9 روش خانگی برای درمان سنگ کلیه

به گزارش تور آلمان ارزان، سنگ کلیه، نوعی سنگ های رسوبی هستند که در کلیه ها تشکیل می شوند و باید به وسیله دستگاه ادراری از بدن خارج شوند که معمولا می توانند بسیار دردناک باشند.

9 روش خانگی برای درمان سنگ کلیه

بیشتر موارد سنگ کلیه با داروهای مسکن، مایع درمانی، و یا سایر مداخلات پزشکی قابل درمان هستند. بعلاوه روش هایی نیز برای کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه وجود دارد.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه زمانی بوجود می آید که مواد معدنی و نمک (بیشترا اگزالات کلسیم) در کلیه ها متبلور می شوند و رسوب های سختی را ایجاد می نمایند. اگرچه این سنگ ها در کلیه ها تشکیل می شوند، اما سنگ کلیه می تواند بر روی هر بخشی از دستگاه ادراری تأثیر بگذارد.

دیهایدریت یا کم آبی بدن یکی از عوامل مهم در توسعه سنگ کلیه است. هنگامی که بدن خشک گردد، مایعات بدن آرام تر از حالت عادی به وسیله کلیه ها حرکت می نمایند و شانس نزدیک شدن و به هم چسبیدن این ترکیبات معدنی افزایش می یابد.

سنگ های بوجود آمده کوچک تر در کلیه ممکن است بدون هیچ علائم و دردی خارج شوند اما سنگ های میانه و بزرگ هستند که بسیار دردناک هستند و برای خارج شدن نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

درمان های خانگی سنگ کلیه

قبل از استفاده و مصرف هرگونه داروهای خانگی، بهتر است که با یک پزشک صحبت کنید، مخصوصا افرادی که از قبل دارو مصرف می نمایند.

1- آب

آب آشامیدنی یکی از ساده ترین روش ها برای جلوگیری و درمان سنگ کلیه است. بیشتر متخصصان بهداشت مصرف 64 اونس یا هشت لیوان آب در روز را توصیه می نمایند.

خوردن 12 لیوان آب در روز به ساده تر شدن راه برای خروج و بعلاوه کاهش رشد رسوب سنگ در کلیه یاری می نماید.

2- آب لیمو

لیمو حاوی ترکیبی به نام سیترات است که به تجزیه رسوبات کلسیم یاری می نماید و رشد آنها را کند می نماید. نوشیدن دو لیوان 5 اونسی، اولی هنگام صبح روی معده خالی و لیوان بعدی چند ساعت قبل از شام، ممکن است باعث از بین بردن سنگ های کوچک کلیه گردد.

بعلاوه سعی کنید که از آبلیموی طبیعی بهره ببرید. خرید لیموی تازه و فشرده سازی آنها در خانه ساده ترین راه برای دریافت آب لیمو است.

3- ریحان

ریحان حاوی ترکیبات شناخته شده برای یاری به تثبیت سطوح اسید اوریک است که بوجود آمدن سنگ کلیه را سخت تر می نماید. بعلاوه ریحان حاوی اسید استیک، یک ماده شیمیایی شناخته شده برای یاری به تجزیه و حل کردن سنگ است. یک قاشق چایخوری عصاره ریحان در روز ممکن است به جلوگیری و درمان سنگ های کلیه یاری کند.

4- سرکه سیب

سرکه سیب نیز حاوی اسید سیتریک است که ممکن است به حل شدن کلسیم یاری کند. مخلوط دو قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص با 8 اونس (حدود 220 گرم) آب ممکن است علائم سنگ کلیه را کاهش دهد و از توسعه آن جلوگیری کند. می توانید از این مخلوط چندین بار در روز مصرف کنید. مصرف آن قبل از غذا ممکن است موثر تر باشد.

5- آب کرفس

کرفس حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات شناخته شده برای افزایش فراوری ادرار است. اضافه کردن کرفس به وعده های غذایی به طور منظم می تواند به کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه یاری کند.

6- لوبیا سبز

لوبیا حاوی میزان زیادی منیزیم، یک ترکیب شناخته شده برای یاری به کاهش سنگ کلیه و علائم آن است.

یک روش خوب برای بهره مندی از مزایای آن، در آوردن دانه های لوبیا از پوست و پختن پوست های لوبیا به مدت 5 تا 6 ساعت است. آب بدست آمده از پوست لوبیای پخته شده برای از بین بردن سنگ کلیه بسیار مناسب است.

7- روغن زیتون خالص

روغن زیتون، یک روغن بسیار عالی است که می تواند با روغنکاری دستگاه ادراری جهت عبور سنگ کلیه را راحت تر کند. خوردن حدود 150 گرم روغن زیتون در صبح و سپس در بعد از ظهر ممکن است درد و ناراحتی سنگ کلیه را کاهش دهد.

8- آب انار

به نظر می رسد که خواص گس نمایندگی و آنتی اکسیدان انار باعث کاهش شانس ابتلا به سنگ کلیه می گردد و راه خروج آن را راحت تر می نماید. آب انار بعلاوه حاوی ترکیباتی است که اسیدیته ادرار را کاهش می دهد و از بوجود آمدن سنگ کلیه جلوگیری می نماید.

9- کاهش وزن

وزن سالم همراه با یک رژیم غذایی سالم که حاوی مواد مغذی با فیبر است، برای جلوگیری از سنگ کلیه و درمان آن لازم است. نوشیدنی های گازدار، کافئین و نوشابه های الکلی می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند. بعلاوه مواد غذایی با قند، نمک یا چربی زیاد، خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهند و علائم را تشدید می نمایند.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2331

به "9 روش خانگی برای درمان سنگ کلیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 روش خانگی برای درمان سنگ کلیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید