پای پزشک خانواده کی به شهرها می رسد؟ ، هر 18 هزار نفر یک پزشک!

به گزارش تور آلمان ارزان، معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه 27 میلیون نفر در روستاهای کشور تحت پوشش برنامه پزشک خانواده قرار دارند، گفت: برای استقرار پزشک خانواده ساختارمند در شهرهای کشور نیز به 5400 میلیارد تومان اعتبار احتیاج داریم.

پای پزشک خانواده کی به شهرها می رسد؟ ، هر 18 هزار نفر یک پزشک!

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رییسی با اشاره به شرایط بودجه پزشک خانواده در سال آینده، گفت: اعتبار برنامه پزشک خانواده روستایی و شهری در سال 1398 به ترتیب 2800 میلیارد تومان و 1800 میلیارد تومان بوده که از این میزان احتمالا 2 هزار و 300 میلیارد تومان در حوزه پزشک خانواده روستایی محقق گردد.

وی اضافه نمود: در عین حال فکر نمی کنم تحقق بودجه پزشک خانواده شهری هم بیش از 60 تا 70 درصد باشد. بنابراین کل بودجه معاونت بهداشت در حوزه پزشک خانواده در سال 1398 مبلغ 4800 میلیارد تومان بوده است.

رییسی اضافه نمود: باید توجه کرد که در روستاها 27 میلیون نفر تحت پوشش برنامه پزشک خانواده روستایی قرار دارند و در شهرها هم کل 50 میلیون نفر جمعیت تحت پوشش نظام مراقبت های بهداشتی اولیه هستند. تفاوتش این است که در روستاها به ازای هر سه تا چهار هزار نفر یک پزشک داریم، اما در شهر در حوزه نظام مراقبت های اولیه به ازای هر 14 تا 18 هزار نفر یک پزشک داریم. در عین حال پزشک خانواده ساختارمند در روستاها و فقط در دو شهر فارس و مازندران مستقر شده است.

این مسئول با بیان اینکه برای بودجه سال آینده این میزان بودجه فعلی کفاف هزینه ها را نمی دهد، گفت: برای سال آینده 5 هزار و 400 میلیارد تومان در حوزه پزشک خانواده کل کشور در حوزه شهری احتیاج داریم تا بتوانیم کل کشور را مانند فارس و مازندران به صورت ساختارمند تحت پوشش برنامه پزشک خانواده قرار دهیم که این جدا از بودجه پزشک خانواده روستایی است.

وی ادامه داد: درخواست مان را در زمینه افزایش بودجه پزشک خانواده شهری ارائه داده ایم که در کمیسیون تلفیق در حال آنالیز است. در عین حال باید توجه کرد که در استان هایی مانند فارس و مازندران که پزشک خانواده اجرا می گردد، سرانه مصرفی به ازای هر فرد 60 هزار تومان در سال است. این درحالی است که در جایی که پزشک خانواده مستقر نیست، مجموعا به ازای هر فرد 69 هزار تومان سرانه مصرف می گردد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تاکید نمود: بنابراین اگر محاسبه کنیم، می بینیم که در حال حاضر در سطح یک ارائه خدمات بیمه ها هزینه بسیار بالایی را تقبل می نمایند که بیش از بودجه درخواستی ماست. زیرا افراد به هر میزان که بخواهند، می توانند به پزشک مراجعه نمایند. در حالی که اگر خدمات در قالب پزشکی خانواده ارائه گردد، این هزینه کاهش پیدا می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 885

به "پای پزشک خانواده کی به شهرها می رسد؟ ، هر 18 هزار نفر یک پزشک!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پای پزشک خانواده کی به شهرها می رسد؟ ، هر 18 هزار نفر یک پزشک!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید