توصیه های هواشناسی به چغندرکاران و کلزاکاران، آغاز بارش های سال زراعی تازه از آذرماه

به گزارش تور آلمان ارزان، مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به چغندرکاران و کلزاکاران توصیه می شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

توصیه های هواشناسی به چغندرکاران و کلزاکاران، آغاز بارش های سال زراعی تازه از آذرماه

مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی خبرنگاران، از استمرار بارش باران در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: بنابر آخرین نقشه های هواشناسی طی سه روز آینده در استان های گیلان، اردبیل، مازندران، گلستان، شمال آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خراسان شاقتصادی ابرناکی، بارش باران، گاهی وزش باد شدید و کاهش تدریجی دما انتظار می رود.

وی اضافه نمود: با توجه به عبور موج تراز میانی جو، فعالیت سامانه بارشی طی روزهای شنبه و یکشنبه در این منطقه ها تضعیف می شود و تنها برای استان های گیلان و مازندران افزایش ابر و بارش پراکنده پیش بینی می شود.

حقیقت ادامه داد: طی ساعات بعدازظهر و اوایل شب در ارتفاعات استان هرمزگان و کرمان رگبار و رعد و برق و در غرب، شمال غرب و دامنه های جنوبی البرز احتمال وزش باد وجود دارد.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به کشاورزان گفت: با توجه به شرایط جوی کشاورزان استان سمنان حداکثر تا 21 مهر کشت کلزا را انجام دهند چرا که در بسیاری از منطقه ها این استان فرصتی باقی نمانده است.

وی ادامه داد: در شرق و جنوب شرق کشاورزان هر چه سریع تر نسبت به برداشت محصولاتی همچون گوجه فرنگی، ذرت، سیب زمینی، یونجه و لوبیا اقدام کنند چرا که سرمازدگی دور از انتظار نیست.

به گفته حقیقت، کشاورزان استان خوزستان هر چه سریع تر کشت چغندر قند پاییزه را انجام دهند.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای دیگر به کشاورزان گفت: با توجه به سرمای هوا، باغداران شمال کشور از محلول پاشی اجتناب کنند.

وی درباره آخرین شرایط بارش کشور گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تا به امروز میانه بارش کشور 1.5 میلی متر، در مدت مشابه سال قبل 7 دهم میلی متر و دوره بلندمدت 2 میلی متر است که این امر کاهش نیم میلی متری بارش را نشان می دهد.

حقیقت با اشاره به بارش باران طی روزهای آینده در نوار ساحلی کشور گفت: در پاییز امسال بویژه منطقه ها نیمه مرکز و جنوب کشور سال زراعی خشکی پیش روست که امیدواریم بارش ها از آذر به بعد آغاز شود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با تاکید بر صرفه جویی و مدیریت مصرف آب گفت: با توجه به کاهش بارش در سال زراعی قبل و امسال، مدیریت آب یک ضرورت به تعداد می رود.

وی در سرانجام از تاخیر در آغاز بارش های پاییز خبر داد و گفت: گرچه ابتدای مهر در منطقه ها شمال غرب و غرب بارش هایی پیش بینی می شود، اما برای کشت دیم مناسب نیست و کشاورزان دیم کار عجله نکنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2043

به "توصیه های هواشناسی به چغندرکاران و کلزاکاران، آغاز بارش های سال زراعی تازه از آذرماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های هواشناسی به چغندرکاران و کلزاکاران، آغاز بارش های سال زراعی تازه از آذرماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید