واشنگتن دیپلماسی همراه با تحریم را برای ایران به کار گیرد

به گزارش تور آلمان ارزان، دو سناتور جمهوریخواه و دموکرات کنگره طی یادداشتی در واشنگتن پست خواهان پیشبرد رویکرد دیپلماسی همراه با تحریم برای ایران شدند.

واشنگتن دیپلماسی همراه با تحریم را برای ایران به کار گیرد

به گزارش خبرنگاران، باب منندز سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا و لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه ایالت کارولینای جنوبی در یادداشتی در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست ضمن انتقاد از برجام خواستار جایگزینی برای این توافق هسته ای شدند به طوری که به جز مسائل هسته ای، دیگر مسائل را نیز دربرگیرد.

این سناتورهای آمریکایی همچون مقام های دولت بایدن خواستار توافقی شدند که علاوه بر محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران، مسائل منطقه ای را نیز شامل گردد.

در ابتدای این یادداشت، منندز و گراهام تصریح کردند که علی رغم آن که با برجام مخالف هستند، اما حامی به کارگیری دیپلماسی همراه با تحریم ها علیه ایران هستند.

توافق مورد حمایت منندز و گراهام

در ادامه این گزارش، این دو سناتور کنگره از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درخواست کردند که تنها به فکر احیای صرف برجام نباشد و توافقی را حاصل آورد که از حمایت کشورهای منطقه برخوردار باشد، هدف بیان شده ایران برای دستیابی به انرژی هسته ای را تحقق بخشد و از رقابت تسلیحاتی در منطقه غرب آسیا جلوگیری کند.

این دو سناتور آمریکایی در این خصوص تصریح کردند: ما معتقدیم که کشورهایی که خواستار یک برنامه صلح آمیز و مسئولانه انرژی هسته ای برای فراهم آوردن برق و مشاغل برای مردم خود هستند باید بتوانند با خیال راحت این طرح را پیش ببرند.

این دو نماینده کنگره سپس این گونه ادامه دادند که می بایست برای حاصل آوردن چنین هدفی، از طرح ایجاد بانک سوخت هسته ای منطقه ای حمایت کرد.

در بخشی از این گزارش، ضمن انتقاد از خروج یکجانبه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از برجام تأکید شده است که هم اکنون این توافق تقریباً یک توافق از هم پاشیده است.

این سناتورهای آمریکایی همچنین با تکرار ادعاهایی در مورد فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در منطقه، خواستار توافقی شدند که دربرگیرنده موضوعات منطقه ای نیز باشد به امید آن که بتوانند فعالیت های ایران را محدود نمایند.

این سناتورهای کنگره سپس با تأکید بر لزوم پیشبرد اقداماتی با هدف جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه، در بخش پایانی یادداشت خود از دولت بایدن درخواست کردند تا اقداماتی را برای آزادی زندانیان دو تابعیتی در ایران انجام دهد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما کارشکنی ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق شروع کرد و دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 2018 به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را احیا کرد.

در حال حاضر، دولت آمریکا به ریاست جو بایدن مدعی است در کوشش است به وسیله مذاکرات جاری در شهر وین زمینه های بازگشت کشورش به برجام را فراهم کند. از جمله مهم ترین موانع در این مذاکرات حل و فصل اختلافات بر سر تحریم هایی است که آمریکا برای پایبند شدن به برجام بایستی برطرف کند.

مقام های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف نموده اند اما تا به امروز از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده اند و برگزاری پنج دور مذاکرات فشرده برای احیای برجام تا به امروز به نتیجه نرسیده است. قرار است دور ششم مذاکرات هفته آینده برگزار گردد.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1882

به "واشنگتن دیپلماسی همراه با تحریم را برای ایران به کار گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واشنگتن دیپلماسی همراه با تحریم را برای ایران به کار گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید