کمباین چینی به درد برداشت برنج ایرانی نمی خورد

به گزارش تور آلمان ارزان، مدیرعامل اتحادیه کمباین داران مازندران گفت: کمباین های چینی برداشت کننده برنج، بی کیفیت هستند.

کمباین چینی به درد برداشت برنج ایرانی نمی خورد

برزو بابایی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با بیان اینکه 95 درصد کمباین های غلات استان فراوری داخل نیست، اظهار کرد: کمباین های وارداتی عمدتا کیفیت خوبی ندارند و ریزش غلات در آنها بالاست.

وی، عمده کمباین های برنج را وارداتی توصیف کرد و گفت: در حال حاضر 8 واردنماینده این محصول به کشور به 20 واردنماینده رسیده که عمده محصولات وارداتی شان از کیفیت خوبی برخوردار نیست. عمده کمباین های برنج ساخت چین است و این کمباین ها برای مزارع برنج چین طراحی شده و عملا در استان مازندران کارایی لازم را ندارد.

عضو هیئت رئیسه اتاق تعاون مازندران اعلام کرد: به دلیل اینکه کمباین برنج ساخت داخل نداریم 90 درصد احتیاج کشور به این دستگاه ها از چین تامین می گردد و باید به صورت مستمر معاینه و کنترل شوند تا ضایعات و ریزش آنها به بیش از 3 درصد نرسد.

وی اضافه کرد: اگر کشاورز و کمباین دار در زمان برداشت دقت نظر نداشته باشند یقینا امکان ریزش هنگام برداشت در اراضی شالیزاری بسیار بالا خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه کمباین داران مازندران با تاکید بر اینکه به هیچ وجه کمباین های چینی برداشت برنج، مورد تایید اتحادیه کمباین داران نیست، توضیح داد: چین بزرگترین فراورینماینده و صادر نماینده کمباین های برداشت برنج در جهان بوده که گوی رقابت را از کره و ژاپن ربوده است.

عضو ستاد برداشت شمال کشور از مسئولان خواست از واردات کمباین های چینی به سمت واردات کمباین های کره ای و ژاپنی بروند و اظهار کرد: وقتی احتیاج مکانیزاسیون در داخل فراوری نمی گردد و باید واردات داشته باشیم انتظار می رود مسئولان جنس با کیفیت به دست متقاضی برسانند.

وی اظهار کرد: به دلیل تزریق اعتبار دولتی و افزایش متقاضی شاهد حضور وارد نمایندگان و فراورینمایندگان بیشتری در این بخش بوده ایم.

با تور چین همراه شوید

مدیرعامل اتحادیه کمباین داران مازندران در پاسخ به این پرسش که چرا از چینی ها درخواست نمی نمایند که کمباین های مطابق با اراضی شالیزاری ایران فراوری نمایند، گفت: به روز رسانی این کمباین ها هزینه بر و زمان بر است و با منافع برخی از این واردنماینده ها مطابقت ندارد، بنابراین آنان به این سمت نخواهند رفت.

وی اضافه کرد: کمباین های برداشت برنج چینی برای شالیزارهای برنج کشور چین فراوری شده است که ارتفاع شالی در آن 50 تا 60 سانتی متر بوده اما ارتفاع شالی در مازندران بیش از 120 سانتیمتر است، همچنین شالی چینی ایستاده و شالی ایرانی خوابیده است و اگر به صورت ایستاده بود یقینا ارتفاع آن به 140 سانتی متر نیز می رسید.

وی با بیان اینکه کمباین های چینی به دلیل ارتفاع کم شالی در کشور چین فعالیت بیشتری می توانند داشته باشند، اظهار کرد: اگر کمباین چینی در اراضی شالیزاری چین 300 ساعت کار می نماید در ایران حداکثر می تواند 50 ساعت فعالیت داشته باشد و اگر بیش از این مقدار مورد استفاده قرا بگیرد که می گیرید بهره وری آن کاهش و استهلاکش افزایش می یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 فروردین 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 218

به "کمباین چینی به درد برداشت برنج ایرانی نمی خورد" امتیاز دهید

5 کاربر به "کمباین چینی به درد برداشت برنج ایرانی نمی خورد" امتیاز داده اند | 3.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمباین چینی به درد برداشت برنج ایرانی نمی خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید