این نشانه ها یعنی لخته خون خطرناک در بدن دارید

به گزارش تور آلمان ارزان، خبرنگاران : لخته خون در بدن می تواند خطرناک باشد و موجب مرگ شود پس بهتر است از ایجاد آن پیشگیری شود

این نشانه ها یعنی لخته خون خطرناک در بدن دارید

به گزارش خبرنگاران به نقل از سیمرغ ، لخته خون مجموعه ای از سلول ها و پروتئین ها در خون است. لخته خون در صورت آسیب دیدگی، خونریزی را کند می کند و معمولا بعد از بهبودی حل می شود اما اگر لخته ایجاد شده حل نشود یا در صورت نیاز نبودن به وجود بیاید، می تواند رگ های خونی را مسدود کند. در این صورت ممکن است مسائل جدی ایجاد کند و حتی منجر به مرگ شود. اگر شکستگی استخوان یا کشیدگی شدید عضله را تجربه کرده باشید احتمال تشکیل لخته خون در بدن تان وجود دارد.اطلاعات بیشتر را در ادامه مطلب مطالعه کنید.

گاهی ممکن است علت تشکیل لخته معین نباشد. احتمال تشکیل لخته در شرایط زیر افزایش می یابد:

افرادی که عمل جراحی را پشت سر گذاشته اند

کسانی که مجبورند ساعت های زیادی بنشینند

افرادی که اضافه وزن یا چاقی دارند

افرادی که دیابت یا کلسترول بالا دارند

سالمندانی که سن شان بالای 60 سال است

تپش قلب

اگر لخته خونی در قلب وجود داشته باشد، پایین بودن سطح اکسیژن در ریه ها ممکن است باعث تپش قلب شود. در این شرایط قلب سعی می کند کمبود اکسیژن را جبران کند در نتیجه سریع ترمی تپد.

اگر به طور ناگهانی متوجه شدید که نفس کشیدن عمیق برای تان سخت شده است، باید آن را نشانه ای از وجود لخته خون در ریه ها بدانید. به این شرایط آمبولی ریوی گفته می شود.

اگر گاهی دچار حملات غیرمنتظره سرفه خشک همراه با تنگی نفس، درد قفسه سینه و افزایش ضربان قلب می شوید، این مسائل ممکن است نشانه آمبولی ریوی باشد. همچنین ممکن است سرفه همراه با خون و مخاط را تجربه کنید.

اگر هنگام تنفس عمیق درد قفسه سینه داشته باشید، ممکن است دچار آمبولی ریه باشید. تفاوت آمبولی ریه با حمله قلبی این است که تنفس، آمبولی ریه را تشدید می کند. در هر دو صورت باید به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

اگر این لکه ها بدون دلیل ظاهر شود می تواند از علایم لخته شدن خون در پا باشد.

درد ناشی از لخته خون به راحتی می تواند با گرفتگی عضلات اشتباه گرفته شود. اما درد ناشی از وجود لخته معمولاً هنگام راه رفتن یا خم شدن پاها به سمت بالا احساس می شود.

تورم ناگهانی در مچ پاها می تواند نشانه وجود لخته باشد. این شرایط یک موقعیت اضطراری است زیرا هر لحظه ممکن است لخته به سمت اعضای حیاتی بدن شروع به حرکت کند.

رگه ها و خطوط قرمزی که به طور ناگهانی روی پوست ظاهر می شود ممکن است طبیعی نباشد. در صورت مشاهده چنین رگه هایی بهتر است به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

استفراغ می تواند نشانه لخته شدن خون در روده ها باشد. به این حالت ایسکمی مزانتریک گفته می شود. این رویداد که با درد همراه است یک شرایط تهدید کننده زندگی است و می تواند با نارسایی قلب، ضربان قلب نامنظم یا حمله قلبی ایجاد شود. تشخیص سریع و درمان برای نجات روده و زندگی بیمار ضروری است.

از بین رفتن بدون درد دید یکی از چشم ها معمولاً نشانه انسداد مرکزی شبکیه است. این شرایط، اورژانسی است به خصوص اگر با سرگیجه و مسائل تعادل همراه باشد.

برای کاهش احتمال تشکیل لخته خون موارد زیر را در نظر داشته باشید:

وزن مناسب داشته باشید؛ درست غذا بخورید و ورزش کنید.

به خصوص پس از یک سفر طولانی یا عمل جراحی برای مدت طولانی ننشینید.

اگر پشت میز نشین هستنید، حداقل هر دو ساعت یک بار برخیزید و حرکت کنید. هنگامی که نشسته اید پاها و انگشتان پا را حرکت بدهید.

برای کمک به جریان خون از جوراب های فشاری یا ضد لختگی استفاده کنید.

در صورت نیاز به مصرف داروهای ضد لخته به نام داروهای ضد انعقاد با پزشک تان مشورت کنید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 10 خرداد 1400 بروزرسانی: 10 خرداد 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1851

به "این نشانه ها یعنی لخته خون خطرناک در بدن دارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این نشانه ها یعنی لخته خون خطرناک در بدن دارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید