گشایش شهرک استارتاپی امنیت غذایی و صنایع وابسته، ستاری: شرکت های دانش بنیان و خلاق زنجیره تامین را نوآورانه می نماید

به گزارش تور آلمان ارزان، با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری شهرک استارتاپی امنیت غذایی و صنایع وابسته گشایش یافت تا نوآوری به حوزه کشاورزی وارد گردد و امنیت غذایی ارتقا یابد.

گشایش شهرک استارتاپی امنیت غذایی و صنایع وابسته، ستاری: شرکت های دانش بنیان و خلاق زنجیره تامین را نوآورانه می نماید

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهرک استارتاپی کشاورزی و امنیت غذایی و صنایع وابسته و کارخانه نوآوری سورین واقع در استان البرز، ظرفیتی را برای استقرار شرکت های دانش بنیان، خلاق و استارتاپ های حوزه کشاورزی، زیست فناوری، تامین غذای دام و طیور فراهم می نماید.

برنامه های جدی برای حمایت از تامین امنیت غذایی

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، امنیت غذایی را موضوعی دارای اولویت و اهمیت بالا دانست و گفت: شایسته ایران نیست با این ظرفیت بالا در کشاورزی، فراوریات دانشی، فناورانه و مهم تر از همه، حجم انبوه نیروی انسانی خلاق و دانش آموخته، در حوزه غذا هرگونه وابستگی داشته باشد و نیازهای فعلی و کشور ما با توانمندی و ظرفیتی که در شرکت های دانش بنیان و خلاق وجود قابل تامین است.

ستاری، بخش کشاورزی را نیازمند ایجاد فضای مناسب و تسهیل ورود شرکت های دانش بنیان و خلاق دانست و گفت: کشاورزی، یکی از بخش هایی است که کم تر مورد توجه فناورانه قرار گرفته و ضروری است شرکت های دانش بنیان و خلاق به این حوزه ورود پیدا نمایند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اضافه کرد: در بسیاری از حوزه های کشاورزی و تامین غذای انسانی، دام، طیور و آبزیان، فرصت رسوخ ایده های نوآورانه و فناورانه، فراهم است؛ بر همین اساس، معاونت علمی و فناوری برنامه جامع و گسترده ای را در حوزه امنیت غذایی شروع نموده و توسعه داده است.

ستاری از ظرفیت های گسترده و ناب در عرصه کشاورزی گفت و اضافه کرد: دامنه و بازه وسیعی از فناوری ها، ایده ها و شرکت ها می توانند به این حوزه ورود پیدا نمایند. از حوزه زیست فناوری، کشت بافت، کنترل کیفیت تا کشت های متراکم، کشت دریایی و واکسن دام،طیور و آبزیان، تنها بخش کوچکی از ظرفیت های بالقوه ای است که در این عرصه می تواند ارزش آفرین باشد.

وی با بیان این که تحقق امنیت غذایی برنامه ای جامع را می طلبد و باید فرهنگ جدیدی در کشاورزی حاکم گردد ادامه داد: باید سرمایه گذاران بخش خصوصی از ظرفیت های این حوزه مطلع شوند. این حوزه به قدری سودآور و اشتغال آفرین است که فعالان سنتی این بخش نسبت به نفوذ نوآو و فناوری و تغییر شرایط مقاومت نشان می دهند. تحول آفرینی در شرایط حاکم، با کوشش و عزم جدی فعالان شرکت های دانش بنیان و خلاق در کنار حمایت های دولت امکان پذیر است.

ستاری از فضای بسیار خوب برای خلق ارزش افروده بالا در حوزه کشاورزی دانست و گفت: این ظرفیت های بی شمار برای فعالیت و تجاری سازی ایده های بسیاری که وجود دارد، با تغییر در روش های سنتی، کم بازده و آسیب رسان و رسوخ نوآوری به تغییر و خلق ارزش اضافه نموده بالا در کنار تامین غذای سالم منجر می گردد.

وی با بیان این که سرمایه گذاری بخش خصوصی است که می تواند کشاورزی فناورانه را سود آور کند، ادامه داد: تجاری سازی حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است و سرمایه گذاری دولت، می باید در ایجاد بستر و ظرفیت های لازم صرف گردد، توسعه فناوری به وسیله بخش خصوصی صورت می گیرد؛ به هر اندازه که به بخش خصوصی این اطمینان را بدهیم که سرمایه گذاری در نوآوری و فناوری سودآور است، شاهد توسعه فناوری و تحول خواهیم بود.

ستاری ابرار امیدواری کرد در آینده ای نزدیک بخش خصوصی به این باور برسد که سرمایه گذاری در بخش خصوصی سودآور است چراکه شرکت های خلاق و استارتاپ هایی داریم که به طور هفتگی، رشد چند برابری دارند و می توانند تحولی اساسی در حوزه کشاورزی رقم بزنند.

بستری برای رونق شرکت های خلاق و دانش بنیان کشاورزی

شهرک استارتاپی امنیت غذایی و صنایع وابسته و کارخانه نوآوری سورین با هدف تامین غذای سالم، تکمیل زنجیره تامین و سالم سازی آن، پرهیز از خام فروشی و خلق ارزش اضافه نموده، راه اندازی شده است.

در این شهرک و کارخانه نوآوری، ایجاد گلخانه های صنعتی و فناور، فراوری فرآورده های کشاورزی، کشت فناورانه و فراوری فرآورده های کشاورزی سالم در دستور کار قرار گرفته است.

با توجه به تراکم بالای شهرک ها و شرکت های صنعتی، واحدهای فناور و ظرفیت بالای کشاورزی در استان البرز، این شهرک و کارخانه نوآوری با هدف یکپارچگی و هماهنگی میان بخش های مختلف زنجیره ارزش، از ایده تا صنعت کشاورزی شکل گرفته و کوشش می نماید با حمایت از شرکت های خلاق و استارتاپ ها، امنیت غذایی و تامین غذای سالم را محقق کند.

برطرف مشکلاتی چوت آسیب پذیری محصولات، هدررفت منابع، تکیه کشاورزی به روش های سنتی و استفاده کم بهره از منابع انسانی و ظرفیت ها، ورود فناوری های پیشرفته مورد توجه واقع شده است.

فناوری هایی چون اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، نرم افزارها و فناوری های دیجیتال، فناوری حسگر و چشم ماشین، زیست فناوری و کشت سلولی، تصویربرداری پیشرفته و پایش هوشمند برای ارتقای روش های کشاورزی، اجرای کشاورزی هوشمند، ارتقای مدل های مدیریتی در بخش کشاورزی، استفاده از مدل های نوین عایدی در کشت ، بهره برداری و کنترل کیفی با ایجاد این مرکز و استفاده از ظرفیت های شرکت های خلاق و استارتاپ های کشاورزی، دنبال می گردد.

بازدید از مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای

ستاری در بخش دیگری از سفر یک روزه به استان البرز، ازمرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بازدید کرد.

این مرکز، با رویکرد ارائه خدمات به کشور شروع به نموده است و به مربیان دوره های بدو خدمت و حین خدمت ارائه می نماید.

بازدید از فاز اول کارخانه نوآوری و صنایع خلاق البرز و شرکت های دانش بنیان ناحیه نوآوری شریف از دیگر برنامه های بازدید یک روزه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 تیر 1401 بروزرسانی: 9 تیر 1401 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2296

به "گشایش شهرک استارتاپی امنیت غذایی و صنایع وابسته، ستاری: شرکت های دانش بنیان و خلاق زنجیره تامین را نوآورانه می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشایش شهرک استارتاپی امنیت غذایی و صنایع وابسته، ستاری: شرکت های دانش بنیان و خلاق زنجیره تامین را نوآورانه می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید