علف های هرز بهاره را کنترل کنید

به گزارش تور آلمان ارزان، علف های هرز از باغچه ها و باغ های بزرگ تا گلدان های کوچک درون خانه، همه جا و همه جا رشد می نمایند و انرژی گیاه های ما را مصرف می نمایند. برای از بین بردن شان چه کنیم؟

بذر این علف ها به روش های زیادی راه خود را به باغچه تان باز می نمایند. آنها از طریق باد، لبا س هاتان و چیزهای دیگر به درون باغچه یا گلدان می آیند. خود خاک باغچه هم حاوی بذر علف ها هرز است. برخی از این بذرها می توانند حتی تا 50 سال هم زنده بمانند!

علف های هرز بهاره را کنترل کنید

سوال اینجا است که سر و کله این علف ها چه زمانی در باغچه پیدا می گردد؟

با رعایت نکات زیر، برای همواره از شر علف های هرز بهاره راحت شوید!

حواس تان به این 3 علف بهاره باشد

این شما و این هم 3 علف هرز متداول و ویرانگری که با آغاز بهار سر و کله شان در باغچه و گلدان ها پیدا می گردد:

- علف پنجه کلاغی

این علف هرز نامش را از ظاهر مانند پای کلاغش گرفته است. این علف هرز یکساله در مناطقی از باغچه که خالی یا ضعیف است سبز می گردد. برای درمان این علف هرز از علف کش هایی که قبل از سبز شدن علف هرز آن را نابود می نمایند، بهره ببرید. این علف کش ها اجازه نمی دهند دانه علف هرز جوانه بزند. زمان بندی برای استفاده از این علف کش ها می تواند سخت باشد.

اگر در منطقه تان یاس زرد دارید (در بیشتر نقاط ایران این گیاه یافت می گردد) به محض اینکه این گیاه آغاز به گلدهی کرد، به باغچه تان علف کش بزنید. یاس زرد راهنمای مناسبی برای زمان بندی است اما اگر در منطقه تان یاس زرد نبود چه کنید؟ یک روش دیگر برای زمان بندی استفاده از علف کش، دما است.

بذور علف پنجه کلاغی زمانی که دمای خاک برای چند روز متوالی حدود 12 درجه سانتی گراد یا بیشتر بود، جوانه می زنند. برای اطمینان از دمای خاک، با اداره هواشناسی منطقه تان و یا مراکز گل و گیاه تماس بگیرید.

- گل قاصدک

این علف هرز یکی از معروف ترین علف های هرز در تمام جهان است. آن را از گل زرد و دانه های قاصدک دارش تشخیص خواهید داد. جالب است که بدانید گل ها و برگ های گل قاصدک خوردنی هستند! این علف های هرز چند ساله دارای ریشه ای راست هستند.

برترین روش برای کنترل گل قاصدک به خصوص در باغچه های کوچک، کندن آنها با دست است. اما بدانید که باید در هنگام کندن آنها چند سانتی متر از ریشه راست شان را هم درآورید تا این علف هرز دوباره رشد نکند و گرنه مانند سر قطع شده اژدها از هر گیاه کنده شده 2 عدد گیاه درمی آورد! داشتن یک باغچه سالم و قوی برترین روش برای پیشگیری از رشد این علف های هرز در بین گیاهان تان است.

روش دیگر کنترل گل قاصدک استفاده از علف کش هایی است که قبل از جوانه زدن بذر عف هرز آن را از بین می برند. اگر نتوانستید گیاه را از بین ببرید، اقلا از دانه دهی آن جلوگیری کنید.

- شبدر

از روزگاران قدیم شبدر به عنوان علفی هرز در باغچه ها و گلدان ها درمی آمده و همه را کلافه می نموده. این گیاه چند ساله است پس اگر فکری برای آن نکنید می تواند تا چند سال باغچه تان را غذاب دهد. شبدر بیشتر در جاهایی از باغچه می روید که خاک ضعیف و بدون مواد غذایی است. برای جلوگیری از رشد شبدر این نقاط را در باغچه پیدا کنید و مقداری کود در آنجا بریزید و یا به طور کلی به باغچه تان کود دهید. اگر چند بار این کار را انجام دهید این علف هرز به کلی از میان می رود.

اگر می خواهید با استفاده از سموم شیمیایی علف هرز شبدر را از بین ببرید، باید از سموم علف کشی که مخصوص علف هرزهای پهن برگ است بهره ببرید. احتمالا مجبور خواهید بود چند فصل در بهار و پاییز به باغچه تا علف کش بزنید تا از شر شبدرها خلاص شوید.

چه زمانی مبارزه با علف های هرز بهاره را آغاز کنیم؟

وقتی صحبت از کنترل علف های هرز بهاره می گردد، زمان بندی مهم ترین چیز است. همانطور که قبلا گفتیم گلدهی گل یاس زرد نشانه ای خوب برای آغاز است.

علف کش هایی که قبل از جوانه زنی بذر علف آنها را از بین می برد

همانطور که گفتیم این علف کش ها قبل از اینکه دانه علف هرز سبز گردد آن را از بین می برند. برخی از این علف کش ها از جوانه زنی دانه های چمن هم جلوگیری می نمایند و شما نمی توانید تا 6 یا 12 هفته (بسته به نوع سم) بعد از استفاده از آنها چمن بکارید.

البته برخی انواع این علف کش ها به بذور چمن کاری ندارند و تنها از جوانه زنی بذور علف های هرز جلوگیری می نمایند.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2333

به "علف های هرز بهاره را کنترل کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علف های هرز بهاره را کنترل کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید