غریب آبادی: ایران قلمرو خود را طبق ادعاهای دشمنان به روی آژانس باز نمی کند

به گزارش تور آلمان ارزان، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان های بین المللی مستقر در وین، با یادآوری اینکه تعهدهای کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، توضیح داد که ایران قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنان به روی آژانس باز نمی کند.

غریب آبادی: ایران قلمرو خود را طبق ادعاهای دشمنان به روی آژانس باز نمی کند

به گزارش خبرنگاران،کاظم غریب آبادی روز پنجشنبه با ایراد سخنانی در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که با موضوع موافقتنامه پادمان ان پی تی(NTP) ایران برگزار گردید، اضافه نمود: سطح گسترده همکاری های کنونی میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس به آسانی حاصل نشده است که بخواهد بواسطه منافع سیاسی بعضی کشورها کاهش یابد.

وی ادامه داد: مایلم به بعضی از مهمترین جنبه های برجسته این همکاری، به شرح زیر اشاره کنم:

1- ایران، پروتکل الحاقی را در نتیجه برجام، به طور موقت و داوطلبانه اجراء می نماید.

2- ایران، به تنهایی با 432 بازرسی در سال 2019، پذیرای بیش از 20 درصد از کل بازرسی های آژانس در سطح دنیای بوده است.

3- ایران در سال 2019، 33 دسترسی تکمیلی را برای آژانس فراهم کرد که 73 درصد از کل دسترسی های تکمیلی آژانس در بین دولت های دارای موافقت نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و بدون جمع بندی گسترده تر (62 کشور) است.

4- سهم بازرسی های ایران در بازه سال های 2010 تا 2019، از 4 به 20 درصد در سطح دنیای افزایش یافت و تقریباً 7 بازرس به طور پیوسته و روزانه، در طول سال در ایران حضور دارند.

5- با وجود مسائلی که آژانس در چند دولت عضو برای اجرای پادمان در شرایط کرونا با آن روبرو بوده است، همانطور که توسط مدیرکل گزارش شد، فعالیت های راستی آزمایی در ایران حتی با پشتیبانی پروازهای چارتر بدون توقف ادامه داشت، که آژانس از آن به عنوان یک همکاری استثنائی یاد کرد.

6- در حالی که ایران اجرای بعضی تعهداتش تحت برجام را متوقف نموده، فعالیت های راستی آزمائی آژانس تحت تأثیر این تدابیر جبرانی قرار نگرفته است.

حق ایران برای درخواست دلایل و اسناد متقن از آژانس

غریب آبادی سپس بر سیاست بنیادین ایران برای تداوم تعامل و همکاری با آژانس در راستای تعهدات خود ذیل موافقت نامه های پادمان تاکید نمود و اضافه نمود: با توجه به این امر، جمهوری اسلامی ایران به حق آژانس برای طرح پرسش های مشروع، درخواست شفاف سازی، یا درخواست دسترسی، بر اساس مأموریت خود و مطابق رویه های مصوب، اذعان می نماید؛ ضمن اینکه همچنین بر حقوق خود به عنوان یک دولت عضو جهت درخواست ارائه دلایل متقن و اسناد و استدلال های پشتیبان از سوی آژانس در این زمینه تاکید دارد.

سفیر کشورمان اظهار داشت، ایران همچنین معتقد است تعهدات کشورهای عضو، نامحدود نبوده و در چارچوب اسناد مربوطه تعریف شده اند. حقوق آژانس و تعهدهای کشورهای عضو، دوطرف یک سکه اند که تقویت نماینده یکدیگر هستند. تضعیف حقوق آژانس و تضعیف حقوق یک کشور عضو نباید به عنوان یک گزینه مطرح شود.

وی در خصوص دو درخواست آژانس برای دسترسی در ایران نیز گفت: اجازه دهید تحولات را از مارس(اسفند-فروردین) 2020 به طور خلاصه بیان کنم. ایران در طول دو ماه گذشته، تعامل سازنده خود با آژانس را با هدف حصول به یک درک مشترک روی جوانب مختلف درخواست ها ادامه داد تا جهت برای یافتن یک راه چاره هموار شود.

غریب آبادی اضافه نمود: به همین دلیل، دو دور بحث و گفت وگو در 29 آوریل و 16 می 2020 (اردیبهشت و خرداد) در تهران بین مقام های ذیربط جمهوری اسلامی ایران و هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرپرستی معاون مدیرکل در امور پادمان برگزار گردید که طی آن، طرفین وارد بحث های محتوایی در خصوص چگونگی رسیدگی به موضوع ها به شیوه ای حرفه ای و سودمند شدند.

اطلاعات آژانس بی اعتبار بوده و قابل راست آزمایی نیست

وی با بیان اینکه ایران در این نشست ها به صراحت دو ابهام و نگرانی اصلی خود را عنوان نمود که کاملاً قانونی و مشروع هستند و مطابق با مفاد موافقت نامه پادمان و پروتکل الحاقی اند، افزود: اول اینکه، درخواست های آژانس مبتنی بر اطلاعات غیرمعتبر و بی ارتباط با پادمان است که چنین اطلاعاتی نه در دسترس عموم بوده (اطلاعات منابع باز) و نه معتبر و قابل راستی آزمایی هستند.

نماینده ایران در آژانس توضیح داد، احتیاجی به گفتن نیست که هر اطلاعاتی که ادعا می شود به وسیله به اصطلاح عملیات مخفی یا فعالیت های اطلاعاتی بدست می آید و هرگونه استفاده بعدی از آنها به عنوان مبنایی برای درخواست ها، مطابق با اساسنامه آژانس نبوده و در نتیجه، نباید هیچ جایگاهی در فرآیند فعالیت های راستی آزمایی داشته و به طور طبیعی هیچ تعهدی نیز برای ایران ایجاد نمی نمایند.

وی ادامه داد: در خصوص اطلاعات منضم به نامه 21 می(اول خرداد) 2020 آژانس که در گزارش به آن اشاره شده نیز تأکید می شود که تصاویر ماهواره ای ارائه شده، حاوی اطلاعات منطقی و متقنی که بتواند بعنوان مبنایی برای اثبات مشروعیت درخواست های آژانس قرار گیرد، نیست.

غریب آبادی با بیان اینکه آژانس فاقد استدلال های منطقی کافی است، در این باره شرح داد، به عنوان نمونه، گزارش آن سرشار از عباراتی مانند احتمال وجود، استفاده یا ذخیره احتمالی و انجام احتمالی فعالیت های مرتبط هسته ای است.

وی در ادامه توضیح داد، ایران همچنین نگرانی های جدی خود در خصوص کوشش ها برای باز کردن یک فرآیند بی سرانجام راستی آزمائی و رسیدگی به ادعاهای ساختگی مداوم را ابراز نموده است.

سفیر کشورمان اظهار داشت، همه موضوع های به جامانده گذشته در خصوص برنامه هسته ای ایران، توسط قطعنامه 72/2015 شورای حکام در 15 دسامبر(25 آذر) 2015 مورد آنالیز قرار گرفته و بسته شده اند. در همین زمینه، مایلم نگرانی ها و مخالفت شدید ایران را در خصوص بعضی نیت ها برای تغییر جهت و بازگشایی دوباره ادعاهای گذشته که بسته شده اند، به بهانه های مختلف، اعلام کنم.

پیشنهاد برگزاری جلسه با معاون پادمان آژانس در وین یا تهران

وی اضافه نمود: با توجه به ابهامات و نگرانی های قانونی یادشده که هنوز احتیاج به شفاف سازی بیشتری دارند، ایران معاون پادمان آژانس را برای انجام مباحث بیشتر به تهران و یا برگزاری یک جلسه در وین با هیات ایرانی در مناسب ترین زمان برای آژانس دعوت نموده است. در همین زمینه با توجه با همکاری گسترده میان ایران و آژانس و تعداد قابل توجه فعالیت های راستی آزمایی در حال انجام در ایران، موضع ایران درخصوص چنین موضوع غیرفوری نباید به عنوان انکار یا رد خوانده شود.

غریب آبادی یادآور شد، در حالی که ایران آمادگی خود را برای ادامه رایزنی ها با آژانس با هدف رسیدگی به اختلاف های موضوعی و حل وفصل هرچه سریعتر مسائل جاری اعلام نموده است، انتشار گزارش کنونی توسط مدیرکل با تأسف و ناامیدی عمیق نگریسته می شود؛ در حالی که گزارش آژانس از اجرای پادمان در سال 2019 در دنیا مسائل مختلفی را در زمینه اجرای پادمان در چندین دولت عضو برشمرده، این یک تناقض آشکار است که آژانس به گونه ای رفتار می نماید که گویی مساله دیگری به جز ارائه گزارش در خصوص ایران وجود ندارد. ما این رفتار را نه بی طرفانه و نه حرفه ای، بلکه یک استاندارد دوگانه تلقی می کنیم.

وی اضافه نمود: اگر به تحولات بعد از ماه مارس(اسفند-فروردین) پیرامون این دو موضوع نگاه شود، واضح است که پیشرفت خوبی حاصل شده و این ناعادلانه و غیرواقعی است که بگوییم ما هنوز در همان شرایط گذشته قرار داریم. احتیاجی به گفتن نیست که ایران آمادگی خود را برای رسیدگی به درخواست های آژانس، همانگونه که در گذشته نیز انجام شده، حتی پیش از این نشست شورای حکام، در صورتی که دو نگرانی اصلی آن برطرف شود، اعلام نموده بود.

نماینده ایران در آژانس توضیح داد، با این حال نادیده دریافت نگرانی های مشروع مطرح شده ایران، عدم ارائه دلایل متقن و منطقی برای توجیه پذیری چنین درخواست هایی از سوی آژانس و درخواست سیستماتیک و مکانیک (رویه ای) دسترسی توسط آژانس، نباید اتفاق می افتاد.

غریب آبادی گفت: همانطور که هیات ها ممکن است به یاد بیاورند، در جلسه های توجیهی فنی آژانس اظهار شد که این ادعاها به بیش از 17 سال پیش بر می شود، اثبات نشده اند، از هیچ فوریتی برخوردار نبوده و هیچ خطر اشاعه ای نیز ندارند. همچنین، توسط مقام های آژانس گفته شد که یکی از دو مکان مزرعه و دیگری یک بیابان است.

دلایل ایران برای مخالفت با دسترسی به دو مکان اعلام شده

وی با طرح این پرسش که چرا ایران به طور اتوماتیک دسترسی به این دو مکان را ارائه نمی نماید تا سیاسی بودن آن ها را اثبات کند، اضافه نمود: پاسخ، واضح است؛ به عنوان یک موضوع حاکمیتی، هیچ کشوری قلمرو خود را فقط براساس ادعاهای مستمر مطرح شده از سوی دشمن خود، به روی بازرسی ها باز نمی نماید؛ حتی اگر بدیهی باشد که نتیجه، نادرست بودن این ادعاها را ثابت می نماید.

وی سپس اضافه نمود: مایلم از کشورهای عضو بخواهم خود را جای ما قرار داده و ببینند آیا خودشان حاضرند فقط براساس ادعاهای بی پایه و اساسی که هر از چندگاه از سوی دشمنانشان مطرح می شود، با آژانس وارد تعامل شوند؟!

نماینده ایران در آژانس با بیان اینکه گزارش مدیرکل، همچنین به آزمایش های فراوری فلز اورانیوم در آزمایشگاه جابربن حیان اشاره می نماید، اضافه نمود: مایلم به اطلاع برسانم که آژانس به همه فعالیت های راستی آزمایی مرتبط گذشته، از جمله گزارش پیشین خود با عنوان GOV / 2015/68 در خصوص ارزیابی دوباره عدم تطبیق های احتمالی در این خصوص، کاملاً بی توجه بوده است.

غریب آبادی ادامه داد: این گزارش تأیید می نماید که آژانس در سال 2014 این اطلاعات را دوباره آنالیز و ارزیابی کرد که میزان اورانیوم طبیعی درگیر، مرتبط با عدم قطعیت های مربوط به حسابرسی مواد هسته ای و اندازه گیری های مرتبط است. باید اضافه شود که مواد مرتبط با این پروژه، از زمان نخستین روز راستی آزمایی در سال 2003، تحت مهر و موم آژانس واقع شده است.

وی در بخش سرانجامی سخنان خود توضیح داد، اجازه دهید یک بار دیگر تأکید کنم که سطح کنونی همکاری های ایران و آژانس مثال زدنی است که بعضی از جوانب آن را در این بیانیه شرح داده ام.

نماینده ایران در آژانس تاکید نمود، این بر عهده همه ماست تا حافظ چنین منبع غرور و افتخاری برای همه، از جمله آژانس و کشورهای عضو باشیم.

غریب آبادی یادآور شد: ما باید در برابر کسانی که می خواهند این دستاورد مهم را به دلیل امتیازهای سیاسی کوتاه بینانه خود نابود نمایند، متحد بایستیم. این مسئولیت نمی تواند تنها توسط ایران برعهده گرفته شود و اگر این امر خدشه دار شود، همه ما باید تأثیرات منفی آن را تحمل کنیم.

وی اضافه نمود: صرف اینکه گفته شود مسائل مربوط به پادمان از برجام جداست، کاملاً اشتباه است؛ فراموش نکنیم که حجم وسیعی از بازرسی ها و دسترسی های تکمیلی در ایران، در نتیجه اجرای موقت و داوطلبانه پروتکل الحاقی ذیل برجام انجام می شود و حتی این دو درخواست دسترسی آژانس نیز به لطف اجرای پروتکل الحاقی انجام شده است!

کاهش همکاری ایران، پیامد سیاسی کاری شورای حکام

وی با بیان اینکه بسیاری از جمله دبیرخانه می گوید که احترام به مأموریت آژانس و رژیم پادمان و راستی آزمایی نباید به خطر بیفتد، توضیح داد، جمهوری اسلامی ایران نیز کاملاً با این اصل موافق بوده و معتقد است که دبیرخانه به عنوان متولی اصلی، باید خود را در خط مقدم این پویش(کمپین) به وسیله رعایت دقیق مفاد اساسنامه آژانس و موافقتنامه پادمان قرار دهد. احترام و اعتماد در طول زمان ایجاد می شود اما می تواند در عرض چند ثانیه درهم شکسته و از بین برود.

غریب آبادی اضافه نمود: جمهوری اسلامی ایران مایل است بار دیگر اعتقاد خود را مبنی بر اینکه اجرای فعالیت های راستی آزمایی احتیاجمند همکاری با حسن نیت دو طرف است، تکرار کند؛ با توجه به این موضوع، ایران قویا از دبیرخانه و اعضای آژانس می خواهد در برخورد با این موضوع، تدبیر و هوشیاری نشان دهند و از ورود به فرآیندها و رهیافت های عجولانه پرهیز نمایند.

وی توضیح داد، هرگونه رویکرد سیاسی یا تصمیم به وسیله سوءاستفاده از شورای حکام، به طور حتم سطح کنونی همکاری ایران و آژانس را تضعیف خواهد نمود و مسئولیت و عواقب آن نیز برعهده حامیان آن خواهد بود.

سفیر کشورمان در این چارچوب، از آژانس خواست تا مأموریت خود را بطور حرفه ای، مستقل و بی طرفانه اجراء کند.

وی توضیح داد، هرگونه فشار یا دخالت در فعالیت های آژانس، بویژه فرایند راستی آزمایی با هدف پیگیری دستور کار سیاسی، کارآمدی و اعتبار آژانس را به مخاطره می اندازد، کاملا غیرسازنده بوده، و باید تقبیح شده و رد شود.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1284

به "غریب آبادی: ایران قلمرو خود را طبق ادعاهای دشمنان به روی آژانس باز نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غریب آبادی: ایران قلمرو خود را طبق ادعاهای دشمنان به روی آژانس باز نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید