پاگیری خط تجارت فرش اردبیل- ایتالیا، بی توجهی به احتیاج مشتریان
به گزارش تور آلمان ارزان، خبرنگاران- گروه استان ها: با وجود اینکه قالی اردبیل که زمانی در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی چشم نوازی می کرد و بعدها به دلایلی که افسوس تاریخی به دنبال دارد به یک کمپانی انگلیسی فروخته شد، امروز در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن سابقه صنعت فرش اردبیل را نشان می دهد، بازار فرش اردبیل در رکود است.
برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.
این سابقه تاریخی و فعالیت صنعت فرش بافی در شهر و روستاها که دهه ها و قرن ها است با مردم ساکن در این منطقه عجین شده نیز نتوانسته این رکود را از بین ببرد.
به تجربه ثابت شده نه تنها استان های دیگر بلکه فراورینمایندگان مقلد فرش ایرانی نیز امروز بازار فرش را در تصاحب دارند.
گلدان ها، قیچی ها، قفقازی ها و ریزه ماهی ها هر چند با حسرت به تقلید خود در فرش های چینی و پاکستانی نگاه می نمایند اما درنهایت هیچ یک از این طرح فرش ها نتوانسته سهم مطلوبی از بازار فرش جهانی را از آن خود سازد.
موضوعی که مقدمه شکل گیری خوشه صنعتی فرش اردبیل شد و عامل توسعه خوشه صنعتی فرش استان اردبیل به ضرورت بازنگری و پایش بازار فرش اردبیل به عنوان اولین گام فعالیت این مجموعه تأکید کرد.
بر اساس وعده اسحاق رسولی قرار است در بازه های زمانی متعدد تجار فرشی که زمانی فرش اردبیل را خرید و فروش می کردند و در قهر و دوری به سر می برند با این صنعت استان آشتی نمایند.
فرش قرمزی که خوشه صنعتی فرش اردبیل در نظر دارد برای احیای بازار فرش بیندازد، شامل تجار خارجی نیز هست و اینبار نوبت تجار فرش ایتالیایی بود که تمامی نظرات خود در مورد فرش اردبیل را خالصانه مطرح نمایند.
جاگیری رقبای کاربلد با غفلت از احتیاج مشتری
در جلسه ای که به این منظور تدارک دیده شده بود یکی از تجار فرش به مرور اتفاقات فرش ایران پرداخت و در وهله نخست از کیفیت پایین فرش اردبیل ابراز گله مندی کرد.
اسحاق قاسمی با بیان اینکه نمی توان جلوی فراوری سنتی فرش را گرفت افزود: در عین حال نمی توان به احتیاج مشتری نیز بی توجه بود و در وضعیتی که ما از این احتیاج غفلت کردیم فرش های پاکستانی، ازبکستانی، چینی و هندی سهم بزرگی از بازار را از آن خود کردند.
وی افزود: هر چند در اردبیل کارگاه های متعدد فرش بافی وجود دارد و اغلب نیز فرش اردبیل به نام شهرهای دیگر به فروش می رسد اما ضروری است در طرح فرش به احتیاج مشتری و خواسته وی توجه گردد.
قاسمی که در امر تجارت فرش به ایتالیا فعالیت دارد معتقد است امروز در کشورهای اروپایی فرش هایی که به عنوان مثال در اردبیل بافت می گردد هوادار ندارد و پیشنهاد ما انتخاب 20 طرح جدید و برنامه ریزی برای فراوری آن است.
یکی دیگر از تجار فرش که زمانی در امر خرید و فروش فرش اردبیل مشارکت داشت تأکید کرد: اصل اول رنگ رزی گیاهی و در عین حال دست ریسی پشم است.
اصغر حسن آبادی با بیان اینکه الیاف فرش اردبیل وقتی در دست می گیری در دست می ماند، افزود: این عیب بزرگی برای فراوریات فرش است و اگر به دنبال جلب بخشی از بازار هستیم ضروری است که نسبت به فراوری کیفی اقدام گردد.
نگرانی این تاجر فرش از وعده های بی فرجامی است که به ویژه از سوی بخش دولتی طرح شده و با تغییر مدیران نیز به خاتمه نمی رسد بطوریکه وی متذکر شد: اگر مسئولان دولتی استان اردبیل می خواهند از ظرفیت تجار استفاده نمایند ضروری است به آن ها اعتماد نمایند.
حسن آبادی افزود: نباید نقطه تمرکز دولت بازاریابی برای فراوریات فعلی باشد بلکه باید به احتیاج مشتری توجه داشت و متناسب با آن فراوری کرد.
رنگ فرش فراوریی اردبیل احتیاجمند تغییر است
وی با اشاره به پتانسیل قابل توجه فروش فرش در بازار ایتالیا متذکر شد: به عنوان مثال زمانی فرش 10 در 2 بافته نمی شد و امروز این اندازه تقاضا می گردد.
وی همچنین خواهان توجه به استفاده از رنگ های گرم و طرح های خلوت تأکید و افزود: ضروری است نقشه هایی که مطالعه شده بازارپسند است بافته گردد.
در عین حال تاجر ایتالیایی فرش نیز با تأکید به اینکه زمانی فرش ایران به دلیل نام و برندی که داشت خریداری می شد، توضیح داد: امروز این دیدگاه تغییر یافته و مشتری متناسب با احتیاج و سلیقه خود فرش را تهیه می نماید.
فدریکو اسپینللو افزود: در چنین نگاهی مهم نیست فرش ایرانی باشد یا پاکستانی بلکه این طرح و نقشه است که عامل مشخص نماینده است.
وی به ضرورت استفاده از رنگ های گرم در فرش ها اشاره و تأکید کرد: شاید تغییر دیدگاه فراوری نماینده ای که 10 سال است فرش می بافد سخت باشد اما رمز موفقیت در بازار توجه به احتیاج مشتری است.
تاجر ایتالیایی تقاضای امروز بازارهای اروپایی را طرح های خلوت و نقشه های آرام عنوان و افزود: در عین حال باید در قیمت فرش نیز ثباتی به وجود آید و قیمت ها افزایش نداشته باشد.
توانمندی پاسخگویی به سفارشات فرش در اردبیل
عامل توسعه خوشه صنعتی فرش استان در پاسخ به مطالبات تجار فرش به ایجاد کنسرسیوم فرش مرکب از افراد متخصص در حوزه فرش اشاره نمود.
رسولی با بیان اینکه این مجموعه خصوصی می تواند سفارش گیری نموده و تمامی کمبودهای فراوری سنتی را که در گذشته وجود داشته مرتفع سازد، ادامه داد: در واقع ما برای توسعه خوشه و کنسرسیوم تجار مختلفی که با فرش اردبیل در ارتباط بودند را جهت فعالیت مجدد شناسایی کردیم.
وی افزود: این مجموعه به همراه شرکت شهرک های صنعتی و دانشگاه آزاد اسلامی استان در نظر دارد وارد قرارداد سه ساله با تجار جهت سفارش گیری و فراوری فرش گردد.
به گفته عامل توسعه خوشه صنعتی فرش استان فرش اردبیل از قابلیت های متعددی برخوردار است و ضروری است با یاری بخش خصوصی و بخش دولتی این قابلیت ها معرفی و بازار فرش فعال گردد.
در عین حال مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اردبیل نیز در پاسخ به مطالبات بخش خصوصی و تجار از بخش دولتی تأکید کرد: دولت مصمم است هر گونه موانع صادرات را تنها در 10 روز برطرف کند.
ابراهیم فریدی خواهان اعلام مسائل و موانع توسعه صادرات و بازار فرش شد و افزود: ما در کمترین زمان ممکن این موانع را رسیدگی و حل و فصل خواهیم کرد.
اشباع شدن بازار فراوری سنتی فرش
وی دلیل ایجاد خوشه صنعتی فرش اردبیل را رسیدگی به مسائل بازار فرش عنوان و تأکید کرد: علی رغم اینکه فرش ایران رتبه برتر صادرات جهان را دارد اما بازار با رکود روبرو است.
فریدی افزود: با لغو تحریم ها و بهبود رابطه با آمریکا امیدواریم یکی از بازارهای اصلی فرش ایران احیا و زمینه صادرات فرش اردبیل نیز تسهیل گردد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان به حمایت از مجموعه از حضور اردبیل در نمایشگاه های داخلی و خارجی فرش اطلاع داد و گفت: رونق بازار فرش رونق اشتغال و ممانعت از مهاجرت روستاییان را به دنبال دارد.
وی متذکر شد: رکود بازارهای خارجی، افزایش قیمت فرش، ناآرامی سیاسی کشورهای همجوار و اشباع شدن بازار فراوری سنتی از عوامل رکود بازار فرش اردبیل است.
به گفته فریدی سال جاری پیش بینی شده است صادرات فرش به 400 میلیون دلار برسد و برای اینکه اردبیل سهم شاخصی از آن داشته باشد ضروری است به ذائقه بازار توجه داشت.
در این جلسه نماینده کنسرسیوم فرش اردبیل نیز به فعالیت 350 بافنده در استان اشاره و تأکید کرد: از این تعداد فقط چهار نفر به صورت سفارش گیری فعالیت دارند.
حسنی متذکر شد: بافندگان تند بافت و کند بافت شناسایی شده و ضروری است با توجه به احتیاج مشتری فرش سفارش و بافته گردد.
ضرورتی که به نظر می رسد از یکسو به اراده بافندگان و از سوی دیگر به عزم و تعهد دستگاه های دولتی و حامیان بخش خصوصی فرش گره خورده است.
منبع: خبرگزاری مهر