تحریم ها نبود واکسن کرونا را در اختیار مردم قرار می دادیم

به گزارش تور آلمان ارزان، به گزارش خبرنگاران، اسحاق جهانگیری ظهر چهارشنبه در ملاقات مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت ضمن انتقاد از سیاست های رییس جمهوری سابق آمریکا، اظهار کرد: تحریم ها علیه ایران از طرف شخصی انجام شد که همان برخوردهای تند را با سیاست ها و عملکرد سازمان جهانی بهداشت داشت، این تحریم ها که بر ضد حقوق اولیه انسان ها برای تامین سلامتی آنهاست، ضدانسانی و ضد حقوق بشری است و متاسفانه فریاد ملت ایران علیه این رفتارهای ظالمانه در سطح جهانی خوب پژواک نیافته است.

تحریم ها نبود واکسن کرونا را در اختیار مردم قرار می دادیم

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ایران کشوری ثروتمند است و احتیاجمند یاری نیست، گفت: آمریکایی ها راه های دسترسی به سرمایه و دارایی های ما را مسدود کردند، ما در زمانی که درگیر تحریم ها هستیم باید مانند بقیه کشورها با شیوع بیماری کرونا نیز مقابله کنیم. اما امکان ارسال تجهیزات پزشکی که با همکاری سازمان دنیای بهداشت خریداری شد، بعد از یک سال به دلیل مسدود بودن منابع اقتصادی فراهم نشده است.

دنیاگیری اضافه کرد: در حال حاضر ایران در کشورهای آسیایی ده ها میلیارد دلار پول دارد که در بانک های آنها مسدود مانده است و برای ارسال 50 میلیون دلار پیش قسط خرید کواکس مدت ها معطل شدیم تا مسیری برای انتقال پول پیدا کنیم.

وی توضیح داد: ما انتظار داریم سازمان دنیای بهداشت محدودیت های ایران را در تامین واکسن مورد احتیاج متوجه باشد و به ما برای تهیه مقدار لازم این واکسن یاری کند، نباید شرایط ایران را با کشورهای دیگر که در شرایط عادی قرار دارند، مقایسه کرد.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه انتظار دیگر ایران از این سازمان طرح این موضوع است که تحریم های آمریکا سیاستی است که مبارزه با ویروس کرونا را تضعیف می نماید، گفت: باید کوشش گردد تا آمریکایی ها از این اقدام غیرانسانی دست بردارند.

دنیاگیری ضمن قدردانی از حمایت های سازمان دنیای بهداشت از برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان، گفت: ما به این سازمان بعنوان مجموعه ای تخصصی که در بحران های منطقه ای و دنیای تاثیرگذار است، نگاه مثبتی داریم. کشور ما ظرفیت خوبی در بخش بهداشت و درمان دارد و ایران از این ظرفیت نه تنها برای مردم خود بلکه در مواردی که در منطقه احتیاج باشد برای یاری به ملت های همسایه استفاده خواهد نمود.

وی اعلام کرد: انتظار داشتیم در زمان وقوع بحران کرونا، ایران بتواند به لحاظ انسانی به کشورهای احتیاجمند یاری کند اما آمریکایی ها دست ما را در این حوزه بسته اند.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه با وجود محدودیت ها، کادر پزشکی و درمانی کشورمان در موضوع مقابله با کرونا اقدامات شگفت انگیزی انجام داده اند، گفت: در این زمینه مردم ما هم به خوبی همراهی کردند، خوشبختانه دانشمندان ما گام های بزرگی در حوزه سلامت برداشته اند و گروه های مختلفی برای فراوری واکسن فعالیت می نمایند. قطعا این توانمندی فرصت خوبی برای مقابله به بیماری کرونا در منطقه فراهم می نماید.

در این ملاقات که سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور حضور داشت، احمد سلیم المنظری با قدردانی از فرصت فراهم شده برای انجام این ملاقات از دستاوردهای ایران در حوزه بهداشت و درمان تجلیل کرد و گفت: ایران در بخش بهداشت و درمان بازیگری بسیار مهم در سطح منطقه و دنیا است و در مجامع دنیای و کمیته های منطقه ای از دستاوردهای ایران استقبال می گردد.

وی با اشاره به مقالات و تحقیقات دانشمندان ایرانی برای توسعه و پیشرفت علم پزشکی و نیز مراکز علمی و درمانی پیشرفته، گفت: امروز از یکی از مراکز بهداشتی ایران که خدمات مختلفی در حوزه دندانپزشکی، روانشناسی، اطفال و ایمنی ارائه می نماید، بازدید کردم. چنین مراکزی در سطح منطقه کم سابقه است.

سلیم المنظری با تاکید بر کوشش خود و همکارانش برای انتقال دانش تخصصی و تجربه ایران در حوزه بهداشت و سلامت به کشورهای دیگر از یاری سازمان دنیای بهداشت برای افزایش ظرفیت ایران در فراوری واکسن کرونا اطلاع داد و گفت: در مبارزه با کرونا امروز همه کشورها با چالش و دشواری دست و پنجه نرم می نمایند اما ایران با وجود تحریم ها توانسته است پیشرفت زیادی داشته باشد.

وی همچنین برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فازبندی صورت گرفته برای واکسیناسیون را ستایش آمیز خواند.

منبع: ایرنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1708

به "تحریم ها نبود واکسن کرونا را در اختیار مردم قرار می دادیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم ها نبود واکسن کرونا را در اختیار مردم قرار می دادیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید