فواید و مضرات لپه برای سلامت بدن

به گزارش تور آلمان ارزان، مصرف لپه فواید و خاصیت های عالی را برای بدن به همراه دارد، کنترل فشار خون، جلوگیری از کم خونی، یاری به ایمنی و افزایش انرژی جزئی از خواص لپه محسوب می شوند. در ادامه بیشتر به آنالیز خواص و عوارض مصرف لپه می پردازیم.

فواید و مضرات لپه برای سلامت بدن
آنچه در کشور ما به عنوان لپه شناخته می گردد در واقع دانه های پوست کنده و جدا شده نخود است. لپه مانند سایر حبوبات پروتئین بسیاری دارد و جایگزین مناسبی برای گوشت محسوب می گردد. ارزش غذایی لپه تنها در پروتئین بالای آن خلاصه نمی گردد، بلکه این دانه ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند و خواص فراوانی برای سلامتی دارند. لپه نسبت به سایر حبوبات زودتر پخته می گردد، از این رو این دانه ها صندلی ویژه ای در آشپزی دارند و از آن ها برای تهیه خورش قیمه، خورش بامیه با لپه، شامی لپه، انواع سوپ و ... استفاده می گردد.

کالری لپههر 100 گرم لپه 341 کالری دارد.

کالری لپه پخته (آب پز)هر 100 گرم لپه پخته (آب پز) 118 کالری دارد.

کالری لپه پخته شده با روغنهر 100 گرم لپه پخته شده با روغن 167 کالری دارد.

خواص لپهلپه سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین است و خواص فراوانی برای سلامتی دارد؛ بعضی از خواص لپه عبارتند از:

1. یاری به کنترل بیماری دیابتبیماران دیابتی با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب می توانند بیماری شان را کنترل نمایند. معمولا مصرف حبوبات از جمله لپه به این بیماران توصیه می گردد. در واقع فیبر موجود در لپه به کنترل قند خون یاری می نماید. فیبر از کربوهیدرات های پیچیده به شمار می آید و به سرعت در بدن تجزیه نمی گردد، بنابراین باعث کاهش سرعت آزاد سازی گلوکز در بدن شده و از افزایش ناگهانی قند خون در افراد مبتلا به دیابت جلوگیری می نماید.

2. کاهش وزنفیبر موجود در لپه باعث می گردد، افراد برای مدت طولانی احساس سیری نمایند و کمتر به سراغ مصرف مواد غذایی بروند، در نتیجه کالری مصرفی شان کاهش یافته و به راحتی وزن کم می نمایند.

3. درمان یبوستیکی از دلایل اصلی ابتلا به یبوست نبود فیبر کافی در رژیم غذایی است، در چنین شرایطی برای درمان یبوست کافی است مواد غذایی حاوی فیبر همانند لپه به رژیم غذایی اضافه شوند. فیبر در روده ها هضم نمی گردد و باعث حجیم شدن مدفوع می گردد، بعلاوه حرکات روده را بهبود می دهد.

4. کاهش فشار خون بالاافرادی که از فشارخون بالا رنج می برند، با ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی شان می توانند فشار خون خود را کنترل نمایند. نتایج تحقیقات نشان می دهد مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم باعث کاهش فشارخون می گردد و از آنجایی که لپه میزان چشمگیری پتاسیم دارد، خوردن آن برای افرادی که فشار خون بالا دارند مفید است.

5. حفظ سلامت قلبکلسترول و فشارخون بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. فیبر موجود در لپه کلسترول و فشارخون بالا را کاهش داده و به حفظ سلامت قلب یاری می نماید.

6. درمان کم خونیدر صورتی که کم خونی به علت کمبود آهن ایجاد شده باشد، آهن و فولات موجود در لپه می تواند این مشکل را رفع کند و باعث افزایش فراوری گلبول های قرمز خون گردد.

7. پیشگیری از پوکی استخوانیکی از دلایل پوکی استخوان کمبود دریافت کلسیم و فسفراست. لپه سرشار از پتاسیم و کلسیم است و مصرف آن نقش موثری در پیشگیری از پوکی استخوان دارد.

8. حفظ سلامت موپروتئین و منگنز موجود در لپه فولیکول های مو را تقویت نموده و مانع ریزش مو ها می گردد. بعلاوه لپه حاوی روی و ویتامین آ است، این مواد باعث کاهش التهاب پوست سر شده و به درمان شوره سر یاری می نمایند.

مضرات لپهبعضی از مضرات لپه عبارتند از:

زیاده روی در مصرف لپه همانند سایر حبوبات باعث نفخ می گردد.

مصرف لپه باعث افزایش اسیداوریک خون شده و علائم نقرس را تشدید می نماید.

لپه به علت دارا بودن پتاسیم با دارو های کاهش دهنده فشار خون تداخل دارد.

فعالیت های مورد احتیاج برای سوزاندن 100 کالری لپهبا انجام فعالیت های زیر می توانید 100 کالری لپه را بسوزانید:

فوتبال ← 13 دقیقه

بیس بال ← 18 دقیقه

دویدن ← 9 دقیقه

شنا ← 15 دقیقه

والیبال ← 26 دقیقه

کوهنوردی ← 15 دقیقه

طناب زدن ← 9 دقیقه

پیاده روی ← 26 دقیقه

طناب زدن ← 9 دقیقه

سخن آخرمصرف لپه یک الی دو بار در هفته خواص فراوانی برای سلامتی دارد. اگرچه لپه مانند سایر حبوبات نفاخ است، اما به علت اینکه پوست آن کنده شده است، نفخ کمتری دارد، با این وجود در صورتی که دچار مسائل گوارشی هستید، بهتر است لپه ها را قبل از مصرف چند ساعت بخیسانید و آب آن چند مرتبه عوض نموده. در نهایت پیش از پخت، آب لپه را دور بریزید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2064

به "فواید و مضرات لپه برای سلامت بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید و مضرات لپه برای سلامت بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید