سجادپور: ایران تأمین کننده امنیت منطقه است

به گزارش تور آلمان ارزان، رییس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران نه فقط تأمین کننده امنیت خود است بلکه تأمین کننده امنیت منطقه نیز محسوب می گردد.

سجادپور: ایران تأمین کننده امنیت منطقه است

به گزارش خبرنگاران، سیدمحمد کاظم سجادپور، رئیس مرکز مطالعات سیاسی بین المللی وزرات امور خارجه کشورمان که برای شرکت در گفت وگوهای مراکز مطالعات سیاسی و بین المللی به توکیو سفر نموده است، در ادامه دیدارهای خود در بنیاد صلح ساساکاوا با حضور تعدادی از اساتید، محققان روابط بین الملل و خبرنگاران داخلی ژاپن، به ایراد سخنرانی تحت عنوان سیاست خارجی ایران: چالش ها و فرصت ها پرداخت.

سجادپور در بخش اول سخنان خود پیش فرض ها و برساخت هایی را که دیگران در مورد سیاست خارجی ایران مطرح می نمایند، تشریح کرد. او سپس به شناسایی عناصر و متغیرهای متعددی که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را شکل می دهند، اشاره نمود.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود متن پویا و پرتحولی را که سیاست خارجی کشورمان در آن شکل می گیرد، تشریح کرد و به نقد پیش فرض ها و برداشت های نادرست پرداخت. او توضیح داد: این پیش فرض های تقلیل گرایانه و ساده اندیشانه که برای ایجاد ترس و هراس از ایران هستند، هیچ کدام از نظر تحلیلی قابل اعتنا نیستند.

سجادپور در زمینه متغیرهای شکل دهنده سیاست های جمهوری اسلامی ایران، به متغیرهای ژئوپلیتیک پرداخت و گفت که ایران با داشتن 15 همسایه، پیونددهنده مناطق مختلفی چون آسیای مرکزی، قفقاز، شبه قاره هند و شرق دنیای عرب با یکدیگر است.

وی در زمینه عوامل دیگر متغیرهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، به هنجارها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته پرداخت و به اهمیت استقلال به عنوان مفهومی بنیادین و هنجاری در سیاست خارجی کشورمان توجه ویژه ای کرد. سجادپور دستاوردهای همه جانبه کشورمان در عرصه منطقه ای را که امکان اثرگذاری می بخشد، تشریح کرد.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه به تصمیمات جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی در زمینه همکاری دوجانبه، سه جانبه و چندجانبه پرداخت و نمونه هایی از این همکاری را بر شمرد و به طور ویژه به نودمین سالگرد رابطه دوجانبه ایران و ژاپن اشاره نمود. وی در زمینه محیط و متن پویایی که بر سیاست خارجی ایران اثر می گذارد، به پویایی های داخلی، منطقه ای و بین المللی اشاره نمود و گفت که جمهوری اسلامی ایران نه فقط تأمین نماینده امنیت خود است بلکه تأمین نماینده امنیت منطقه نیز محسوب می گردد.

در ابتدا این نشست تاناکا، رئیس بنیاد صلح ساساکاوا نیز به شرایط بین الملل و موقعیت ایران در منطقه پرتنش خاورمیانه اشاره نمود و ایران را بازیگر مهمی در منطقه خاورمیانه خواند.

وی به همکاری های بنیاد صلح ساساکاوا با دفتر مطالعات سیاسی بین المللی و دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان در زمینه های مختلف مانند برگزاری سیمنار مشترک و دوره های کوتاه مدت آموزشی برای دانشجویان اشاره نمود و خواهان افزایش همکاری بیشتر بین دفتر مطالعات سیاسی و این موسسه شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 224

به "سجادپور: ایران تأمین کننده امنیت منطقه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سجادپور: ایران تأمین کننده امنیت منطقه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید