همه چیز راجع به رژیم غذایی پنج رنگ

به گزارش تور آلمان ارزان، رژیم غذایی پنج رنگ فقط به خوردن 5 وعده مصرفی از میوه ها و سبزی ها در طول روز محدود نمی گردد، بلکه وجود هر 5 رنگ در این رژیم غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

همه چیز راجع به رژیم غذایی پنج رنگ

رژیم پنج رنگ چیست؟

در سال 1988 National Cancer Institute در آمریکا، پروژه آزمایشی ویژه ای را با نام 5 وعده در روز برای سلامت بهتر طراحی کرد تا مقدار استفاده از میوه ها و سبزی ها را در میان مردم افزایش بدهد. این برنامه آزمایشی سریعا مورد حمایت ملی نهاده شد و در سال 1991 نیز توسعه بیشتری پیدا کرد.

در دهه 90 میلادی، شعار 5 وعده در روز به وسیله رسانه ها، سوپرمارکت ها و تمامی امکانات دیگر به گوش مردم رسانده شد و نقش موثری در راستای ارتقای سلامت عمومی و آگاهی تغذیه ای آنان ایفا کرد.

در سال 2001 نیز این پروژه بیشتر از قبل توسعه یافت و مراکز نظارتی مهمی مانند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها آمریکا (CDC) نیز به آن پیوستند. در سال 2002، کمپین Color Way با موضوع همین رژیم غذایی پنج رنگ راه اندازی شد تا اهمیت استفاده متنوع از میوه ها و سبزی های مختلف را به مردم دنیا گوشزد کند.

برای این که بیشترین فواید را از مصرف میوه ها و سبزی ها به دست بیاوریم، باید حداقل در طول هر روز یک وعده مصرفی از هر 5 گروه رنگی را به برنامه غذایی خودمان اضافه کنیم. این 5 گروه رنگی عبارت اند از آبی/بنفش، سبز، سفید، زرد/نارنجی و قرمز. کمپین Color Way یا همان رژیم غذایی پنج رنگ با موضوع استفاده از این مواد غذایی و ارتقای سلامت انسان ها راه اندازی شده است.1

آشنایی با اهمیت رژیم غذایی پنج رنگ

آمارها نشان می دهند که بخش قابل توجهی از مردم دنیا در حال حاضر به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند. این مقدار در میان مردم آمریکا به بالای 50 درصد از کل جمعیت شان رسیده است. به علاوه، تعداد بچه ها مبتلا به اضافه وزن نیز شدیدا رو به افزایش است.

اضافه وزن و چاقی، دو عامل مهمی هستند که می توانند به بیماری های قلبی، سرطان ها، بیماری دیابت نوع 2، سکته مغزی، آرتریت، بیماری های قلبی-عروقی و اختلال های روان شناختی منجر شوند. در نتیجه انتخاب مواد غذایی سالم تر می تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها و مسائل یاری کند.3

ویژگی ها رژیم غذایی پنج رنگ

رژیم غذایی پنج رنگ فقط به خوردن 5 وعده مصرفی از میوه ها و سبزی ها در طول روز محدود نمی گردد، بلکه وجود هر 5 رنگ در این رژیم غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
- رنگ آبی/بنفش شامل این موارد است
بلوبری، انگور بنفش، آلو، کشمش و بادمجان. این میوه ها و سبزی ها حاوی فلاونوئیدها، فیتوکمیکال ها و آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین ها، ویتامین C، اسید فولیک و پلی فنول ها هستند.

- رنگ سفید شامل این موارد استسیر، پیاز، گل کلم، سیب زمینی، موز و گلابی.

- رنگ قرمزشامل این موارد می گردد
گوجه فرنگی، هندوانه، گریپ فروت، تمشک، سیب قرمز و لوبیا قرمز. این محصولات حاوی آنتی اکسیدان های مهمی مانند لیکوپن و آنتوسیانین ها هستند.
- رنگ سبز شامل این موارد است
اسفناج، سبزی های برگ دار و کیوی. این محصولات مقدار بالایی از فیتوکمیکال ها هستند و ویتامین های ضروری، مواد معدنی و فیبر زیادی هم به بدن می رسانند.
- رنگ نارنجی/زرد شامل چنین مواردی می گردد
هویج، سیب زمینی شیرین، کدو، طالبی، هلو، پرتقال و آناناس. این میوه ها و سبزی ها حاوی بتاکاروتن، ویتامین C، ویتامین E، فولات و بیوفلاونوئیدها هستند.2

فواید میوه ها و سبزیجات رژیم رنگین کمان

میوه ها و سبزیجات قرمز
میوه ها و سبزیجات قرمز حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان و لیکوپن هستند. این میوه ها و سبزیجات به علت خواص ضد التهابی قوی که دارند با بهبود گردش خون در بدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند (انگور قرمز) و لیکوپن موجود در آن ها برای پیشگیری و درمان سرطان پروستات مفید است (هندوانه).

بعلاوه میوه ها و سبزیجات قرمز برای سلامتی پوست مفید هستند و از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می نمایند.

توت فرنگی، هندوانه، گریپ فروت، تمشک، چغندر قرمز، پیاز قرمز، تربچه و گوجه فرنگی از برترین میوه ها و سبزیجات قرمز رنگ محسوب می شوند.

میوه ها و سبزیجات زرد یا نارنجی
میوه ها و سبزیجات نارنجی یا زرد رنگ حاوی مقادیر بالای بتا کاروتن و ویتامین C هستند که به سلامت پوست یاری می نمایند.

ویتامین C موجود در این میوه ها و سبزیجات به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید.

بتا کاروتن خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و عروقی، آب مروارید، آرتریت روماتوئید و بیماری های خونی را کاهش می دهد.

لوتئین یکی دیگر از مواد مغذی موجود در میوه ها نارنجی و زرد است که باعث تقویت بینایی شده و به بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از آلزایمر یاری می نماید.

لیموترش، لیموشیرین، هویج، کدو تنبل، فلفل دلمه زرد و نارنجی، ذرت، سیب زرد، هلو، زردآلو، خربزه و آناناس از برترین انواع میوه ها و سبزیجات نارنجی یا زرد رنگ هستند.

میوه ها و سبزیجات سفید
میوه ها و سبزیجات سفید حاوی آنتی اکسیدان زانتون هستند که خواص ضد التهابی و ضد ترومبوز داشته و از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری نموده و به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید.

میوه ها و سبزیجات سفید باعث بهبود عملکرد معده و روده می شوند و کلسترول بالای خون را کاهش می دهند.

آلیسین موجود در سیر باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت شده و از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری می نماید.

پیاز سفید و سیر دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری قوی هستند.

ترب سفید یک دیورتیک طبیعی است و به سم زدایی و پاک سازی کلیه ها و دستگاه ادراری یاری می نماید.

گل کلم، پیاز سفید، توت سفید، ترب سفید و سیر برترین میوه ها و سبزیجات سفید رنگ هستند.

میوه ها و سبزیجات سبز
کلروفیل موجود در میوه ها و سبزیجات سبز از ابتلا به سرطان پیشگیری نموده، باعث سم زدایی و پاک سازی کبد می گردد، به کاهش اشتها به لاغری و کاهش وزن افراد یاری می نماید و برای سلامتی پوست و مو مفید است.

اسفناج، خیار، جعفری، لیموترش، کدو سبز، مارچوبه، کاهو، آوکادو، کیوی، سیب سبز، کلم بروکلی و نخود سبز از برترین میوه ها و سبزیجات سبز رنگ هستند.

میوه ها و سبزیجات آبی یا بنفش
میوه ها و سبزیجات آبی یا بنفش خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و به سم زدایی و پاک سازی مثانه و دستگاه ادراری یاری می نماید.

آنتوسیانین موجود در میوه ها و سبزیجات آبی یا بنفش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش داده، کلسترول بالای خون را کنترل می نماید، باعث لاغری و کاهش وزن شده و با بهبود عملکرد شناختی، خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.

کلم پیچ بنفش، انگور فرنگی سیاه، بادمجان، زغال اخته، آلو سیاه و انگور بنفش از برترین میوه ها و سبزیجات آبی یا بنفش محسوب می شوند.4

پینوشتها

1.www.shafamag.com

2.www.namnak.com

3.www.ghatreh.com

4.www.coca.ir

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2077

به "همه چیز راجع به رژیم غذایی پنج رنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به رژیم غذایی پنج رنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید