چرا بورس سبزپوش شد؟

به گزارش تور آلمان ارزان، اواسط هفته گذشته شاخص کل بورس، شاهد ریزش کم سابقه ای بود، اما در اولین روز معاملاتی هفته، بازار مجددا صعودی شد و صف های فروشی که در روز های دوشنبه و سه شنبه گذشته تشکیل شده بود، جمع شد. در معاملات روز گذشته، خالص پول های حقیقی ورودی به بورس نزدیک به هزار و 500 میلیارد تومان شد که بیشترین ورود پول حقیقی از ششم آبان تا به امروز است.

چرا بورس سبزپوش شد؟

به گزارش اعتماد، بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام به نام نماد های معاملاتی ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس رقم خورد که به گفته کارشناسان این حوزه این اتفاق همسو با اخبار بین المللی مرتبط با قیمت های جهانی اتفاق افتاده است.

همایون دارابی، کارشناس بورس و بازار سرمایه در مورد بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی گفت: این موضوع جزو ذات و طبیعت بورس است، اما دلیل اصلی رشد 31 هزار واحدی شاخص ها در روز گذشته جهش خوب قیمت ها در بازار های جهانی بود.

بورس تهران مواد خام محور است

او با بیان اینکه بورس تهران مواد خام محور است، اعلام نمود: در این روز شاهد آن بودیم که بهای نفت خام رکورد زد و از 50 دلار رد شد همچنین در بازار فلزات نیز نرخ ها صعودی شدند به گونه ای که قیمت فلز مس به مرز 8 هزار دلار رسید و بهای فلزات آلومینیوم، سرب و روی نیز همسو با قیمت مس در بازار های جهانی تقویت شدند و در مجموع رشد کلیه این مواد منجر به بازگشت شاخص های بورس تهران به مدار صعودی شد.

دارابی توضیح داد: این در حالی است که در جریان معاملات هفته گذشته، شاخص کل در چهار روز معاملاتی بیش از 100 هزار واحد ریزش کرد و این موضوع هم نباید باعث دلسردی سهامداران در بورس گردد، زیرا همواره این بازار با فراز و فرود هایی روبه رو است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شرکت های ما تا خاتمه سال می توانند رکورد های خوبی را به ثبت برسانند، گفت: در سه ماهه خاتمهی سال نوسان شاخص های بورس در یک فرایند ملایم با فراز و فرود های طبیعی پیش بینی می گردد و بر اساس تحلیل ها دیگر شرایط بورس همانند 5 ماهه ابتدای سال نخواهد بود که سرمایه گذاران هر سهمی را که خریداری می کردند با رشد همراه بود.

پتانسیل رشد وجود دارد

او گفت: بر اساس برآورد ها و با توجه به شرایط کنونی شاخص های بورس در محدوده 1.5 میلیون در نوسان خواهد بود و با انتشار گزارش های شرکت ها پتانسیل احتمال رشد مجدد وجود دارد. دارابی ادامه داد: سرمایه گذاران باید به این نکته توجه داشته باشند که برای سرمایه گذاری در این بخش شکیبا باشند و با دید بلندمدت و حداقل یک تا دو ساله به این بازار ورود نمایند تا انتظارات سوددهی شان برآورده گردد.

مصطفی امیدقائمی، مدیرعامل پیشین فرابورس نیز در این باره گفت: سرمایه گذاران بورسی باید توجه داشته باشند که این تلاطم ها در بازار سرمایه طبیعی است و گاهی با یک خبر یا حتی یک شایعه کذب ممکن است بازار بورس دچار نوسان گردد. اما با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد بازار در روز های آینده شرایط بهتری داشته باشد و تلاطم ها در بورس مقطعی هستند و نباید ریزش های بورس را به حساب رکود عمیق در بورس گذاشت.

او با اشاره به منابعی از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سهام واریز شده توضیح داد: اگر این منابع را برای بازارگردانی سهام در نظر بگیرند باعث اطمینان بخشی سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی در بازار می گردد. هر چند ممکن است بعضی کارشناسان مالی با این حمایت مخالف باشند، اما زمانی که این حمایت از بورس مدیریت گردد یعنی زمان رکود بورس حمایت از بورس انجام و زمان رونق این منابع از بازار خارج گردد، مسئله ای ایجاد نخواهد شد.

برطرف تحریم ها و بهبود فراوری افق های روشن پیش روی بورس

امیدقائمی اضافه کرد: با توجه به شرایط پیش رو افق های روشنی برای برطرف بخشی از تحریم ها و بهبود شرایط فراوریی در کشور وجود دارد و با توجه به اینکه اقدامات موثری در مورد ساخت واکسن کرونا در حال اجرا است و به آخرین روز های بحران کرونا نزدیک می شویم، پیش بینی می گردد کلیه بازار ها رو به بهبود باشد و بازار سرمایه نیز در سه ماهه خاتمهی سال پتانسیل رشد بیشتری داشته باشد.

بر اساس این گزارش؛ آنچه از آخرین پیش بینی ها به دست آمده فرایند صعودی قیمت های جهانی نفت در سال آینده میلادی است و برآورد ها حاکی از آن است که تقاضا برای نفت پس از واکسیناسیون انبوه جمعیت بهبود خواهد یافت و قیمت هر بشکه نفت در سال آینده 55 تا 60 دلار پیش بینی می گردد.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون مالی مجلس نیز اخیرا در واکنش به شرایط بازار سرمایه گفته است؛ با توجه به شرایطی که پیش رو داریم فرایند بازار سرمایه را فرایند مثبتی ارزیابی می کنیم، اما خواهشی که از مردم داریم این است که نگاه شان به بورس و بازار سرمایه همزمان با اینکه اطلاعات کسب می نمایند نگاه میان مدت و بلندمدت باشد و کسی با پول قرض یا با پول فروش اموال وارد سرمایه گذاری در بورس یا بازار سرمایه نگردد، بلکه پول اضافی خود را برای سرمایه گذاری وارد این بازار کند.

او تاکید نموده که اگر کسی منابعش را وارد این بازار می نماید آن را در یک تک سهم نگذارد و ترکیبی از اوراق بهادار با درآمد ثابت و درآمد متغیر را انتخاب کند، در متغیر هم سرمایه اش را در چند سهم قرار دهد، اگر پرریسک می خواهد عمل کند در شرکت هایی با درآمد بالا سرمایه گذاری کند در غیر این صورت باید برود سراغ سهام شرکت هایی که قیمت و درآمدشان کمتر است.

پورابراهیمی اعلام نموده است؛ آنالیز ها در سال های اخیر نشان می هد متوسط نرخ بازده در بازار سرمایه به وسیله اوراق بهادار با درآمد متغیر به رغم همه این نوسانات به طور میانگین 5/2 برابر بیشتر از نرخ متوسط اوراق مشارکت در کشور است، لذا اگر کسی قیمت سهمش در بازه زمانی کوتاه مدت پایین می آید این طور نیست که در بلندمدت هم همین طور خواهد بود. اگر نگاه سرمایه گذاران بلندمدت باشد، نرخ بازده بلندمدت آن ها به اندازه انتظارشان نسبت به نرخ بازده بدون ریسک را جبران می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1614

به "چرا بورس سبزپوش شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بورس سبزپوش شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید