چشمه های رنگی باداب سورت

به گزارش تور آلمان ارزان، چشمه های رنگی باداب سورت در نزدیکی مرز بین استان سمنان و مازندران در بین راه شهمیرزاد به کیاسر و نزدیکی روستایی به نام اُرُست واقع است.

چشمه های رنگی باداب سورت

باداب در زبان محلی به معنی آب گازدار است و به مفهوم باد و آب نیز هست و این طور که اهالی محلی می گویند سال ها پیش روستایی به نام سورت اطراف این چشمه وجود داشته که در حال حاضر اثری از آن نیست.

تنها چند نمونه از این دست چشمه ها در دنیا و در کشور های ترکیه، آمریکا، چین، نیوزلند، ایتالیا و مکزیک وجود دارد. چشمه های باداب سورت پس از چشمه پاموکاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور دنیا شناخته می گردد.

در بالای کوه یک چشمه عمیق آب شور و در ارتفاع بالاتر چشمه ای از آب ترش با گاز سولفید هیدروژن می جوشد و در روی بدنه کوه جاری می گردد و در نتیجه غلظت بالای رسوبات دارای اکسید آهن به رنگ قرمز و نارنجی و رسوبات آن چنین طبیعت پلکانی و زیبایی را به وجود آورده است.

گفته می گردد این چشمه ها قدمت 350 میلیون ساله دارد و برای تشکیل هر سانتیمتر از حوضچه ها بیش از 300 سال زمان احتیاج است.

در سال های پیش بازدیدکنندگان و افراد محلی وارد چشمه ها می شدند و بعلاوه در چشمه آب شور که خاصیت درمانی دارد شنا می کردند که باعث تخریب لبه های پلکان های چشمه شده بود، اما از سال 1399 با واگذاری به بخش خصوصی اطراف چشمه زنجیر نصب شد و اجازه ورود به داخل پلکان داده نمی گردد و برای بازدید از آن باید بلیت تهیه کرد. در سال 1378 کوه دماوند، سرو ابرکوه و چشمه های باداب سورت به عنوان سه اثر طبیعی ملی ثبت شدند.

منبع: فرارو
انتشار: 31 فروردین 1402 بروزرسانی: 31 فروردین 1402 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2450

به "چشمه های رنگی باداب سورت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه های رنگی باداب سورت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید