کشف بقایای سالم یک اسکلۀ 700 ساله در نروژ

به گزارش تور آلمان ارزان، یک حفاری در اسکله محله بیورویکا در اسلو مرکز نروژ منجر به کشف بقایای بخش طولانی یک اسکله شده است که تصور می گردد به وسیله شاه قرون وسطایی نروژ ساخته شده باشد.

کشف بقایای سالم یک اسکلۀ 700 ساله در نروژ

خبرنگاران | بیش از 8 متر شالوده این اسکله در شرایطی عالی در زیر لایه ضخیمی از خاک رسِ بستر آب دره اسلو بجا مانده است. این شالوده ابتدا روی سطح زمین با سر هم کردن تنه های درخت ساخته شده و سپس در کف دریا جاسازی شده است.

به گزارش خبرنگاران ؛ آثار کشتی چسب یا سرخاب (از بستگان دور خرچنگ دریایی) و صدف های دوکپه ای روی الوار نشان می دهد آن ها در معرض آب به حال خود رها شده بودند. ساختار های ساخته شده روی شالوده نیز به مرور زمان تا لایه های عمیق تری از خاک رسِ زیرشان فرو رفته اند؛ جایی که حتی پس از از بین رفتن ساختار های سطحی، سالم بجا ماندند.

نکته اسرارآمیز این است که درون این اسکله لایه های زیادی از سرگین، ضایعات غذا، استخوان ماهی و ذغال سنگ اشباع شده از آب وجود دارد. هگدال، باستان شناس و مدیر پروژه در این باره می گوید: این موضوع بسیار عجیب است. چگونه این ها وارد چنین ساختار بسته ای شدند؟ بالای این اسکله احتمالا یک ساختمان با یک کف کاملا پوشیده وجود داشته و بنابراین امکان نداشته ضایعات غذا و چیز های دیگر این پایین بریزند. علاوه بر این، خاک زیادی هم از یک قایق هست که درون این لایه ها بوده و در هر صورت، نباید به اینجا راه پیدا می نموده، پس این اسکله احتمالاً طول عمر کوتاهی داشته و این بسیار عجیب است.

برش هایی از الوارِ دیواره دور کشتی نمونه برداری شده است تا دارزمان شناسی (مشخص قدمت از روی حلقه های چوب درخت) روی آن انجام گردد. هاکون پنجم محتمل ترین کاندیدای ساخت اسکله است. در طول سلطنت او یعنی در ابتدای قرن چهاردهم میلادی بود که اوسلو برای تبدیل شدن به مرکز نروژ از برگن پیشی گرفت و این هاکون بود که دستور داد قلعه آکرشوس را برای دفاع از شهر و به عنوان سکونتگاه پادشاهی او بسازند. شالوده های اسکله درست بیرون بقایای کاخ پادشاهی که پیش از قلعه آکرشوس ساخته شد، پیدا شدند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 15 اسفند 1401 بروزرسانی: 15 اسفند 1401 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2434

به "کشف بقایای سالم یک اسکلۀ 700 ساله در نروژ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بقایای سالم یک اسکلۀ 700 ساله در نروژ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید