تنگه شیرز؛ طبیعتی با میلیاردها سال قدمت

به گزارش تور آلمان ارزان، در محل تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان؛ تکه ای از زمین، زیبایی و شگفتی های خود را به نمایش گذاشته است. نام این منطقه دیدنی تنگه شیرز است که همچون نگینی در میان ایران می درخشد.

تنگه شیرز؛ طبیعتی با میلیاردها سال قدمت

همزیستی صخره های خشن و تیز با درختانی که در جای جای تنگه شیرز روییده اند، بسیار زیبا است. فرسایش سنگ ها و صخره ها، شکل خاصی را در این مکان پدید آورده اند. دیواره های آهکی چین خورده که در اثر بارندگی، دچار فرسایش شده و رگه هایی از رنگ سیاه به خود گرفته اند، در این دره خودنمایی می کنند. با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید تا با این جاذبه دیدنی آشنا شوید.

موقعیت جغرافیایی تنگه شیرز

تنگه شیرز در 55 کیلومتری شهر کوهدشت استان لرستان، در بخش زردلان و در منطقه ای به نام اولادقباد قرار گرفته است. برای بازدید از این تنگه می توانید از کرمانشاه، ایلام یا لرستان به آن برسید. بهترین مسیر برای دسترسی به تنگه از طریق جاده اولادقبا است.

نحوه شکل گیری تنگه شیرز

تنگه شیرز با هندسه ویژه صخره هایش و با پدیده زمین ساختاری کم نظیرش، جاذبه ژئوتوریستی خاصی در زاگرس به شمار می رود. زمین شناسان عقیده دارند این دره در نتیجه فرسایش سنگ های رسوبی با لایه بندی مشخص شکل گرفته است. این سنگ ها از آهک های ماسه ای ضخیم و فسیل نرم تنان تشکیل شده اند. ویژگی شاخص این سنگ ها این است که علاوه بر سخت بودن، بسیار انحلال پذیر هستند. این صخره ها در برخورد با آب باران و نزولات جوی، اشکال زیبایی می آفرینند.

ارزش تاریخی و جغرافیایی تنگه شیرز

تنگه شیرز، محوطه هایی باستانی از عهد حجر را در خود دارد. این محوطه ها شامل آثاری از زندگی غارنشینی هستند. این جاذبه طبیعی به عنوان یک پدیده جغرافیایی منحصربه فرد و یکی از جاذبه های ژئوتوریسم در ایران در نظر گرفته شده و به ثبت ملی رسیده است.

دیدنی های تنگه شیرز

غار و چشمه ها

در تنگه شیرز، غاری به طول 150 متر وجود دارد که رودخانه ای از میان آن عبور می کند. آبی که در این غار جاری است تا زانو می رسد. برای رفتن به داخل غار، باید تن به آبی سرد زد.

علاوه بر خود تنگه که به تنهایی برای گذراندن ساعاتی طولانی تفریح و لذت بردن و متحیر شدن کافی است، در میان پیچ و خم تنگه، چشم انداز ها و جاذبه هایی وجود دارد که بسیار جالب هستند. یکی از این جاذبه ها، چشمه های کوچک و بزرگی است که در جای جای تنگه به چشم می آیند.

آشیانه پرندگان

سنگ ها و صخره های تند و تیز که برخی یادگاری از روزگاران کهن هستند، از دیگر دیدنی های این تنگه به شمار می روند. این سنگ ها با سوراخ های کوچک و مشبکی که دارند، مامن امنی برای پرندگان ساخته اند.

مناره سنگی

در میان دره شیرز، ستونی وجود دارد که در طی میلیون ها سال به دست باد و زلزله پدید آمده است. ارتفاع این ستون از کف صخره تا راس، 80 متر و قطر آن 10 متر است. این جاذبه دیدنی به مناره سنگی معروفیت دارد. پیاده روی در میان تنگه و لذت بردن از زیبایی های طبیعت، تجربه ای کم نظیر برای کسانی است که به شیرز می روند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب گنجینه ای پنهان در قلب جنگل های لفور را مطالعه کنید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 5 خرداد 1402 بروزرسانی: 5 خرداد 1402 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2465

به "تنگه شیرز؛ طبیعتی با میلیاردها سال قدمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگه شیرز؛ طبیعتی با میلیاردها سال قدمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید