علت بی خوابی های مکرر را بشناسیم

به گزارش تور آلمان ارزان، یک روان درمانگر گفت: بی خوابی های مکرر بعضی افراد می تواند نتیجه افسردگی، نوشیدن مواد یا خوراکی های کافئین دار، مصرف مواد مخدر، انجام رفتارهای استرس زا و یا فعالیت های شیفتی باشد.

علت بی خوابی های مکرر را بشناسیم

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، تینا سلامت بخش با بیان اینکه بی خوابی مزمن اغلب از عواملی مانند اختلالات جسمی یا روانی ناشی می گردد، گفت: روان پریشی و یا افسردگی نیز از دیگر دلایل بی خوابی مزمن است و از این رو از روش های رفتاری که بی خوابی را کاهش می دهد می توان به آرام سازی اعصاب یا همان ریلکسیشن، محدودیت گذاری برای خواب و روان درمانی اشاره نمود.

وی گفت: با این روش ها می توان استرس و اضطراب و تنش بدن فرد مبتلا به بی خوابی را کاهش و یا تسکین داد و از طرفی با تنظیم و تمرین تنفس همان عمل دم و بازدم و به دنبال آن تمرکز و آرامش، می توان به ذهن فرد یاری کرد تا عضلات خود را رها نموده و آرام آرام به استقبال خواب رفت.

اختلالات خواب را جدی بگیریم

این روانپزشک اضافه کرد: کاهش مدت زمان حضور فرد در رختخواب و یا پرهیز از خواب روزانه از دیگر راهکارهای مفید برای کاهش بیماری فرد مبتلا به بی خوابی مزمن است.

سلامت بخش توضیح داد: آسم، آپنه یا انسداد راه هوای حلق و بینی، نارکوپسی یا حمله ناگهانی خواب ، سندرم تکان دادن پا، آرتروز، بیماری کلیوی، نارسایی قلبی، بیماری پارکینسون و پرکاری تیروئید از دلایل مختلف ابتلای افراد به بی خواب است.

وی اظهارداشت: بی خوابی مزمن ممکن است بر اثر مسائل رفتاری و یا انجام کار شیفتی، مصرف کافئین، الکل و مواد مخدر نیز در بعضی افراد بروز کند.

این رواندرمانگر اضافه کرد: ترکیب دارو و درمان شناختی - رفتاری مبتلایان به بی خوابی مزمن به اثبات رسیده، از این رو مراجعه به مراکز درمانی و صحبت با یک درمانگر و یا شرکت در جلسات گروه درمانی می تواند به کاهش اضطراب در هنگام خواب یاری بسزایی کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1211

به "علت بی خوابی های مکرر را بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت بی خوابی های مکرر را بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید