خواص باورنکردنی کلم پیچ

به گزارش تور آلمان ارزان، کلم پیچ از سبزیجات چلیپایی بسیار مفید است که هم خانواده گل کلم و کلم بروکلی محسوب شده و معمولا به رنگ های سبز، بنفش یا سفید یافت می گردد.این سبزی دوست داشتنی فواید فراوانی برای سلامتی دارد که از آن جمله می توان به درمان یبوست، سرطان، فشار خون و کلسترول بالا، عفونت و زخم اشاره نمود.

خواص باورنکردنی کلم پیچ

ارزش غذایی کلم پیچ

با وجود اینکه کلم پیچ کالری بسیار کمی دارد اما دارای مشخصات مغذی چشمگیریست.

در واقع فقط یک فنجان (89 گرم) کلم پیچ خام حاوی مواد زیر است:

کالری: 22

پروتئین: 1 گرم

فیبر: 2 گرم

ویتامین ک: 85٪ از احتیاج روزانه توصیه شده

ویتامین سی: 54 از احتیاج روزانه توصیه شده

فولات: 10٪ احتیاج روزانه توصیه شده

منگنز: 7٪ از احتیاج روزانه توصیه شده

ویتامین ب6: 6٪ از احتیاج روزانه توصیه شده

کلسیم: 4٪ از احتیاج روزانه توصیه شده

پتاسیم: 4٪ از احتیاج روزانه توصیه شده

منیزیم: 3٪ احتیاج روزانه توصیه شده

کلم پیچ حاوی مقادیر کمی از سایر مواد مغذی دیگر، از جمله ویتامین A، آهن و ریبوفلاوین است.

همانطور که می توانید در فهرست بالا مشاهده کنید، کلم غنی از ویتامین B6 و فولات است که هر دو برای بسیاری از فرآیندهای مهم در بدن ضروری است، از جمله متابولیسم انرژی و عملکرد عادی سیستم عصبی.

علاوه بر این، کلم دارای فیبر بالا و حاوی آنتی اکسیدان های قوی، از جمله پلی فنل ها و ترکیبات گوگرد است.

آنتی اکسیدان ها بدن را از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می نمایند. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که دارای تعداد عددی الکترون هستند و آنها را ناپایدار می سازند. وقتی سطح آنها بیش از حد بالا می رود، می توانند به سلول های شما آسیب برسانند.

کلم به خصوص دارای ویتامین C، یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند در مقابل بیماری های قلبی، سرطان های خاص و از دست دادن بینایی محافظت کند.1

شرایط کاشت و پرورش کلم پیچ

روش کاشت به وسیله بذر است. بعد از 2 الی 3 ماه بسته به زودرس و یا ذیر رس بودن گونه ای که کاشته ایم ، نشاء کلم رو به زمین اصلی انتقال میدهند. زمان بذرپاشی در خزانه نسبت به انواع کلم فرق دارد. به عنوان مثال، کلم های زودرس را در دی و بهمن و انواع نیمه زودرس از بهمن تا اواخر اسفند و انواع پاییزه را می توان تا اواخر اردیبهشت نیز خزانه گرفت. کلم های دیررس در اواسط مرداد خزانه گرفته می گردد.

دوره پرورش کلم ها در خزانه معمولاً 7 تا 8 هفته است. دمای خزانه تا هنگام جوانه زدن بذر بین 16 تا 20 درجه سانتیگراد و سپس بین 14 تا 16 درجه سانتیگراد تغییر می نماید. دمای خزانه پس از دو برگه شدن باید حداکثر بین 10 تا 12 درجه سانتیگراد کاهش یابد. محیط خزانه نیز باید همواره نور و تهویه کافی داشته باشد.2

خواص کلم پیچ

کنترل التهاب
التهاب همواره خک چیز بدی نیست. در واقع، بدن شما بر پاسخ التهابی متکی است تا از عفونت جلوگیری کند یا به سرعت بهبود یابد. این نوع التهاب حاد یک پاسخ طبیعی به آسیب یا عفونت است. از سوی دیگر، التهاب مزمن که در طی مدت زمان طولانی رخ می دهد، به بسیاری از بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی، آرتریت روماتوئید و بیماری التهابی روده مرتبط است.

سبزیجاتی مانند کلم حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های مختلف است که نشان داده شده است در کاهش التهاب مزمن موثرند. در واقع، تحقیقات نشان داده است که خوردن بیشتر سبزیجات بعضی از نشانگرهای التهابی خون را کاهش می دهد.

یک مطالعه بر روی بیش از 1000 زن چینی نشان داد کسانی که بیشترین اندازه سبزیجات را مصرف می کردند، مقادیر پایین تری از التهاب را دارا بودند.

سولفورفان، کپسفل و سایر آنتی اکسیدان های موجود در این گروه قابل توجه از گیاهان احتمالا مسئول اثرات ضد التهابی هستند.1

فواید خوردن کلم پیچ برای پوست و مو
کلم پیچ منبع خوبی از بتاکاروتن، کاروتنوئیدی است که بدن در صورت احتیاج به ویتامین A تبدیل می نماید. بتاکاروتن و ویتامین A برای رشد و نگهداری تمام بافت های بدن از جمله پوست و مو ضروری است. بدن از ویتامین C برای ساخت و نگهداری کلاژن استفاده می نماید.

کلاژن، پروتئینی است که در ساختار پوست، مو و استخوان ها نقش موثری دارد. ویتامین C در کلم پیچ نیز وجود دارد. یک فنجان کلم پیچ پخته شده حداقل 20٪ احتیاج روزانه فرد به ویتامین A و بیش از 23٪ احتیاج روزانه به ویتامین C را تأمین می نماید.3

سلامت استخوانکلسیم و فسفر برای تشکیل سالم استخوان بسیار مهم هستند. بعضی تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد ویتامین K ممکن است خطر شکستگی استخوان را کاهش دهد.

یک فنجان کلم پیچ پخته شده تقریباً پنج برابر احتیاج روزانه بزرگسالان به ویتامین K، حدود 15 تا 18 درصد از کلسیم مورد احتیاج و حدود 7 درصد از احتیاج روزانه فسفر شما را تأمین می نماید. علاوه بر آن، کلم پیچ سرشار از فیبر و آب است، هر دو به جلوگیری از یبوست یاری می نمایند و باعث سلامت دستگاه گوارش می شوند.3

فواید خوردن کلم پیچ برای سرطان
کلروفیل. کلم پیچ و سایر سبزیجات سبز حاوی کلروفیل می توانند از جذب آمین های هتروسیکلیک در بدن جلوگیری نمایند. این مواد شیمیایی زمانی تشکیل می گردد که افراد غذاهای مشتق از حیوانات را در دمای بالا کباب نموده و آن را می خورند. متخصصان خوردن گوشت کباب شده را با سرطان ربط می دهند.

بدن انسان نمی تواند کلروفیل زیادی جذب کند، اما کلروفیل به این مواد سرطان زا متصل می گردد و از جذب بدن به وسیله بدن جلوگیری می نماید. به این ترتیب، کلم پیچ ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد و جفت شدن یک استیک شارژ شده با سبزیجات سبز می تواند از بروز سرطان جلوگیری کند.

آنتی اکسیدان ها. ویتامین C، بتا کاروتن، سلنیوم و سایر آنتی اکسیدان های موجود در کلم پیچ می توانند به جلوگیری از سرطان یاری نمایند. به نظر می رسد افرادی که از میوه و سبزیجات زیاد استفاده می نمایند، خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را کمتر دارند. این ممکن است به علت آنتی اکسیدان های موجود در این غذاها باشد.

فیبر. بر اساس مطالعه ای از سال 2015، مصرف زیاد فیبر ممکن است از خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری کند.3

کاهش فشار خون
فشار خون بالا بیش از یک میلیارد نفر در سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد و عامل اصلی خطر بیماری قلبی و سکته مغزی است. پزشکان به اغلب بیماران با فشار خون بالا توصیه می نمایند تا اندازه مصرف نمک خود را کاهش دهند.

با این حال، شواهد اخیر نشان می دهد که افزایش پتاسیم در رژیم غذایی نیز برای کاهش فشار خون اهمیت دارد. پتاسیم یک ماده معدنی مهم و الکترولیتی است و یکی از وظایف اصلی آن یاری به تنظیم فشار خون در مقابله با اثرات سدیم در بدن می باشد.

پتاسیم به دفع سدیم بیش از حد به وسیله ادرار یاری می نماید. بعلاوه دیواره های رگهای خونی که فشار خون را کاهش می دهد، آرام می نماید. در حالیکه سدیم و پتاسیم برای سلامتی مهم هستند، رژیم های مدرن سدیم بسیار زیاد و پتاسیم کمی دارند. کلم پیچ قرمز یک منبع عالی از پتاسیم است که 12٪ از احتیاج روزانه را در 2 فنجان (178 گرم) عرضه می نماید.

خوردن کلم غنی از پتاسیم یک روش خوشمزه برای کاهش فشار خون بالا است و ممکن است به حفظ آن در محدوده سالم یاری کند.1

پینوشتها

1.www.7ganj.ir

2.www.sfim.ir

3.www.pezeshket.com

منبع: راسخون
انتشار: 26 تیر 1401 بروزرسانی: 26 تیر 1401 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2311

به "خواص باورنکردنی کلم پیچ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص باورنکردنی کلم پیچ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید