تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت برق

به گزارش تور آلمان ارزان، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو گفت: بازار گواهی ظرفیت پس از گذشت قریب به هفت سال در تاریخ 28 بهمن ماه 1398 به صورت رسمی فعالیت خود را در بورس انرژی آغاز کرد.

تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت برق

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از وزارت نیرو، محسن بختیار، در رابطه با فعالیت بازار گواهی ظرفیت و اقدامات ضروری در راستای توسعه و تعمیق این بازار اضافه نمود: گواهی ظرفیت علاوه بر اجتناب از واگذاری انشعابِ برقِ غیرمتناسب، با تدارک ظرفیت نیروگاهی جدید به عنوان عاملی مخرب در تعادل و پایداری شبکه برق کشور، به ثبات، تعادل و پایداری بیشتر بخش مالی صنعت برق و تأمین امکانات مالی بیشتر این صنعت به ویژه در تأمین مالی پروژه های نیروگاهی منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: کشف صحیح تدارک ظرفیت نیروگاهی بر اساس ساز و کار عرضه و تقاضا در بازار، ارائه چشم اندازی مناسب به تصمیم گیران دولتی و سیاست گذاران جهت توسعه ظرفیت تولید و ارسال سیگنال مالی به سرمایه گذاران بخش خصوصی خواهد داشت.

معاون برنامه ریزی و مالی وزیر نیرو با اشاره به تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت برق و سرمایه گذاری در آن و کمتر شدن دغدغه این وزارتخانه در راستای توسعه ظرفیت های تولید جدید، اضافه نمود: تخصیص بهینه منابع و کاهش هزینه ها با استفاده از ظرفیت ایجاد شده به واسطه عرضه اوراق گواهی ظرفیت توسط متقاضیان کاهش قدرت قراردادی که منجر به آزادسازی ظرفیت های بلااستفاده و تخصیص آن به متقاضیان جدید می شود، علامت دهی مناسب در راستای انتخاب ساختگاه نیروگاه ها متناسب با منبع بار جدید و کاهش بروکراسی و طی روال اداری به منظور دریافت انشعاب برق توسط مشترکان جدید و نیز جمع آوری و کاهش ظرفیت موجود توسط مشترکان فعلی، از دیگر مزایایی است که در صورت گسترش هر چه بیشتر این بازار، شاهد انتفاع از آن خواهیم بود.

بختیار ادامه داد: اجرای تعهدات متقاضیان اتصال به شبکه و متقاضیان افزایش قدرت قراردادی به خرید اوراق گواهی ظرفیت نیروگاهی و جلوگیری از اتصال متقاضیان برقراری انشعاب به شبکه برق در صورت عدم تدارک گواهی ظرفیت، شروط لازم پایداری، توسعه و تعمیق بازار گواهی ظرفیت به شمار می فرایند.

وی اضافه نمود: عدم اهتمام، جدیت و قاطعیت شرکت های مالک شبکه در این امر منجر به عدم اجرای تعهدات متقاضیان اتصال به شبکه و متقاضیان افزایش قدرت قراردادی و توقف کارکرد این بازار در آغاز راه اندازی آن خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و مالی وزیر نیرو، تشکیل بازار گواهی ظرفیت را به عنوان بازار پذیر کردن بخش هزینه های عمومی برقراری انشعاب معرفی کرد و گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، مشترک شرکت برق منطقه ای یا توزیع نیروی برق که نسبت به تقلیل قدرت قراردادی خود اقدام می کند، می تواند به جای دریافت معادل هزینه های عمومی برقراری انشعاب، متناسب با میزان تقلیل یافته از شرکت مزبور گواهی ظرفیت دریافت نماید.

بختیار اظهار کرد: برای آن دسته از متقاضیان اتصال به شبکه که اقدام به تدارک گواهی ظرفیت مطمئن نیروگاهی کرده اند، وزارت نیرو متعهد است سهم تولید از هزینه های برقراری انشعاب را کسر و در صورتی که قبلا پرداخت شده باشد، به مشترک یا متقاضی عودت دهد. این اقدام، در کنار سایر مزایای اوراق گواهی ظرفیت، در نهایت ضمن ارتقای شایستگی اعتماد وزارت نیرو، به توسعه منابع صنعت برق منجر می شود.

بازار گواهی ظرفیت پس از گذشت قریب به هفت سال با تلاش و همکاری ارکان وزارت نیرو، شرکت های مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، توانیر، مدیریت شبکه و همچنین بورس انرژی ایران در تاریخ 28 بهمن ماه 1398 به صورت رسمی فعالیت خود را در بورس انرژی آغاز و در اولین روز فعالیت خود مبادله معادل 110 هزار کیلوات ظرفیت نیروگاهی به ارزش تقریبی 780 میلیارد ریال را رقم زد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1042

به "تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید