دولت در قبال بچه ها کار وخیابان مسئولیت پذیر نیست خبرنگاران

به گزارش تور آلمان ارزان، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: حوزه اجتماعی دغدغه دولت نیست و عزمی برای اجرای تکلیف قانونی خود ندارد.

دولت در قبال بچه ها کار وخیابان مسئولیت پذیر نیست خبرنگاران

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی برنامه غیرمحرمانه، برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه با موضوع بچه ها کار و خیابان آدینه 20 فروردین ماه با حضور مهدی عیسی زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، محمود علی گو رئیس اورژانس اجتماعی وابسته به سازمان بهزیستی کل کشور، مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران و سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران از شبکه دو سیما پخش شد.

متاسفانه هیچ سازمانی متولی امور بچه ها کار و خیابان نیست

در ابتدای برنامه، مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران گفت: اگر تا 15 سالگی فردی مشغول به کار گردد، کودک کار به حساب می آید. اصطلاح کودک خیابانی که در ایران باب شده، اشتباه است و به دلیل اینکه در خیابان کار می نمایند به آن ها بچه ها خیابانی گفته می گردد در حالی که چنین چیزی وجود ندارد.

وی اضافه نمود: قبل از انقلاب و در گذشته بچه ها زیر 15 سال نیز کار می کردند لیکن محل کار آن ها در مغازه ها به عنوان شاگرد و با هدف مهارت آموزی بود. اما در حال حاضر اشتغال بچه ها به دلیل فقر و امرار معاش خانواده است.

اقلیما درباره شرایط بچه ها کار در ایران گفت: متاسفانه هیچ کاری تا به امروز برای بچه ها کار صورت نگرفته است و هیچ سازمانی متولی امور بچه ها کار و خیابان نیست.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران معتقد است که پاک کردن صورت مسئله، مسئله ای را حل نمی نماید و می بایست به شکل اساسی به موضوع رفاه اجتماعی و در پی آن به موضوع بچه ها کار و خیابان پرداخته گردد.

در تهران نزدیک به 4 هزار کودک زباله گرد وجود دارد

در ادامه برنامه محمود علی گو رئیس اورژانس اجتماعی وابسته به سازمان بهزیستی کل کشور اذعان کرد: براساس آمار وزارت کار در سال 1396، 500 هزار نفر کودک کار در سطح کشور وجود دارد که به سه دسته بچه ها کار کارگاهی، بچه ها کار در خیابان و بچه ها زباله گرد تقسیم می شوند. بیشترین بچه ها کار از دسته کارگاهی هستند که کمترین میزان توجه به آن ها شده است. جمعیت بچه ها کار در خیابان، قابل شمارش نیست و براساس آمار بهزیستی حدود 14 هزار کودک کار در خیابان در کل کشور تخمین شده است. تعداد بچه ها زباله گرد از دو دسته دیگر کمتر است و جزو مشاغل غیرمعمول و پرخطر به شمار می آید. براساس اطلاعات سازمان های مردم نهاد (NGO) در تهران نزدیک به 4 هزار کودک زباله گرد وجود دارد.

وی به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان اشاره نمود وگفت: در این قانون اعلام شده است که بچه ها زیر 18 سال، منع کار دارند. لیکن در قانون کار جمهوری اسلامی عنوان شده که بچه ها بین 15 تا 18 سال، در صورتی که کار به آن ها آسیب نرساند، بلامانع است.

علی گو اضافه نمود: در رابطه با بچه ها زباله گرد با قاطعیت می توان گفت که این بچه ها بیشتر از اتباع و مهاجر کشور های افغانستان، پاکستان و بنگلادش هستند. در مورد بچه ها خیابانی نیز پراکندگی ناتعیینی وجود دارد.

رئیس اورژانس اجتماعی وابسته به سازمان بهزیستی کل کشور بسیار امیدوار می باشد و معتقد هستند که در امسال و سال گذشته به مدیریت و ساماندهی 600 کودک کار خیابانی در تهران پرداخته شده است و قدرت و بودجه کافی برای رسیدگی به این مسئله وجود دارد و نیازمند اهتمام مضاعف هستند.

وی در مورد بچه ها کار مهاجر گفت: شرایط مرز ها یک مسئله اجتماعی است و بودجه ای که برای این منظور در نظر گرفته شده است، کافی نیست.

علی گو با بیان اینکه بی شک با توجه به قانون جای کودک در خیابان نیست، گفت: مدل کاهش آسیب باید منجر به این باشد که کودک در درون خانواده پرورش یابد و این موضوع ما را به سمت حل مسئله به واسطه خانواده محوری سوق می دهد.

باید سازمان بهزیستی را ثروتمند و قدرتمند کرد.

همچنین مهدی عیسی زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: 13 دستگاه مسئول بچه ها کار هستند، لیکن بعد از 42 سال هنوز آمار تعیینی از بچه ها ارائه نشده و این باعث شرمندگی است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن اظهار آزردگی از شرایط موجود معتقداست: یکی از شناخته شده ترین آسیب های اجتماعی بچه ها کار خیابانی هستند.

وی اضافه نمود: متاسفانه مسئولین مدیران خوبی نیستند و با وجود آسیب های موجود احساس درد نمی گردد.

عیسی زاده اعلام نمود: باید سازمان بهزیستی را ثروتمند و قدرتمند کرد و باید سازماندهی مناسبی در این راستا صورت بگیرد.

وی تاکید نمود: می بایست آمار دقیقی از بچه ها کار و خیابانی به دست آید و دولت مسئولیت آن را بپذیرد.

دولت در قبال بچه ها کار خیابان نمی خواهد مسئولیت پذیر باشد.

در بخش دیگر این برنامه، سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت و گویی تلفنی اعلام نمود: دولت در قبال بچه ها کار خیابان نمی خواهد مسئولیت پذیر باشد.

وی اضافه نمود: کودکی که در خیابان کار می نماید، می خوابد و زندگی می گذراند، کودک خیابان است. بنابراین؛ ما در کشور کودک خیابانی داریم که درصد عمده آن بچه های هستندکه به هر دلیل مجبور به انجام کار برای تامین معیشت خانواده هستند.

موسوی چلک اضافه نمود: در ماده 80 قانون کار، کار کودک 15 تا 18 سال را به رسمیت شناخته ایم و عبارت کارگر نوجوان در قانون کار جمهوری اسلامی ایرانی آمده است. در اصل 29 قانون اساسی، تکالیفی به صورت تعیین برای دولت تصریح شده و در این اصل، به تکلیف دولت در مورد رفاه اجتماعی آحاد مردم تاکید شده است.

وی با بیان اینکه در قبال کودک کار کشور که بعضی نان آوران کوچک خانواده خود هستند، مسئولین قانونی وجود دارد، گفت: مسئول اجرای ممنوعیت کار بچه ها زیر 15 سال، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشد. بچه های که در خیابان به کار مشغول هستند از جمله بچه ها بدسرپرست یا بی سرپرست به شمار می آیند که طبق قانون حمایت از بچه ها بدسرپرست و بی سرپرست سازمان بهزیستی کشور متولی آن است و سازمان های وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئولیت امور بچه ها درگیر اعتیاد را برعهده دارند.

موسوی چلک با بیان اینکه قوانین در مورد بچه ها کار و بدسرپرست و بی سرپرست بی شمار هستند، گفت: مشکل این است که در بسیاری مواقع کودک کار و خیابان ابزاری برای نشان دادن قدرت دولت و بحث سیاسی در اداره کشور است.

وی اضافه نمود: با اینکه بیشتر بچه ها کار در ایران متشکل از اتباع و مهاجر هستند موافق نیستم. عمده این تحلیل ها به این دلیل است که عنوان گردد ایرانی ها فقیر نیستند.

موسوی چلک با تاکید بر اینکه هیچ مسئولی جوابگوی این مسئله نیست، گفت: مشکل اینجاست که کودک خیابانی کسی را درد نمی آورد، تا زمانی که حکومت، نظام چندلایه تامین اجتماعی را اجرا نکند، هر روز عوارض فقر در قالب حضور کودک در خیابان و به شکل دیگر نمایان می گردد.

وی اعلام کرد: به دلیل اینکه حوزه اجتماعی دغدغه دولت نیست، عزمی برای اجرای تکلیف قانونی خود ندارد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران معتقد است که اساسا دولت به این موضوع بی اعتنا و بی توجه است و به رغم قوانین متعددی موجود، در حوزه اجرا دچار نقصان هستیم.

موسوی چلک اضافه نمود: واگذاری مدیریت حوزه بچه ها کار خیابان و به معنای عام آن آسیب های اجتماعی به وزارت کشور، یعنی سیاست کشور و امنیتی کردن موضوع آسیب های اجتماعی است. امری که 42 سال اشتباه انجام شد و اصرار بر ادامه آن داریم.

وی اضافه نمود: این امر نباید به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور سپرده گردد، بلکه باید سازمان بهزیستی مدیریت آن را برعهده گیرد و اقتدار مطالبه گری و پرسشگری به این سازمان داده گردد به شرط آنکه سازمان بهزیستی خود را باور کند. لیکن متاسفانه سازمان بهزیستی خود را به عنوان متولی بچه ها کار و خیابان باور ندارد. مشکل اینجاست که سازمان های دیگر سازمان بهزیستی را قبول ندارند در حالی که بهزیستی متولی بهتر زیستن مردم است.

موسوی چلک بیان کرد: بچه ها کار و خیابان زیر 15 سال می بایست شناسایی شده و زیرنظر مراکز آموزشی از امکانات بهره مند شوند.

وی در انتها گفت: باید به صورت محلی تمامی بچه ها کار و خیابان را شناسایی نموده و دسترسی به خدمات را برای آن ها سهل و آسان کنیم و به دنبال کاهش آسیب های وارد بر بچه ها کار و خیابان باشیم.

لازم به ذکر است؛ غیرمحرمانه کاری است از گروه اقتصاد و دانش به تهیه نمایندگی و کارگردانی علیرضا عاصم یوسفی و اجرای محمدجعفر خسروی که آدینه ها بعد از اذان مغرب از شبکه دو سیما پخش می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1794

به "دولت در قبال بچه ها کار وخیابان مسئولیت پذیر نیست خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت در قبال بچه ها کار وخیابان مسئولیت پذیر نیست خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید