ساخت دستگاهی برای تشخیص تخم سالم ماهی برای اولین بار

به گزارش تور آلمان ارزان، مصطفی روغنی فارغ التحصیل رشته هوافضا گرایش سیالات دانشگاه صنعتی شریف و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: بر اساس اعلام سازمان شیلات درکشور 600 میلیون سالانه تخم ماهی ایجاد یا از کشورهای دیگر وارد ایران می گردد.

ساخت دستگاهی برای تشخیص تخم سالم ماهی برای اولین بار

وی با بیان اینکه این تعداد فراوری و واردات تخم ماهی به وسیله انسان و با درصد خطای بالا شمارش می گردد و تخم های ناسالم از سالم جداسازی می شوند، گفت: در راستای کاهش این خطای انسانی و تفکیک تخم ماهی چشم زده از تخمهای خراب، کور یا معلول دستگاهی را برای اولین بار در کشور طراحی کردیم که چنین مسئله ای به وجود نیاید.

روغنی خاطر نشان کرد: دستگاه جداکننده تخم ماهی های چشم زده را با استفاده از فناوری طراحی کردیم که تخم های سالم ماهی که اصطلاحا به آنها تخم دوچشم می گویند را از تخم های ماهی کور و خراب جداسازی کنیم؛ تا پیش از این، این اقدام زیر نور قرمز به وسیله انسان انجام می شد که استفاده از این دستگاه می تواند به کار سرعت بالایی ببخشد و خطا را کاهش دهد.

این مدیر شرکت دانش بنیان بیان کرد: به عنوان مثال حدود 150 میلیون تخمی که در کشور فراوری می گردد به صورت دستی شمرده می گردد و شمارش آن هم کیلویی است که کاربرد دستگاهی که طراحی کردیم می تواند در این زمینه مفید باشد.

وی با اشاره به سرعت دستگاه گفت: سرعت دستگاه جداکننده تخم ماهی های چشم زده طوری است که صدهزار تخم را در ساعت شمارش می نماید و درصد خطای آن یک دهم گزارش شده است.

وی با بیان اینکه این دستگاه نمونه ایرانی ندارد، گفت: نمونه خارجی این دستگاه با روش دیگری این شمارش و جداسازی را انجام می دهد؛ مزیتی که دستگاه فراوریی در این شرکت نسبت به نمونه خارجی دارد این است که از تجهیزات کمتری استفاده شده ضمن اینکه همان کار را انجام می دهد.

روغنی با بیان اینکه از این دستگاه می توان برای شمارش و جداسازی تخم های سالم 4ونیم تا 8ونیم میلیمتر برای هر نوع ماهی استفاده کرد، گفت: نمونه خارجی دستگاه برابر با صدهزار دلار است ولی تا به امروز در کشور ما مورد استقاده قرار نگرفته؛ ما توانستیم این دستگاه را با یک سوم قیمت نمونه خارجی به فراوری برسانیم که این در فراوری انبوه نیز بیشتر کاهش می یابد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 شهریور 1401 بروزرسانی: 4 شهریور 1401 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2342

به "ساخت دستگاهی برای تشخیص تخم سالم ماهی برای اولین بار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت دستگاهی برای تشخیص تخم سالم ماهی برای اولین بار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید