آنالیز صندلی باغداران در شورای فنی میراث فرهنگی قزوین

به گزارش تور آلمان ارزان، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، آنالیز صندلی باغداران در شورای فنی میراث فرهنگی قزوین صورت می گیرد.

آنالیز صندلی باغداران در شورای فنی میراث فرهنگی قزوین

جهت دریافت خدمات طراحی محوطه باغ و ویلا ایرانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

داستان چیست؟

شورای فنی باید در حوزه میراث فرهنگی همه عوامل را رصد کند و کوچکترین عاملی که باعث تخریب آثار تاریخی می گردد را مورد آنالیز قرار دهد، از مهمترین وظایف شورای فنی می توان به اظهارنظر و آنالیز کارشناسی پژوهش ها، مطالعات، ارزیابی طرح ها و اقدامات با موضوع حفاظت، بازسازی، ایجاد و تغییر کاربری و باز زنده سازی، سامان دهی، توسعه و همه مداخلات در عرصه حریم آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی با رعایت ضوابط و منشورهای جهانی و ملی اشاره نمود.

باغستان سنتی قزوین بعنوان میراثی گرانبها نیز جز آثاری است که به ثبت ملی رسیده و از میراث فرهنگی انتظار می رود در جهت حفظ و احیای باغستان کوشش کند و در این راه از ظرفیتهای بالای باغداران قزوینی استفاده کند، چرا که باغستان به نوعی هویت قزوین محسوب می گردد و حفظ آن اهمیت بالایی دارد، به همین دلیل برخی از تشکلهای محیط زیستی و باغداران خواستار حضور در شورای فنی میراث فرهنگی هستند تا بتوانند نظرات تخصصی خود در حوزه حفظ باغستان را بیان نمایند.

بیدا میرحسینی، پژوهشگر و جامعه شناس پیرامون آنالیز صندلی باغداران در شورای فنی میراث فرهنگی قزوین بیان می نماید: به نظر می رسد نگاه حاکم بر شورای فنی میراث فرهنگی به مسئله باغستان بسیار بسته و محدود است، به این معنی که ذینفعان، دیده بانان و حافظان اصلی باغستان در این شورا به فراموشی سپرده شده اند.

وی تصریح می نماید: باغداران بعنوان کسانی که ذخیره ارزشمند نسلی را در نگاه و تجارب خود یدک می کشند باید در شورای فنی حضور داشته باشند و به نگاه، ایده ها، تجارب و دانش بومی آنها احترام گذاشته گردد، باغداران با نظام باغداری، مدیریت آب، مدیریت نیروی انسانی، گونه های بومی منطقه، نگرش ارزشی و هنجارمند به تعامل انسان با تمامی عناصر زنده و غیرزنده باغستان، استفاده از بهترین شیوه ها در بحرانهای سالهای مختلف آشنا و مأنوس هستند.

این فعال زیست محیطی خاطرنشان می نماید: فراتر از آن شایسته است که نمایندگانی از تشکلهای تخصصی باغستان بعنوان مطالبه گران و شهروندان مسئولیت پذیر در این شورا دعوت شوند شاید در اینجا برخی محدودیتهای قانونی مطرح گردد که امکان حضور این افراد را محدود کند اما با توجه به حیطه مانوری که مدیرکل میراث فرهنگی در اختیار دارد، قابلیت پیگیری و حضور این عزیزان خارج از اراده ایشان نیست.

در شورای فنی متخصصین عرصه کشاورزی حضور ندارند

شکوه کرمانشاهانی، مدیرعامل انجمن مردم نهاد توسعه حیات شهر با اشاره به گزارش تهیه شده توسط مرکز آنالیز های استراتژیک ریاست جمهوری می گوید: یکی از نکات مهمی که در گزارش دفتر آنالیز های استراتژیک ریاست جمهوری آمده و بسیار حائز اهمیت است، موضوع اصالت و اولویت سیستم مدیریت سنتی است که طی 1500 سال به پایداری رسیده و کارایی خود را ثابت نموده است.

وی ادامه می دهد: طبق گزارش، مداخلات دولتی که غیر یکپارچه بوده و همچنین اولویت نیروی انسانی و مدیریت سنتی را در نظر نگرفته، موجب آسیب به باغستان شده است. این گزارش بر این ضرورت تأکید می نماید که سیستم سنتی باید امور باغستان را در دست بگیرد و طبیعتا در این شرایط ادارات ذی ربط دولتی چه در سطح استان و چه در سطح ملی باید نقش حمایتی داشته باشند.

کرمانشاهانی یادآور می گردد: در حال حاضر در اداره میراث فرهنگی استان قزوین، جلسات شورای فنی برای تدوین ضوابط عرصه و حریم باغستان در جریان است، اما نمایندگان باغداران به عنوان پایه های مدیریت سنتی و عاملان مصوبات و خبرگان باغداری و نمایندگان صاحب نظر نهادهای مردمی بعنوان نماینده ذینفعان عمومی و وارثان این میراث ملی در جلسات حضور ندارند.

تدوین ضوابط باغستان با ساختمان تفاوت اساسی دارد

وی تأکید می نماید: از طرف دیگر اداره کل میراث فرهنگی باید در نظر داشته باشد که تدوین ضوابط باغستان با یک ساختمان تفاوت اساسی دارد، باغستان یک میراث طبیعی، زنده و چندوجهی است و باید بر مبنای اصول علمی در حوزه کشاورزی و محیط زیست به حیات خود ادامه دهد.

مدیرعامل انجمن مردم نهاد توسعه حیات شهر اظهار می نماید: هیچ نماینده ای از دانشمندان و متخصصین این حوزه و از جهاد کشاورزی به عنوان متولی دولتی، در این جلسات حضور ندارند، نمی گردد در خصوص گونه های مختلف بادام و پسته و انگور باغستان تصمیم گرفت و متخصصی در شورا حضور نداشته باشد. به همین منوال متخصصین حوزه های دیگر مانند آب، خاک، تکنولوژی به فراخور موضوع باید در جلسات حضورداشته باشند.

وی تأکید می نماید: در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، مطالعه ای بر روی گونه های بادام صورت گرفته و 50 گونه شناسایی شده است. چطور می گردد از این پژوهش در تدوین ضوابط بهره نبرد؟ اهمال در این موارد می تواند در آینده آسیبهای جدی را برای باغستان رقم بزند.

کرمانشاهانی بیان می نماید: گرچه نماینده شرکت آورث به عنوان مشاور میراث فرهنگی که سال ها هم مشاور شهرداری بوده است در جلسه حضور دارد، اما به هیچ عنوان کافی نیست، به علاوه در تیم و گزارش وی هم ما ارجاعی به افراد و دانشمندان ذکر شده نداریم و برخی از مواضع وی مورد نقد ماست.

شورای میراث فرهنگی از نظر باغداران استفاده می نماید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین با اشاره به شورای فنی میراث فرهنگی تصریح می نماید: شورای فنی میراث فرهنگی نهادی قانونی محسوب می گردد که اعضای آن طبق قانون معین شده است، باغداران و نماینده تشکلهای محیط زیستی در چند جلسه شورای فنی حضور پیدا کردند و اعضای اصلی نظراتشان را بر اساس مشورتهای صورت گرفته با باغداران بیان می نمایند.

وی تصریح می نماید: گزارشهای بسیار مستند و مستدلی شامل مصاحبه ها، پرسشنامه ها و نظرسنجی هایی با باغداران قزوینی که توسط مشاور در کل عرصه تهیه شده است نیز در جلسات مورد آنالیز قرار می گیرد، ما در حوزه میراث فرهنگی ضوابط باغداری را اعلام نمی کنیم، چرا که ما دستگاه تخصصی حوزه باغداری نیستیم و ادعایی هم در این رابطه نداریم، بنابراین چیزی که اعلام می کنیم شناخت و شناسایی آموزه های باغداری و باغستان قزوین است که از برگ تاریخ و از دل باغداران گرفته شده و ما آن را ثبت خواهیم کرد.

خزائلی یادآور می گردد: در جلسه شورای فنی از همه صاحب نظران حوزه باغستان دعوت خواهیم کرد و مخاطب نظرات آن ها هستیم؛ ممکن است به علت تعدد نظرات امکان حضور در جلسه برای همه افراد مقدور نباشد بنابراین ما نظراتی که توسط متخصصان در فضای مجازی مطرح می گردد را نیز می شنویم و به آنها اهمیت می دهیم.

وی خاطرنشان می نماید: این حساسیت برای ما بسیار باارزش است و بابت این حساسیتی که دارند سپاسگزاریم، اگر نتوانستیم در جلسات به صورت حضوری در خدمت آنها باشیم، اعلام می کنم که گزارش مکتوب و نظرات مکتوب تشکل ها را مورد آنالیز قرار می دهیم و در صورت احتیاج این نظرات پیوست طرح مشاور قرار می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین بیان می نماید: آن چیزی که در حوزه میراث فرهنگی حائز اهمیت است ابلاغ دستورالعمل های مربوط به حوزه کاشت و برداشت و باغداری نیست، چرا که ما دستگاه تخصصی این حوزه نیستیم و در این حوزه جهاد کشاورزی استان دستگاه تخصصی است.

وی اظهار می نماید: اعضای شورای فنی دارای تحصیلات کشاورزی نیستند اما اعضا باید در شناخت محدوده عرصه و تدوین ضوابط و شناخت آموزه هایی که از حوزه باغداری از گذشته در اسناد مکتوب و شفاهی وجود دارد متخصص باشند، اینها را به ثبت برسانند تا بتوانیم ضوابطی طراحی کنیم که براساس آن تجربه ها، این هویت و تاریخ را به عنوان یک سند ملی و فراملی به جهانیان بشناسانیم.

خزائلی یادآور شد: این انتظار که در حوزه کشاورزی به عنوان دستگاه تخصصی قرار بگیریم امکان پذیر نیست، در این مورد ضوابط ما تأکید بر استفاده از متخصصین و تکیه بر آموزه ها و تجربیات اجداد و پیشینیان دارد، در حوزه آب نیز همین است بر اساس مستندات و اسناد تاریخی که در حوزه آبخیز و آبخوان باغستان وجود دارد اینها را به ثبت می رسانیم اما دستگاه متولی و مجری سازمان آب منطقه ای استان است، نظارت بر این اجزا و هماهنگی بر کلیه اجزا نیز بر عهده استانداری خواهد بود.

میراث فرهنگی نهادهای مدنی را ناظر و حاضر بداند

محمود داوران، فعال و کارشناس محیط زیست می گوید: باغستان ثبت ملی شده و میراث فرهنگی مسئولیت مستقیم و تولیت اصلی باغستان را بر عهده دارد بنابراین باید جوابگو باشد، علی رغم اینکه باغداران نقش مهمی در حفظ باغستان دارند میراث فرهنگی به هیچ وجه باغداران را مشارکت نمی دهد.

وی تأکید می نماید: دستور رئیس جمهور مبنی بر حفظ باغستان با کلی گویی اینکه حراست گردد چندان امیدوار نماینده نیست، بلکه باید به صورت معین دستور واضح به این وزارتخانه ها بدهد و در سطح استان بخواهد که باغداران را نیز مشارکت دهند، همچنین انتظار می رود میراث فرهنگی نهادهای مدنی را ناظر و حاضر بداند، چرا که نهادهای مدنی از ضوابط ثبت ملی پاسداری می نمایند تا شاید این تخریبها مقداری کند و متوقف گردد از طرفی برای باغداران انگیزه و امنیت ایجاد گردد.

دبیر شورای هماهنگی تشکل های زیست محیطی استان اظهار می نماید: شورای فنی میراث فرهنگی بدون حضور باغداران و تشکلها برگزار می گردد و به ما می گویند نتیجه را اعلام می نمایند، فرض کنید که میراث فرهنگی ضوابط عرصه باغستان ده جلسه برگزار کردند و ما در جریان نیستیم و صرفا از کلیات اطلاع داریم.

وی تأکید می نماید: باید دید این شورا چه دستاورد مثبتی برای باغستان داشته است؟ کدام تخریب متوقف و کدام پروژه مثبت اجرایی شده است؟ در حال حاضر نیمی از باغستان حال خوشی ندارد اما کدام مشکل آن حل شده است؟

حفظ باغستان دغدغه همگانی است، بنابراین از شورای فنی میراث فرهنگی انتظار می رود که در تصمیماتی که برای باغستان اتخاذ می نماید از نظرات تخصصی کارشناسان استفاده کند و ضمن شنیدن دیدگاه باغداران و تشکلهای محیط زیستی، رویکرد خود در حفظ و احیای باغستان را مطابق نظر متخصصان امر قرار دهد.

منبع: همگردی
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1297

به "آنالیز صندلی باغداران در شورای فنی میراث فرهنگی قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز صندلی باغداران در شورای فنی میراث فرهنگی قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید