هوش مصنوعی در تشخیص رفتار صرعی از چشم انسان بهتر عمل می نماید

به گزارش تور آلمان ارزان، در یک مطالعه نو از پیشرفته ترین هوش مصنوعی بر روی موش ها برای تشخیص رفتارهای صرعی استفاده شده. چیزهایی که ممکن است به وسیله چشم انسان نادیده گرفته گردد.

هوش مصنوعی در تشخیص رفتار صرعی از چشم انسان بهتر عمل می نماید

صرع شایع ترین بیماری مزمن مغزی است که میلیون ها نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری می تواند افراد در هر سنیمبتلا کند و برای بعضی، درمان نه تنها عوارض جانبی بدی ایجاد می نماید، بلکه از بروز تشنج جلوگیری نمی نماید.

یک رویکرد سنتی برای تشخیص و ارزیابی درمان صرع شامل استفاده از نظارت مداوم ویدئویی الکتروانسفالوگرام (EEG) طی روزها یا هفته ها است. اما با توجه به پیچیدگی و تنوع شرایط و این واقعیت که بعضی از تشنج ها در EEG ظاهر نمی شوند، همواره کارا نیست. علاوه بر این، یک متخصص مراقبت های بهداشتی باید ساعت ها ضبط ویدئو-EEG را مشاهده و تجزیه و تحلیل کند و بر توانایی خود برای مشاهده تغییرات رفتاری اغلب خفیف تکیه کند.

اما حالا، محققان از فناوری هوش مصنوعی به نام MoSeq (یا توالی حرکت) برای تجزیه و تحلیل رفتار موش های مبتلا به صرع استفاده نموده اند و به اصطلاح اثرانگشت یا رد پاهای رفتاری را شناسایی نموده اند که در حالت عادی به وسیله چشم انسان نادیده گرفته گردد.

MoSeq یک فناوری یادگیری ماشینی برای شناسایی الگوهای رفتاری مکرر است.

با استفاده از MoSeq ویدئوهای سه بعدی موش ها تحلیل شدند، محققان توانستند موقعیت موش ها را پیدا نموده، ردیابی و کمی سازی نمایند. آنها دریافتند که این فناوری بهتر می تواند بین موش های صرعی و غیرصرعی تمایز قائل گردد و از ناظران انسانی آموزش دیده بهتر عمل کند. علاوه بر این، بر خلاف روش های سنتی، تنها به یک ساعت فیلم برداری احتیاج داشت و قبل از ارائه بررسی احتیاجی به تشنج نداشت.

ضمناً محققان توانستند از هوش مصنوعی برای تمایز بین الگوهای رفتاری در موش ها پس از دریافت یکی از سه داروی ضد صرع استفاده نمایند.

استفاده موفقیت آمیز از فناوری یادگیری ماشینی، پتانسیل آن را برای استفاده در انسان نشان می دهد تا راهی سریع تر، کم مصرف، کم هزینه تر و عینی تر برای تشخیص صرع و اثربخشی داروهای ضد صرع در آینده باشد.

این مطالعه در مجله Neuron منتشر شده است.

منبع: یک پزشک
انتشار: 9 اسفند 1401 بروزرسانی: 9 اسفند 1401 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2431

به "هوش مصنوعی در تشخیص رفتار صرعی از چشم انسان بهتر عمل می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی در تشخیص رفتار صرعی از چشم انسان بهتر عمل می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید