تور ایتالیا: طرز تهیه کالزونه(گلزونه) مرغ؛ پیتزای لقمه ای ایتالیایی

به گزارش تور آلمان ارزان، کَلزونه یا کالزونه (calzone) نوعی غذای ایتالیایی است که شباهت بسیاری به پیتزای مرغ دارد. خمیر استفاده شده در کلزونه همان خمیر پیتزا است و مخلفات هم میتواند همان مخلفات پیتزا باشد البته به صورت سنتی ایتالیایی ها از گوجه فرنگی و پنیر موزارلا در کلزونه استفاده میکنند. اما سایر مواد را هم برای تنوع میتوان به آن افزود مثل گوشت، مرغ، میگو یا سوسیس و کالباس و انواع سبزیجات و…

تور ایتالیا: طرز تهیه کالزونه(گلزونه) مرغ؛ پیتزای لقمه ای ایتالیایی

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

کلزونه حالت هلالی دارد و خمیر را روی مواد تا نموده و میچسبانند و داخل فر میپزند و شکلی مشابه با پیراشکی دارد به خصوص اگه در سایز کوچک تهیه گردد و عملا نوعی پیتزای لقمه ای محسوب می گردد.

مواد لازم برای خمیر کالزونه:
آردچهار و نیم پیمانه
نمکیک و نیم قاشق چایخوری
خمیر مایه خشک فوری1 قاشق چایخوری
روغن مایع (ترجیحا روغن زیتون)یک چهارم پیمانه
آب سردیک و سه چهارم پیمانه

مواد لازم برای داخل کلزونه:

سینه مرغ پخته و خرد شدهیک عدد
قارچ پختهیک چهارم پیمانه
ذرت3 قاشق غذاخوری
فلفل دلمه ای3 قاشق غذاخوری
پنیر پیتزایک و نیم پیمانه
سس گوجه فرنگی یا کچاپ3 الی 4 قاشق غذاخوری
ادویه های دلخواهبه مقدار لازم

1- برای تهیه خمیر کلزونه آرد باید سرد باشه پس یکی دو ساعت قبل آرد رو داخل یخچال قرار بدین. آرد سرد الک شده رو داخل ظرفی بریزین و نمک و خمیر مایه فوری رو بهش اضافه و مخلوط کنید.

2- روغن مایع رو به آرد اضافه کنید و با قاشق مخلوط کنید. حالا کم کم آغاز به اضافه کردن آب سرد میکنیم برای این خمیر باید از آب سرد یخچالی بهره ببرید. آب رو خیلی کم به مواد اضافه کنید و با دست مخلوط کنید تا مواد حالت خرده نان به خودشون بگیرن.

3- بعد کم کم آب اضافه کنید تا خمیر کاملا جمع بشه، بسته به نوع آرد و اینکه مقدار جذب آب اونها متفاوته ممکنه همه آب مصرف بشه یا اینکه اضافه بمونه. خمیر بدست اومده رو به مدت ده دقیقه روی صفحه کار ورز بدین تا کاملا یکدست و نرم بشه. موقع ورز دادن خمیر قسمت انتهایی رو با دست نگه دارید و با کف دست، قسمت رویی رو ورز بدین و هیچ وقت خمیر رو چنگ نزنید.

4- داخل ظرف رو کمی با روغن مایع چرب کنید و خمیر ورز داده و چونه شده رو داخل ظرف قرار بدین و روی خمیر رو هم کمی با روغن چرب کنید و روی ظرف سلفون بکشید و روی اون رو با دستمال حوله ای بپوشونید و به مدت یک و نیم الی دو ساعت استراحت بدین تا حجم خمیر دو برابر بشه.

5- برای مواد داخلی کلزونه یک عدد سینه مرغ رو با کمی پیاز و روغن و ادویه تفت بدین و آب جوش اضافه کنید تا کاملا بپزه و بعد از پخت ریش ریش یا تکه تکه کنید.

برای سس داخل کلزونه میتونید از سس کچاپ بهره ببرید یا اینکه دو یا سه عدد گوجه میانه رو بشورید و داخل ظرفی آب بریزید و روی حرارت بالا قرار بدین تا به جوش بیاد.

گوجه ها رو داخل آب درحال جوش بندازید و اجازه بدید چند دقیقه بمونه و بعد از داخل آب جوش خارج کنید و روی اونها آب سرد بریزید حالا به راحتی پوست گوجه ها رو با دست جدا کنید و گوشت گوجه ها رو چهار قسمت کنید و داخل میکسر کاملا پوره کنید و به همراه کمی نمک و دو حبه سیر رنده شده داخل تابه روی حرارت بذارید تا آب اضافیش تبخیر بشه و به غلظت برسه و بعد برای انواع پیتزا بهره ببرید.

6- خمیر استراحت نموده رو روی میز کار ورز بدین تا هوای داخل خمیر خارج بشه و بعد خمیر رو بسته به میزان ای که برای کلزونه در نظر دارید چهار یا دو قسمت کنید.

7- هر قسمت رو چونه کنید و روی کاغذ روغنی به یاری وردنه و به شکل گرد و به ضخامت چند میلی باز کنید(اگه احساس کردین خمیر به کاغذ روغنی میچسبه کاغذ روغنی رو کمی با برس چرب کنید).

8- روی نصف خمیر باز شده کمی سس کچاپ یا سس گوجه ای که آموزش داده شد بریزین و با قاشق روی خمیر پهن کنید به جز قسمت کناری خمیر، روی سس گوجه کمی پنیر پیتزا رنده شده بریزین (از پنیر گودا هم میتونید بهره ببرید) و روی پنیر پیتزا مرغ ریش ریش شده و قارچ پخته و فلفل دلمه ای و ذرت بریزین و در صورت دلخواه کمی آویشن هم بپاشید.

9- روی مواد مجددا پنیر پیتزا بریزید و نصف دیگه خمیر رو به یاری کاغذ روغنی روی مواد میانی و نصف دیگه برگردونید.

10- کناره های خمیر رو به یاری چنگال یا دست کاملا بهم بچسبونید و شکل بدید و بعد روی خمیر با یاری قلمو کمی سس کچاپ بزنید.

11- پنیر پیتزا بریزید و روی اون به دلخواه از مواد میانی بریزید. (روی کلزونه رو به دلخواه میتونید ساده نگه دارید و فقط با زرده تخم مرغ مخلوط شده با کمی شیر رومال کنید یا اینکه روی اون فقط پنیر پیتزا بریزید)

12- فر رو از قبل با دمای دویست و بیست درجه سانتی گراد روشن کنید تا کاملا گرم بشه (برای فرهای برقی دویست درجه سانتی گراد تنظیم کنید) و کلزونه رو به مدت حدودی بیست دقیقه داخل فر بذارید تا کاملا بپزه (زمان پخت در فر های مختلف متفاوته پس مرتب چک کنید) و بعد از پخت سه برش روی کلزونه ایجاد کنید و با سس کچاپ سرو کنید.

نکات تهیه کالزونه:

  • اگه از خمیر مایه فوری استفاده نمیکنید باید خمیر مایه رو با آب ولرم و مقداری شکر عمل بیارید و بعد بهره ببرید موقع استفاده از خمیر مایه فوری هم از سلامت خمیر مایه اطمینان حاصل کنید.
  • این خمیر رو میتونید به صورت نصف مقدار هم آماده کنید بعلاوه این خمیر رو میتونید از روز قبل آماده کنید و بعد چونه کنید داخل زیپ کیپ کمی چرب شده قرار بدید و داخل یخچال بذارید و روز بعد بهره ببرید، این خمیر رو به مدت سه روز در یخچال و سه ماه در فریزر میتونید نگه داری کنید فقط یک روز قبل از استفاده از فریزر خارج کنید و داخل یخچال بذارید تا یخش آب بشه و دو ساعت قبل از پخت از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسه.
  • به جای مرغ میتونید از گوشت چرخ نموده یا سوسیس و کالباس هم بهره ببرید.
  • خمیر آموزش داده شده نوعی خمیر پیتزاست که میتونید برای انواع پیتزاها هم مورد استفاده قرار بدید.

امیدوارم از طرز تهیه کالزونه در مجله اینترنتی خبرنگاران خوشتان آمده باشد. برای دستورهای دیگر آشپزی به بلاگ ما سری بزنین.

منبع: اُکالا
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2143

به "تور ایتالیا: طرز تهیه کالزونه(گلزونه) مرغ؛ پیتزای لقمه ای ایتالیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ایتالیا: طرز تهیه کالزونه(گلزونه) مرغ؛ پیتزای لقمه ای ایتالیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید