات تلفنی افزایش می یابد؟ به طور کلی شما به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیشنهاد اصلاح تعرفه ها را دادید؟
بله؛ ما در خصوص تعرفه تلفن ثابت مصوبه شورای رقابت را داریم و بر همان اساس جمع بندی خود را انجام داده و آن را برای تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات جلو می بریم.
* پس شما با نظر شورای رقابت برای افزایش تعرفه تلفن ثابت موافق هستید؟
بله؛ چارچوب شورای رقابت، چارچوب خوبی است که با همکاری همه از جمله مخابرات و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تنظیم شده و ما موافق آن هستیم. اما عدد افزایش قیمت را شورای رقابت نداده و ما با سنجش وضع مشترکان و در نظر گرفتن شرایط مردم و مخابرات که توان سرمایه گذاری اش بهتر گردد، آن را معین می کنیم.
مطابق این مصوبه مقرر خواهد شد که هر عایدیی از افزایش تعرفه مخابرات، باید صرف توسعه گردد که نهایتاً باز هم مردم منتفع خواهند شد.
با این مبنا بالاخره برای یک عددی به توافق رسیدیم که در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در دست تصویب واقع شده است و ابلاغ خواهد شد.
* درخواست مخابرات معین مبلغ ثابتی به عنوان حق نگهداری شبکه است. این عدد چگونه محاسبه شده و رقم آن چقدر است؟ چه اندازه روی قبوض تلفن ثابت مشترکان تأثیر می گذارد؟
مدل محاسبه همانی است که در شورای رقابت تصویب شده است. در این مدل گفته شده که یک عدد ثابتی را برای نگهداری خطوط مشترکان در نظر بگیریم اما معادل آن عدد ثابت، هزینه مکالمه رایگان در نظر گرفته می گردد. یعنی اگر کسی در آن بازه مدنظر از خط تلفن ثابت استفاده کند، عملاً هزینه ای بابت مکالمه پرداخت نخواهد نمود.
این مصوبه بیشتر مربوط به مشترکانی می گردد که خط تلفن دارند اما از آن استفاده نمی نمایند و هزینه نگهداری آن خط بر دوش مخابرات است.
به هر حال این منطقی نیست که خط مشترک فعال باشد اما از آن استفاده نکند. حداقل باید هزینه ای را بابت نگهداری خط پرداخت کند. مبنا این است و عدد و رقم آن در یکی دو هفته آینده در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوب خواهد شد.
در زمینه تعرفه اینترنت هم موضوع این است که با مصوبه مجلس در سال 1400 تعرفه اینترنت تغییر نکرد و منع قانونی وجود داشت. اما در سال 1401 اصلاح تعرفه های اینترنت را در دستور کار خواهیم داشت.
الان در حال آنالیز این موضوع هستیم و باید ببینیم که خروجی قانون بودجه 1401 چگونه است و بر مبنای آن تنظیمات را انجام می دهیم که طبیعتاً به سال آینده موکول می گردد.
* آیا مطابق برنامه هایی که دارید نرخ پهنای باند اینترنت هم تغییر می یابد؟ تعرفه مکالمه تلفن همراه چطور؟
پهنای باند اینترنت که به وسیله شرکت ارتباطات زیرساخت تأمین می گردد به هیچ عنوان به سمت افزایش قیمت نخواهد رفت. بلکه سالهاست که قیمت پهنای باند زیرساخت فرایند کاهشی داشته و از سال 92 تا به امروز این فرایند کاهشی ادامه دارد.
در خصوص مکالمات تلفن همراه هم الان این امکان وجود دارد که اپراتورها پیشنهاد بدهند. ما تا به امروز روی آن کار ننموده ایم اما اگر اپراتورها پیشنهاد دهند قابل آنالیز خواهد بود. البته این مساله به کشش بازار بستگی دارد و اینکه مفید فایده باشد معین نیست. چرا که به هر حال مردم جایگزین های مختلفی برای مکالمات تلفنی دارند.
حتی پیش بینی می کنیم که با تغییر تعرفه تلفن ثابت، بار مکالمات موبایل کم گردد. چرا که کاربر به علت پرداخت هزینه ثابت روی قبض خود، ترغیب می گردد که بیشتر از مکالمه تلفن ثابت استفاده کند.
* با توجه به تاکید آقای وزیر مبنی بر توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر شبکه فیبر، این برنامه چگونه دنبال خواهد شد؟ به نظر می رسد اپراتورهای FCP خیلی تمایلی به سرمایه گذاری در این بخش ندارند و معتقدند که ورود به عرصه ارتباطات ثابت جذابیت برای سرمایه گذاری ندارد. با این وجود چه زمانی باید منتظر باشیم که ارتباطات ثابت بر بستر فیبر ارائه گردد؟
مصوبه شورای عالی فضای مجازی به ما تکلیف نموده است که در افق 1404 بیش از 80 درصد خانوارها و 100 درصد کسب وکار به شبکه مبتنی بر فیبر متصل شوند.
در آن مصوبه اگرچه فیبر را ذکر ننموده اما میانه سرعت مدنظر برای خانوارها 25 مگابیت بر ثانیه و برای کسب و کارها هم 100 مگابیت عنوان شده و وقتی این اعداد اعلام می گردد به معنای آن است که سرعت به وسیله فیبر نوری باید منتقل گردد. حداقل فیبر تا نزدیک منازل باید برسد.
بنابراین این هدف بزرگی است و به معنای آن است که حدود 20 میلیون خانوار و حدود 5 میلیون کسب و کار باید دسترسی مبتنی بر فیبر داشته باشند.
این برنامه ریزی باید تا خاتمه 1403 به نتیجه بیانجامد. حال اینکه این هدف را چه کسانی باید انجام دهند؛ طبیعتاً یکی از بازیگران آن شرکت مخابرات ایران است و همه شرایط را دارد و می تواند سهم قابل توجهی از این کار را انجام دهد و مابقی هم طبیعتاً همین اپراتورهایی خواهند بود که مجوز دارند. ما تمایل داریم که اپراتورهای موبایل را هم وارد این چرخه کنیم.
ما کوششمان این است که اپراتورهای موبایل و ثابت، همگرا شوند. با توجه به اینکه شرایط اقتصادی اپراتورهای موبایل بهتر است این شاید یاری کند به اینکه اپراتورهای موبایل برای رفتن به سمت 5G احتیاج دارند که فیبر را به BTS برسانند و این انگیزه ای برای آینده آنها محسوب می گردد.
یکی از وظایف ما این است که برای اپراتورها انگیزه ایجاد کنیم. از این رو در کوشش هستیم که مشوق هایی در نظر بگیریم و همینطور پیشنهاداتی در قانون بودجه داریم که در صورت تصویب می تواند مشوق خوبی باشد. در مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هم مصوباتی را در نظر خواهیم گرفت و به زودی سیاست های کلی مان را در این زمینه اعلام می کنیم.
ما مصوبه ای را در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب می رسانیم که بخش ICT کشور بداند که ما به چه جهتی خواهیم رفت. دانستن سیاست های مصوب برای این بخش بسیار مهم است و کوششمان این است که ظرف کمتر از یک ماه آینده این را اعلام کنیم. آن موقع معین می گردد که ما جاذبه ایجاد نموده ایم و در راستا اجرا می رویم.
*برای تغییر تکنولوژی از ADSL به VDSL هم دولت قبل برنامه هایی را وعده داده بود اما اجرایی نشد. آیا قرار است این موضوع در برنامه های دولت فعلی هم دنبال گردد؟ با توجه به اینکه گفته می گردد تکنولوژی VDSL به نوعی منسوخ شده است، نظر شما چیست؟
توسعه تکنولوژی ارتباطی با تغییر دولت ها ندارد. همواره بحث ارتقای تکنولوژی مطرح است. ADSL یک تکنولوژی بود که توسعه آن ربطی به دولت قبل و قبل از آن نداشت. پس از آن هم سراغ VDSL رفتیم. اما الان اگر کسی بخواهد کار نو انجام دهد سراغ VDSL نمی رود؛ نه اینکه این تکنولوژی منسوخ شده باشد اما ترجیح بر این است که از تکنولوژی نو استفاده گردد و به سمت فیبر برویم. اما ما از سرویس VDSL که هم اکنون در کشور است حمایت می کنیم و یاری خواهیم کرد که تجهیزاتی که وارد کشور شده و موجود هستند نصب و استفاده گردد. به هر حال مردم باید سرویس بگیرند و دو سال بعد می توان سرویس نو فیبر را جایگزین این تجهیزات کرد.
بنابراین راستا VDSL هم در کنار فیبر است. فیبر تا کافوی نزدیک مشترک باید برود و آن تکه خاتمهی از تکنولوژی VDSL و حتی تکنولوژی های نوتر استفاده خواهد شد.
منبع: خبرگزاری مهر