دیوار برشی چیست؟ انواع آن تا نحوه آرماتوربندی و اجرا

به گزارش تور آلمان ارزان، دیوار برشی یکی از انواع دیوار اجرایی در ساختمان است که به منظور و هدف خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. این دیوار در واقع متشکل از یک سری قطعات برشی یا همان قطعات مهاری است که اصلی ترین وظیفه آن ها کنترل تأثیر بارهای جانبی وارده بر ساختمان است. این نوع دیوارها با توجه به هدف استفاده از آن ها اهمیت ویژه ای دارند. از این رو در این مطلب از خبرنگاران قصد داریم که به معرفی کامل نحوه اجرای دیوار برشی و همچنین انواع آن بپردازیم.

دیوار برشی چیست؟ انواع آن تا نحوه آرماتوربندی و اجرا

دیوار برشی چیست؟

دیوار برشی در واقع یک دیوار مهاری است که به منظور کنترل بارهای جانبی در اثر وزش بادهای شدید و زمین لرزه بر روی ساختمان است. این دیوار به طور معمول در قسمت خارجی سازه تعبیه می گردد؛ البته بعضی از دیوارهای داخلی ساختمان ها نیز گاهی اوقات که بسته به اندازه و شکل ساختمان دارد باید به طور کامل مهاربندی گردد. به طور معمول دیوار های برشی به طور مستقیم به فونداسیون متصل می شوند. با این وجود در مواردی که بارهای جانبی نسبتاً کوچک هستند و اثر دینامیک قابل توجهی نیز وجود ندارد، این نوع از دیوارها را می توان به ستون ها متصل کرد.

انواع دیوار برشی

انواع دیوار برشی به کار رفته در سازه ها تا حدود زیادی به اندازه و شکل ساختمان بستگی دارد و بر اساس شکل و مصالح دسته بندی می شوند. انواع دیوارهای برشی بر اساس شکل و فرم را می توان به چند مورد زیر خلاصه کرد.

دیوار برشی مونولیتیک

دیوار برشی مونولیتیک خود شامل چند نوع است که هر یک تحت شرایط خاصی در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. مونولیتیک نوعی از دیوار برشی است که در نوع خود ساده ترین است و همان طور که در شکل روبرو مشاهده می کنید به سه نوع کوتاه، اسکوات و طره ای تقسیم می گردد.

دیوار برشی جفت

در بسیاری از موارد یک سری باز شدگی ها یا منافذی در این دیوار ایجاد می گردد. به این نوع از دیوار برشی جفت شده یا کاپل گفته می گردد زیرا همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید این نوع از دیوارها به عنوان مقطع های دیواری پیوسته جداگانه رفتار می نمایند که از طریق تیر ها و دال های متصل به هم جفت شده اند.

دیوار برشی تخت و کانالی

دیوارهای برشی به لحاظ سطح مقطع در سه دسته صفحه ای و تخت، لبه دار و کانالی قرار می گیرند که در این شکل مقطع ها را مشاهده می کنید.

بر اساس نوع مصالح مورد استفاده، دسته بندی جامع تری در مورد دیوارهای برشی اجرا شده است. بر این اساس دیوار برشی به انواع زیر تقسیم می گردد.

دیوار برشی بتن مسلح

دیوارهای برشی بتن مسلح به طور گسترده در ساختمان های مسکونی کوچک و عظیم مورد استفاده قرار می گیرد. دیوارهای برشی به دو صورت افقی و قائم اجرا می شوند. ضخامت دیوارهای برشی بتن مسلح تا درجه زیادی به فاکتورهای مانند الزامات عایق حرارتی ساختمان، سن ساختمان، تعداد طبقات ساختمان و دیگر موارد بستگی دارد. این ضخامت به طور معمول در بازه 140 میلی متری تا 500 میلی متری قرار می گیرد.

به منظور افزایش استحکام و مقاومت بهتر است که میلگرد ها را با استفاده از تنگ یا خاموت دورپیچ نمایند. در بیشتر موارد سعی می گردد که دیوار بتن مسلح را در سرتاسر ارتفاع ساختمان به صورت پیوسته اجرا نمایند اما گاهی تحت شرایطی مانند ایجاد ورودی ساختمان یا فضای پارکینگ باید بازشدگی هایی را در آن ایجاد کرد.

دیوار برشی مصالح بنایی

دیوار برشی مصالح بنایی که بلوک بتنی نیز نامیده می گردد؛ با استفاده از مصالح توخالی مانند آجر و بلوک ساخته می گردد. به عبارتی دیگر این نوع دیوارها با استفاده از بلوک های بتنی پیش ساخته و سبک و هم راستا با میلگرد های مسلح فولادی قرار گرفته اند و اجرا می گردند. مسلح سازی در این نوع از دیوارها به طور معمول به منظور حداکثر سازی بلوک های بتنی در مقابل بارهای لرزه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

این میلگردها در هر دو جهت افقی و قائم در فضای بین بلوک قرار می گیرند. شکل و موقعیت پلان دیوار های برشی تأثیر بسزایی بر رفتار سازه می گذارند. بعد از قرار دادن میلگردها در بین بلوک های بتنی پیش ساخته، فضای به جامانده بین بلوک ها با استفاده از ملات بتنی تازه پر می گردد. این نوع از دیوارهای برشی از این مزیت برخوردار هستند که می توانند بارهای گرانشی و جانبی را تحمل نمایند و بنابراین هم به عنوان یک دیوار برشی و هم به عنوان یک دیوار حامل عمل می نمایند.

دیوار برشی فولادی

دیوارهای برشی فولادی در واقع متشکل از صفحات فولادی، ستون ها و تیرهای افقی است. عملکرد این نوع از دیوارهای برشی شباهت زیادی با شاه تیرها یا تیرهای اصلی صفحه ای دارند. صفحات فولادی دیواری به عنوان جان شاه تیرهای صفحه و ستون ها نیز به عنوان بال و تیر های افقی نیز به عنوان سخت نماینده شاه تیرهای صفحه عمل می نمایند.

دیوار های برشی فولادی به طور معمول در ساختمان های با اسکلت فلزی و تعداد طبقات بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرند. از مزیت های بالقوه این نوع از دیوار می توان به هزینه نسبتاً پایین، اجرای سریع و آسان، وزن پایین آن ها نسبت به دیگر انواع دیوارهای برشی به ویژه انواع بتنی و همچنین شکل پذیری زیاد آن ها اشاره نمود.

موقعیت قرارگیری دیوارهای برشی در ساختمان

شکل و موقعیت پلان دیوار های برشی تأثیر به سزایی بر رفتار کلی سازه می گذارد. به لحاظ ساختاری بهترین موقعیت قرار گیری این نوع دیوارهای ساختمانی در مرکز هر نیمه از ساختمان است؛ اما متأسفانه قرار دادن این نوع دیوارها در این موقعیت تقریباً غیر عملی است و از همین رو این دیوارها را عمدتاً در گوشه ها و انتهای سازه به کار می برند.

مراحل اجرای دیوار برشی

به طور کلی فرآیند اجرای این نوع دیوارها در سازه های فلزی و بتنی در سه مرحله آرماتوربندی، قالب بندی و بتن ریزی خلاصه می گردد و هر یک در ادامه به طور جداگانه توضیح داده شده اند.

درخواست خدمات اجرای سازه بتنی از متخصصین کارگشا

مرحله اول آرماتوربندی

همان طور که در بالا نیز در مورد آرماتوربندی دیوار های موردی عنوان شده این نوع از دیوارها دارای دو نوع میلگرد عمودی و افقی هستند. آرماتور های عمودی مد نظر برای اجرای دیوارهای برشی را باید در زمان اجرای آرماتوربندی فونداسیون در محلی که از پیش تعیین شده است قرارداد. به منظور جلوگیری از جابجایی و تغییر حالت آرماتور های عمودی از آرماتورهای افقی در فواصل تعیینی استفاده می نمایند.

مرحله دوم قالب بندی

پس از به خاتمه رساندن آرماتوربندی باید نسبت به اجرای قالب بندی اقدام کرد. یکی از مهم ترین نکاتی که باید در اجرای قالب بندی به آن دقت کرد در واقع محل قرارگیری میلگرد های افقی و قائم در قالب است و باید به گونه ای باشد که بتن بتواند به راحتی از میان آن ها حرکت کند. پس از اطمینان از قرارگیری مناسب میلگرد ها در فضای بین قالب ها، باید صفحات قالب را با استفاده از پین و گوه به یکدیگر و به آرماتورها متصل کرد.

مرحله سوم بتن ریزی

پس از قالب بندی و اطمینان از محکم بودن اتصالات قالب ها، می توان نسبت به بتن ریزی در فضای بین قالب ها اقدام نمود. همزمان با بتن ریزی باید با استفاده از دستگاه های ویبراتور از جای گیری مناسب بتن در میان میلگرد های افقی و عمودی اطمینان حاصل کرد.

سخن آخر

دیوار برشی یکی از انواع دیوار به کار رفته در ساختمان ، با کاربری های متفاوت است. با توجه به هدفی که از اجرای آن دنبال می گردد از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید در طراحی و اجرای آن دقت دو چندان به کار گرفته گردد. مهم ترین هدف استفاده از دیوارهای برشی تحمل نیروهای جانبی وارده به سازه است. انواع مختلفی از این نوع دیوار در پروژه های ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند که نوع بتن مسلح آن در داخل کشور بسیار رایج است.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1745

به "دیوار برشی چیست؟ انواع آن تا نحوه آرماتوربندی و اجرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیوار برشی چیست؟ انواع آن تا نحوه آرماتوربندی و اجرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید