6 دلیل خشک شدن برگ شمعدانی

به گزارش تور آلمان ارزان، گل شمعدانی یکی از گیاهانی است که بیشتر به دلیل طبیعت مقاوم به خشکی و گل های زیبایی که دارد، محبوب است. هرچند که شمعدانی ها فوق العاده هستند، اما ممکن است برگ های این گیاه خشک شوند. از آنجایی که بروز این اتفاق همه را ناراحت می نماید، قصد داریم تا در این مطلب دلیل خشک شدن برگ شمعدانی را آنالیز کنیم.

6 دلیل خشک شدن برگ شمعدانی

خطاهای آبیاری؛ علت خشک شدن برگ شمعدانی

شدت و دفعات آبیاری به طور مستقیم بر شرایط شمعدانی شما تأثیر می گذارد و می تواند علت خشک شدن برگ شمعدانی باشد. یک نقض رژیم بر سلامت گل تأثیر نمی گذارد؛ اما با غرقابی مداوم، خاک ترش می گردد و سیستم ریشه آغاز به پوسیده شدن می نماید. به همین علت گیاه آسیب می بیند و این آسیب با زرد شدن شاخ و برگ ظاهر می گردد. اگر شما در این شرایط مشکل را رفع نکنید، شمعدانی می میرد.

در این حالت برای نجات گیاه، باید شمعدانی را با دقت از ظرف خارج کنید؛ سپس سیستم ریشه را از ذرات خاک آزاد نموده و آن را آنالیز کنید. در قدم بعد تمام ریشه های دارای علائم پوسیدگی باید قطع شوند تا یک تکه بافت سالم باقی بماند. درنهایت ریشه شمعدانی شسته شده و با عوامل قارچ کش درمان می گردد. پس از خشک شدن ریشه، گیاه در مخلوط خاک تازه پیوند زده خواهد شد.

یکی از اصلی ترین دلایل خشک شدن برگ شمعدانی، رطوبت زیاد یا آبیاری کردن بیش از حد گیاه است و آبیاری زیاد گیاه می تواند علت خشک شدن برگ شمعدانی شما باشد. یکی دیگر از نشانه های آبیاری بیش از حد گیاه، ایجاد لکه های آبی روی برگ گیاه است. به محض تماشا این لکه ها، آبیاری گیاه را متوقف کنید و اجازه دهید گیاهان خشک شوند. به یاد داشته باشید که شمعدانی ها گیاهان مقاوم به خشکی هستند و آب زیاد را دوست ندارند.

علاوه بر این، زمانی که برگ های شمعدانی بیشتر زرد هستند تا سبز، علت آن می تواند کمبود مواد مغذی باشد. گیاهان شمعدانی را باید با یک کود کامل و محلول در آب (ترجیحاً حاوی ریزمغذی ها) حداقل ماهی یک بار کود داد. کود نه تنها به جلوگیری از زرد شدن برگ های شمعدانی یاری می نماید، بلکه به رشد سریع تر گیاه با شکوفه های بیشتر هم یاری خواهد نمود. گاهی اوقات، علت خشک شدن برگ شمعدانی، نوعی بیماری است. به عنوان مثال، ورتیسیلیوم یک عفونت قارچی است که می تواند باعث توقف رشد، پژمرده شدن و زرد شدن برگ های شمعدانی گردد.

در خصوص علت زرد شدن نوک برگ های شمعدانی یا لبه های آن، باید گفت که گیاه دچار کمبود آب یا کم آبی شده است. در حالی که شمعدانی ها به خشکی مقاوم هستند، اما به آب هم احتیاج دارند. در این موارد، می توانید خاک را احساس کنید تا تشخیص دهیدکه گیاهان چقدر خشک هستند و بر اساس آن گیاه را آبیاری کنید. این کار ممکن است بتواند مانع از زیاد شدنِ زردی گیاه گردد. گل شمعدانی با برگ های زرد معمولاً به کمی TLC برای بهبودی احتیاج دارد.

به شمعدانی هرچه احتیاج دارد را بدهید و مطمئن باشید که دیگر زرد شدن برگ های شمعدانی خود را نخواهید دید.

خاک نامناسب؛ علت خشک شدن برگ شمعدانی

شایع ترین علت خشک شدن برگ شمعدانی، تخلیه خاک یا مخلوط خاک نامناسب برای رشد این گل است. با کمبود مواد مغذی، زیبایی گیاه از بین می رود، برگ ها به تدریج تغییر رنگ می دهند و خشک شدن و ریزش برگ ها آغاز می گردد.

مطلب پیشنهادی:خواص دارویی گل حسن یوسف

تشخیص عناصر از دست رفته با علائم خارجی

  1. اگر زردی به طور هم زمان تمام برگ ها را بپوشاند و به ساقه ها سرایت کند، علت خشک شدن برگ شمعدانی، کمبود گوگرد است.
  2. توسعه زردی از لبه به مرکز برگ های ردیف پایین، نشان دهنده کمبود نیتروژن است.
  3. هنگامی که علاوه بر زرد شدن، لبه برگ های شمعدانی پیچیده می گردد، علت خشک شدن برگ شمعدانی کمبود روی است.
  4. با کمبود فسفر، برگ های جوان ردیف بالایی سبز باقی می مانند و برگ های قدیمی از لبه ها آغاز به زرد شدن می نمایند. سپس بیماری کل گیاه را به طور کامل در برمی گیرد.

از بین بردن علائم کلروز فقط در مرحله اولیه بیماری امکان پذیر است. بهتر است برای پرورش شمعدانی از پرایمر غنی شده با مواد افزودنی معدنی بهره ببرید؛ اما حتی این خاک نیز به مرور زمان تخلیه می گردد؛ بنابراین، به طور دوره ای از کود و دستورالعمل های تقویت خاک بهره ببرید.

انتخاب گلدان اشتباه

برای این که گیاه سالم باشد، شما باید یک گلدان مناسب برای آن انتخاب کنید. برای شمعدانی، گلدان خیلی بزرگ مناسب نیست. قطر گلدان تازه باید 2 سانتی متر بزرگ تر از گلدان قبلی باشد. گلدان خیلی بزرگ منجر به کاهش سرعت جذب و تبخیر رطوبت می گردد. به همین علت، پوسیدگی ریشه آغاز شده و همین موضوع می تواند علت خشک شدن برگ شمعدانی شما باشد.

در صورت کوچک بودن گلدان هم، سیستم ریشه فاقد مواد مغذی است و گیاه آغاز به تحلیل رفتن می نماید. در هر 2 مورد، واکنش شمعدانی منجر به زرد شدن تدریجی برگ های آن می گردد.

آفات و بیماری ها؛ علت خشک شدن برگ شمعدانی

یک خطر خاص برای گیاه شمعدانی، کنه عنکبوتی است. این حشرات بسیار کوچک هستند و تشخیص به موقع حضور آن ها در گیاه سخت است. آثار فعالیت آفات به شکل یک تار نازک روی صفحات برگ، زمانی قابل تشخیص است که کُلنی حشره از قبل بزرگ شده باشد. سایر انگل هایی که شمعدانی ها را مبتلا می نمایند، مگس سفید و شپشک آرد آلود هستند. این حشرات به وسیله بافت برگ نیش می زنند و از آب آن ها تغذیه می نمایند. درنتیجه، زردی و پژمردگی در نواحی آسیب دیده اتفاق افتاده و همین عامل می تواند علت خشک شدن برگ شمعدانی باشد.

خشک شدن برگ شمعدانی بر اثر نور و دمای نامناسب

رنگ برگ شمعدانی به دمای اتاق بستگی داشته و این گیاه، برای رشد طبیعی به خنکی احتیاج دارد. اگر دمای محیط گیاه بیشتر از +20 درجه گردد، رنگ گیاه به زرد تغییر نموده و منجر به خشک شدن گیاه می گردد.

علت خشک شدن برگ شمعدانی، نور زیاد هم می تواند باشد و با نور خورشید بیش از حد، شاخ و برگ گیاه خشک می گردد. در صورت کمبود اشعه ماوراء بنفش، به جز ایجاد سایه زرد در برگ ها، باعث کشیده شدن ساقه ها و بی حالی آن ها هم خواهد شد.

برای رفع کردن علت خشک شدن برگ شمعدانی، گیاه را در مکانی با نور مناسب قرار دهید، اما ضروری است با سایه اندازی نوری که باید پخش گردد، از گیاه در برابر نور خورشید محافظت گردد. بعلاوه بهتر است تا اتاق را به طور منظم تهویه نموده و شمعدانی را از وسایل گرمایشی دور بگذارید؛ زیرا این گل گرما را دوست ندارد.

بیش از حد سرد بودن دما نیز می تواند علت خشک شدن برگ شمعدانی شما گردد. شمعدانی گیاهی برای هوای گرم است و با هوای سرد به خوبی مقابله نمی نماید. سرما در بهار یا هوای خنک طولانی مدت، به ویژه هوای خنک و مرطوب، می تواند باعث زرد شدن برگ های شمعدانی گردد.

مطلب پیشنهادی:علت ریزش برگ فیکوس آفریقایی

پژمردگی طبیعی

مرگ بافت گیاهان با رسیدن به سن معینی آغاز می گردد و معمولاً این فرآیند ابتدا برگ های قسمت پایینی بوته را درگیر می نماید. زرد شدن از لبه صفحه برگ آغاز می گردد و به تدریج کل آن را می پوشاند. سپس برگ پژمرده خشک می گردد. اگر روی یک یا دو برگ زردی ظاهر شد، نگران نباشید! پژمردگی طبیعی و تغییر برگ ها تهدیدی برای گیاه نیست. برگ های خشک یا زرد شده به سادگی بریده می شوند و شمعدانی به توسعه خود ادامه خواهد داد.

کلام آخر

دلایل مختلفی برای ظهور زردی و پژمرده شدن برگ های شمعدانی وجود دارد؛ اما با ایجاد یک میکرو اقلیم مطلوب برای گیاه و رعایت کلیه قوانین مراقبت، می توان علت خشک شدن برگ شمعدانی را در زمانی کوتاه شناسایی و آن را رفع کرد تا گیاه از گلدهی خود لذت ببرد. امیدواریم که نکات ذکرشده در این مطلب، به شما در نگهداری از شمعدانی تان یاری نموده و این گیاه شما را سرحال کند.

منبع: آچاره
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2335

به "6 دلیل خشک شدن برگ شمعدانی" امتیاز دهید

1 کاربر به "6 دلیل خشک شدن برگ شمعدانی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 دلیل خشک شدن برگ شمعدانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید