بنزین در صدر صادرات به اقلیم کردستان

به گزارش تور آلمان ارزان، خبرنگاران : سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: دولت مرکزی عراق 700 هزار بشکه در روز ظرفیت پالایشی دارد و استانداردی که برای ورود فرآورده های نفتی در نظر گرفته یورو 4 و 5 است. علاوه بر آن وزارت نفت عراق بخاطر تحریم آمادگی خرید از ایران را ندارد.

بنزین در صدر صادرات به اقلیم کردستان

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایلنا، سیدحمید حسینی، با اشاره به افزایش رقم صادرات به عراق طی امسال گفت: در ششم ماه ابتدایی امسال 2 میلیارد و 907 میلیون دلار به عراق صادرات داشته ایم. در 5 ماه ابتدایی سال رقم صادرات در هر ماه حدود 450 تا 560 میلیون دلار بود اما در شهریور ماه با توجه به باز شدن مرزهای عربی و فعالیت هر روزه مرزها اوضاع صادرات بهتر شد و به رقم 550 تا 560 میلیون دلار رسیدیم.

وی عمده صادرات به اقلیم کردستان عراق را بنزین سپس گاز، برق، مصالح ساختمانی، مواد غذایی، مواد شیمیایی، پتروشیمی و بقیه اقلام صنعتی بیان کرد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه درباره دلیل اینکه بیشتر حجم صادراتی ایران به اقلیم کردستان عراق است و نه دولت مرکزی این کشور، شرح داد: دولت مرکزی عراق 700 هزار بشکه در روز ظرفیت پالایشی دارد و استانداردی که برای ورود فرآورده های نفتی در نظر گرفته یورو 4 و 5 است. علاوه بر آن وزارت نفت عراق بخاطر تحریم آمادگی خرید از ایران را ندارد و بیشتر احتیاج خود را از هند و اروپا تامین می نماید، البته امسال واردات فرآورده های نفتی خود را بخاطر کرونا کم نموده است.

وی اضافه کرد: بنابراین اقلیم کردستان مشتری عمده ما است، بعضا بارها به دولت مرکزی عراق هم ارسال می گردد. در کل از 10 سال تا به امروز صادراتی به دولت مرکزی عراق نداریم و بیشتر مراودات تجاری ما با اقلیم است.

وی اظهار داشت: اقلیم قوانین و مقررات خود را دارد و در بحث تحریم اختیاراتی دارد و بر اساس آن عمل می نماید. اقلیم واردات چیزی را ممنوع نمی نماید، معمولا سیاست های تجاری خود را با تعرفه ها تنظیم می نماید و هر زمان که بخواهد کالایی وارد نگردد تعرفه ها را افزایش می دهد و مانند دولت مرکزی ممنوع نمی نماید.

حسینی با بیان اینکه بنزین صادراتی ایران با اکتان 87 و 91 و بالاترین کیفیت در منطقه است، گفت: البته عمده بنزین یورو 4 و آنچه ستاره خلیج فارس فراوری می نماید داخل کشور و در شهرهای عظیم مصرف می گردد. در منطقه، بنزین با این کیفیت فراوری نمی گردد و غیر از هند هیچ کشوری بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 فراوری نمی نماید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1457

به "بنزین در صدر صادرات به اقلیم کردستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنزین در صدر صادرات به اقلیم کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید