این روش شاید ما را از آلودگی خفه کننده نجات دهد!

به گزارش تور آلمان ارزان، همشهری آنلاین نوشت: معضل آلودگی هوا در فصول سرد در بیشتر شهرهای پرجمعیت تبدیل به یک روند عادی شده است. دانشمندان برای غلبه بر این بحران که تهران را هم نزدیک به یک هفته است، با آلودگی در سطح خطرناک، برای همه گروه ها درگیر نموده است راه چاره های زیادی را امتحان نموده اند که یکی از آنها باران زایی ابرهاست.

این روش شاید ما را از آلودگی خفه کننده نجات دهد!

شهر دهلی، مرکز هند نیز همواره یکی از آلوده ترین شهرهای دنیاست. هفته گذشته درحالی که مرکز هند روزها با هوای سمی دست و پنجه نرم می کرد، وزیر محیط زیست این شهر گفت که دولت او درحال آنالیز بارورسازی ابرها به عنوان یک تکنیک باران زایی برای کاهش سطح آلودگی است.

بارورسازی ابرها چگونه است؟

بارورسازی ابرها تکنیکی است که به تراکم رطوبت در ابرها برای ایجاد باران سرعت می دهد. این کار با پاشیدن ذرات نمک مانند یدید نقره یا کلرید روی ابرها با استفاده از هواپیماها یا وسایل پراکندگی روی زمین انجام می شود. دانه های نمک به عنوان ذرات هسته زای یخ عمل می نمایند که باعث تشکیل بلورهای یخ در ابرها می شود. سپس رطوبت موجود در ابرها به این کریستال های یخ می چسبد و به صورت باران متراکم می شود. اما نکته این است که این روند همواره هم کار نمی نماید.

پولاش موکرجی، محقق مستقل در خصوص کیفیت و سلامت هوا می گوید: شرایط جوی هم باید برای روند بارورکردن ابرها مناسب باشد. باید اندازه مناسبی از رطوبت و شرجی در ابرها وجود داشته باشد تا هسته های یخ تشکیل شوند. موکرجی تأکید کرد عوامل ثانویه مانند سرعت باد نیز در این روند مهم هستند. ذرات نمک نیز باید در نوع خاصی از ابر اسپری شوند.

تاریخچه باروری ابرها

فرآیند باران زایی ده ها سال است که اجرا می شود. در واقع، اقلیم شناسی به نام اس کی بانرجی، نخستین مدیرکل اداره هواشناسی هند بود که این روش را در سال 1952 آزمایش کرد. در دهه 1960، ارتش ایالات متحده نیز به طور بحث انگیزی از این تکنیک برای توسعه بادهای موسمی بر منطقه ها خاصی در ویتنام استفاده کرد تا تدارکات نظامی ویتنام را در طول جنگ مختل کند.

کشورهایی مانند چین و امارات و بعضی از استان های هند نیز این فرآیند را برای افزایش بارندگی و مقابله با شرایط خشکسالی آزمایش نموده اند.

آیا این روش جواب می دهد؟

منطق می گوید که بارندگی ممکن است به پاک کردن ذرات موجود در جو یاری و هوا را تمیز و قابل تنفس کند. مثلا دهلی هفته گذشته پس از بارش های کوتاه در روزهای آدینه و شنبه که سطح آلودگی را کاهش داد، این اتفاق را به طور مستقیم تجربه کرد. اما کارشناسان می گویند که تعیین نیست باران مصنوعی چقدر مفید خواهد بود.

به گفته موکرجی بارورسازی ابرها برای مدیریت کیفیت هوا و مهار گردوغبار در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته است، اما این موارد در برترین حالت فصلی بوده است: اگر به تأثیر بارندگی بر کیفیت هوا نگاه کنید، بلافاصله سطوح آلودگی را کاهش می دهد، اما شرایط در عرض 48 تا 72 ساعت بازمی شود. بارورسازی ابرها روش گرانی است و منابع مالی را به سمت فعالیت هایی راهنمایی می نماید که نتیجه ناتعیینی دارد.

  • انفجاری قدرتمند در دوردست جو زمین را آشفته کرد

  • جنجال های عجیب ترین وانت دنیا ادامه دارد / عکس

  • ساخت استیکر با هوش مصنوعی/ ویژگی تازه اینستاگرام

  • مرگبارترین مارهای دنیا/ سمی تر از افعی و شاه کبری/ عکس

درمان موقتی

بارورسازی ابرها در برترین حالت یک تصمیم موقت است. باید یک سری پروتکل ها و یک تیم چند رشته ای ازجمله هواشناسان، کارشناسان سیاست کیفیت هوا، اپیدمیولوژیست ها و غیره چاره ای قطعی برای این کار بیندیشند. آبیناش موهانتی، کارشناس تغییرات آب و هوا و پایداری می گوید: در حال حاضر هیچ شواهد تجربی قابل توجهی مبنی بر اینکه چقدر باران مصنوعی با باروری ابرها پایین می آید، وجود ندارد.

به گفته موهانتی، ما نمی دانیم اثرات بارورسازی ابرها چیست، چون در نهایت شما سعی می کنید فرآیندهای طبیعی را تغییر دهید و این کار محدودیت هایی دارد. به گفته او، تنها با استفاده از متغیرهای هواشناسی مانند بارندگی و سرعت باد نمی توان آلودگی را حل کرد. ما باید بیشتر کوشش های هماهنگ تری برای مهار آلودگی هوا انجام دهیم تا آزمایش های پراکنده آزمون و خطا.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 آبان 1402 بروزرسانی: 25 آبان 1402 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2516

به "این روش شاید ما را از آلودگی خفه کننده نجات دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این روش شاید ما را از آلودگی خفه کننده نجات دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید