قیمت سیب و پرتقال شب عید هفته آینده اعلام می شود

به گزارش تور آلمان ارزان، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: هفته آینده قیمت سیب و پرتقال شب عید به تصویب شورای عالی قیمت گذاری خواهد رسید و به طور رسمی اعلام خواهد شد.

قیمت سیب و پرتقال شب عید هفته آینده اعلام می شود

به گزارش ایلنا، اسماعیل قادری فر با اشاره به بحث تنظیم بازار شب عید در 2 محصول پرتقال و سیب اضافه کرد: یکی دیگر از سیاست هایی که هم اکنون درحال تدوین آیین نامه های آن هستیم تنظیم بازار شب عید است. در انتها سال به دلیل کاهش اپیدمی کرونا طبیعی است که شاهد افزایش دید و بازدید مردم باشیم.

این مساله به معنی کشش بازار نسبت به 2 سال گذشته است از این رو باید از امروز برای ماه های آینده فکر کنیم تا با استفاده از ذخایر راهبردی این 2 محصول به صورت هوشمند وارد تنظیم بازار شب عید شویم.

وی بیان نمود: سیاست کشت قراردادی در 10 استان شروع شده است و درحال تدارک لازم برای انعقاد قرارداد با تشکل های کشت و صنعت و مردم هستیم. کاهش پرداخت حق بیمه به 10 درصد، اعطای نهاده و کود هایی که کشاورز در طول زراعت به آن نیاز دارد و کسر کردن آن در زمان برداشت جزو بسته های حمایتی این سیاست هستند.

قادری فر با اشاره به لزوم توسعه سردخانه ها در کشور گفت: در زمان برداشت محصول اندازه عرضه آن در بازار بالا می رود از این رو شاهد شکسته شدن قیمت ها در بازار هستیم. اما سردخانه های مدرن این امکان را برای کشاورزان ایجاد می کنند که محصولات خود را با توجه به یک نظام تدریجی مناسب وارد بازار کنند.

وی با اشاره به سیاست های راهبردی برنامه های وزارت جهاد کشاورزی بیان نمود: وزارتخانه برای حمایت از سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات و مشوق ها به سرمایه گذاران برای ایجاد سردخانه ها و صنایع تبدیلی قدم گذاشته است.

سازمان تعاون روستایی آمادگی خود را برای در اختیار گذاشتن انبار ها و سردخانه های مستعمل خود به بخش خصوصی اعلام کرده است تا آن ها با سرمایه گذاری در این بخش بتوانند ظرفیت های این بخش را ارتقا بدهند.

این مقام مسئول با اشاره به استقبال از ورود سرمایه گذاران در زمینه صنایع تبدیلی، گفت: بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل در اعطای تسهیلات بلندمدت و ارزان قیمت برای توسعه سردخانه ها آمادگی خود را اعلام کرده است.

وی ادامه داد: سیب صنعتی اولین موضوعی بود که در روز های شروع فعالیت ساداتی نژاد در وزارت جهاد و من در سازمان مرکزی تعاون روستایی ما را به چالش کشاند. در 2 استان آذربایجان غربی و شرقی حدود 120 هزار تن سیب پا درختی تولید شد و بخش قابل توجهی از آن از طریق تعاون های روستایی به قیمت 1460 تومان خریداری شد. این نرخ از سوی شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی تصویب شد.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به ظرفیت صنایع تبدیلی کشور، بیان نمود: در کشور توانایی تبدیل و کنسانتره کردن سیب درختی کمتر از 70 هزار تن در سراسر کشور است. ما با تمهیدات ضربتی مناسب، اما دیرهنگام ناشی از تغییرات دولت وارد این حوزه شدیم و توانستیم این مساله را به نتیجه برسانیم.

باید از همین امروز به فکر سال زراعی آینده باشیم وتوان خود را در توسعه صنایع تبدیلی و ایجاد کارخانه های کنسانتره گیری توسعه دهیم.

وی ادامه داد: من کتمان مساله و مشکل نمی کنم تلاش دارم بر اساس توان و ظرفیت های موجود مسائل را پیش ببرم. ما بخشی از سیب صنعتی تولید شده در این 2 استان را به سایر استان ها از جمله یزد، خراسان رضوی و سمنان منتقل کردیم. سیب درختی کشاورزان این 2 استان از سوی سازمان خریداری شد و در هفته های آینده وجه مالی آن ها داده خواهد شد.

این مقام مسئول کشت قراردادی را سیاست راهبردی وزیر جهادکشاورزی مطرح کرد و اضافه کرد: این سیاست در تمام دنیا و درهمه کشور های پیشرفته به خدمت گرفته می شود تا بتواند بازار و تولید محصولات کشاورزی را به صورت هدفمند ببینند.

این پرسش که امسال پیاز بکاریم یا سیب زمینی ضرب المثل عام شده است. اما با دنبال کردن این سیاست می توان این راهبرد را در اختیار کشاورز قرار داد که بر اساس نیاز بازار تولید را تنظیم کند.

قادری فر ادامه داد: کشاورزان درحال حاضر با مسائلی، چون تنش های آبی، کمبود نهاد ها و گرانی ها درگیر هستند. اما با دنبال کردن سیاست کشت قراردادی دیگر در انتهای سال زارعی شاهد انباشت در تولید یک محصول و کاستی در یک محصول راهبردی نخواهیم بود و اینگونه بین تولید و نیاز بازار توازن ایجاد می شود.

وی شروع این سیاست را در محصولاتی، چون گندم، کلزا و پنبه مطرح کرد و اضافه کرد: سیاست کشت قراردادی در 10 استان شروع شده است و درحال تدارکات لازم برای انعقاد قرارداد با تشکل ها کشت و صنعت و مردم هستیم. کاهش پرداخت حق بیمه به 10 درصد، اعطای نهاده و کود هایی که کشاورز در طول زراعت به آن نیاز دارد و کسر کردن آن در زمان برداشت جزو بسته های حمایتی این سیاست هستند.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از نظام های درست سیاستی در افزایش محصول، گفت: کشت قراردادی این امکان را فراهم می کند که در نهایت محصول با قیمتی که به نفع کشاورز، مردم و دولت (به عنوان حامی) خریداری و به بازار تزریق شود.

منبع: فرارو
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2106

به "قیمت سیب و پرتقال شب عید هفته آینده اعلام می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت سیب و پرتقال شب عید هفته آینده اعلام می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید