5 افسانه رایج درباره زوال عقل

به گزارش تور آلمان ارزان، منابع علمی زیادی در رابطه با زوال عقل وجود دارند که به راحتی می توان برای فردی که به تازگی مبتلا به این عارضه تشخیص داده شده و برای نحوه تعامل خانواده آن فرد با او مورد استفاده قرار داد.

5 افسانه رایج درباره زوال عقل

به گزارش خبرنگاران به نقل از یاهونیوز، در این میان، اما اهمیت درک باور های غلط رایج مربوط به زوال عقل وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می شود.

افسانه اول: زوال عقل و بیماری آلزایمر می توانند به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند

هنگام ارائه آموزش های مربوط به زوال عقل به خانواده ها می توان متوجه وجود یک تصور غلط شد و آن یکسان قلمداد کردن زوال عقل و بیماری آلزایمر است و این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند.

زوال عقل یا Dementia اصطلاحی است که مجموعه ای از علائم را توصیف می کند از جمله از دست دادن حافظه، زبان، حل مسئله و سایر توانایی های تفکر که به مقدار کافی شدید هستند که در زندگی روزمره تداخل ایجاد کنند. این بیماری منحصر به فردی نیست و طیف وسیعی از علل زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر وجود دارند.

اگرچه آلزایمر مانند زوال عقل بر حافظه شما تاثیر می گذارد، اما آلزایمر یک اختلال عصبی پیشفراینده خاص است که باعث کوچک شدن مغز و مرگ سلول های مغز می شود و بر حافظه، مهارت های رفتاری و اجتماعی تاثیر می گذارد.

افرادی که نگرانی های مربوط به حافظه را تجربه می کنند لزوما از آلزایمر رنج نمی برند، اما ممکن است نگرانی های پزشکی زمینه ای دیگری را نیز تجربه کنند که می تواند باعث زوال عقل شود یا ممکن است در حال ابتلا به زوال عقل پیشفراینده دیگری غیر از آلزایمر باشند که برای درمان مناسب باید شناسایی شود.

افسانه دوم: نمی توان فرایند زوال عقل را معکوس کرد

زوال عقل اغلب به عنوان یک بیماری غیرقابل برگشت توصیف می شود. علیرغم آن که بسیاری از انواع پیش فراینده زوال عقل وجود دارند که قابل برگشت نیستند انواع مختلفی از زوال عقل وجود دارند که می توان آن را بر اساس علت زوال عقل معکوس کرد. زوال عقل پیشفراینده زوال عقلی است که به پیشرفت خود ادامه می دهد و قابل برگشت نیست.

آلزایمر شایع ترین زوال عقل پیشفراینده است و بر ارتباط و اتصال میان نورون ها و فیبر های سالم با پلاک ها و فیبر های ساخته شده در مغز تاثیر می گذارد.

سایر دمانس های پیشفراینده شامل زوال عقل عروقی، زوال عقل با اجسام لویی یا دمانس لوی بادی (که در جریان آن رسوبات پروتئینی که اجسام لویی نامیده می شوند در سلول های عصبی در منطقه ها مغز درگیر در تفکر، حافظه و حرکت (کنترل حرکتی) ایجاد می شوند)، زوال عقل فرونتومپورال یا زوال عقل پیشانی گیجگاهی (شامل انواع مختلفی از زوال عقلی است که در آن لوب های پیشانی و گیجگاهی درگیر می شوند) و دمانس مختلط است که ترکیبی از علل مختلف مانند بیماری آلزایمر، زوال عقل عروقی و زوال عقل لوی بادی است.

زوال عقل برگشت پذیر زوال عقلی است که پس از شناسایی بیماری زمینه ای قابل درمان است. برخی از علل زوال عقل برگشت پذیر یا شرایط شبه دمانس عبارتند از عفونت ها و اختلالات ایمنی، مسائل متابولیک و ناهنجاری های غدد درون ریز، کمبود های تغذیه ای (کمبود B12)، عوارض جانبی داروها، هماتوم های ساب دوران (نوعی خونریزی است که در آن خون به علت آسیب دیدگی مغز، بین لایه داخلی ماده دورا و مننژ در اطراف مغز تجمع می یابد.

هماتوم ساب دورال ممکن است باعث افزایش فشار داخل جمجمه و در نهایت منجر به فشرده سازی و آسیب به بافت ظریف مغز شود)، تومور های مغزی، هیدروسفالی (تجمع مایع مغزی نخاعی در جمجمه) با فشار طبیعی، اعتیاد به الکل و عاطفی. اختلالات (استرس، اضطراب و افسردگی).

توجه به این نکته ضروری است که شرایط عاطفی ما می تواند تاثیر قابل توجهی بر توانایی های شناختی ما داشته باشد. اگر علائم زوال عقل را تجربه می کنید مهم است که از یک پزشک مشاوره پزشکی بگیرید که می تواند یکی از علائمی را که ممکن است به عنوان ابتلا به زوال عقل بروز پیدا می کند را شناسایی نماید.

افسانه سوم: از دست دادن حافظه در افراد مسن طبیعی نیست

کاهش میانه در حافظه و مهارت های شناختی بخشی طبیعی از پیری در نظر گرفته می شود. کاهش طبیعی حافظه مرتبط با افزایش سن نباید زندگی روزمره شما را مختل کند.

نمونه هایی که نشان دهنده از دست دادن حافظه طبیعی مرتبط با سن ممکن است شامل تصمیم گیری های نامناسب به طور دوره ای، فراموش کردن پرداخت ماهانه، فراموش کردن روز ها و گاهی به یاد نیاوردن کلمه مورد استفاده یا گم کردن برخی از وسایل باشد.

هنگام معین این که آیا نگرانی شناختی جدی تری وجود دارد یا خیر مهم است که افراد عوامل خارجی (استرس، کمبود خواب، و غیره) را در نظر بگیرند که ممکن است در از دست دادن حافظه آنان نقش داشته باشد.

افسانه چهارم: فراموشی تنها نشانه اولیه زوال عقل است

معمولا افراد معتقدند اولین علامتی که در تشخیص زوال عقل باید به آن توجه شود از دست دادن حافظه است به ویژه زمانی که سابقه خانوادگی زوال عقل وجود دارد. بزرگسالان مسن ممکن است تصور کنند فراموشی ساده مربوط به سن بدون در نظر گرفتن سایر علائم بالقوه نشانه زوال عقل زودرس است.

چندین علامت مرتبط دیگر به جز نگرانی های حافظه وجود دارد که ممکن است نشان دهنده شروع زوال عقل باشند. به عنوان مثال، افزایش گیجی، کاهش تمرکز، تغییرات شخصیتی یا رفتاری، بی تفاوتی و گوشه گیری یا افسردگی، یا از دست دادن توانایی انجام کار های روزمره.

برای معین این که آیا علائم اولیه زوال عقل را تجربه می کنید یا خیر مهم است که به پزشک خود مراجعه نمایید تا توانایی های ذهنی شما را ارزیابی کند.

بیش از 40 تست شناختی برای تشخیص زوال عقل مورد استفاده قرار می گیرد مانند آزمون شناختی اصلاح شده آدنبروک (ACE-R)، آزمون Mini-Cog، ارزیابی پزشک عمومی از شناخت (GPCOG) و پرسشنامه اطلاعاتی در مورد زوال شناختی در مسن.

افسانه پنجم: افرادی که با زوال عقل زندگی می کنند همگی علائم و شرایط یکسانی دارند

باید تاکید کرد که افراد مبتلا به زوال عقل افرادی نیستند که لزوما دارای علائم کاملا مشابه باشند. ممکن است با دو بزرگسال مسن روبرو شوید که هم سن و هر دو مبتلا به بیماری زوال عقل هستند و در مرحله مشابه زوال شناختی به سر می برند، اما علائم زوال عقل آنان به روش های کاملا متفاوتی آشکار می شود.

ما اغلب به نوع زوال عقلی که یک فرد به آن مبتلا است نگاه می کنیم و به این موضوع توجه نمی کنیم که آن فرد چه زندگی ای داشته است. ما ممکن است به تجربیات زندگی آن فرد یا ویژگی های شخصیتی او توجه نکنیم.

در نتیجه، عناصر ذاتی ای که شخصی را منحصر به فرد می سازند را نادیده گرفته ایم. تصور این که افرادی که با زوال عقل زندگی می کنند به عنوان محصول بیماری شان قلمداد شوند و نه به مثابه یک شخص منحصر به فرد بر نحوه نگاه آنان به خود تاثیر می گذارد و می تواند امنیت عاطفی آنان را به خطر بیندازد.

مراقبت شخص محور رویکردی برای مراقبت از زوال عقل است که بر تجربه شخصی فردی به عنوان پایه و استاندارد زندگی و اثر درمانی تمرکز دارد. توماس کیتوود روان شناس برای اولین بار از این اصطلاح (مراقبت شخص محور) به عنوان رویکردی متفاوت برای مراقبت از زوال عقل در مقایسه با رویکرد سنتی در علم پزشکی استفاده کرد.

در مدل مراقبت کیتوود به نیاز های روانشناختی فردی که مبتلا به زوال عقل است توجه می شود که راحتی، دلبستگی و شغل را شامل می شود. در این رویکرد هسته اصلی آن چه ما هستیم خویشتن است که شامل ارزش ها و باور های ما می شود و حفظ خود بودن در مراقبت شخص محور مولفه ای اساسی قلمداد می شود.

ارزیابی نقاط اشتراک افراد مبتلا به زوال عقل اهمیت دارد. با این وجود، شناخت فردیت هر فرد نیز بسیار مهم است در غیر این صورت خطر زوال عقل بر شرایط درونی فرد تاثیر منفی می گذارد که در نهایت می تواند به زوال کلی فرد مبتلا به زوال عقل در طول زندگی بیانجامد.

منبع: فرارو
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2277

به "5 افسانه رایج درباره زوال عقل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 افسانه رایج درباره زوال عقل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید