98 هکتار از اراضی کشاورزی خدابنده زیر کشت گیاهان دارویی

به گزارش تور آلمان ارزان، خبرنگاران/زنجان کشت گیاهان دارویی نقش بسیار موثری در توسعه مالی و ایجاد اشتغال در کشور دارد.

98 هکتار از اراضی کشاورزی خدابنده زیر کشت گیاهان دارویی

امروزه اهمیت گیاهان دارویی و شناساندن نقش حیاتی آن در پیشبرد اهداف ملی، منطقه ای و جهانی برای تحقق سلامت، خودکفایی دارویی، ایجاد اشتغال و توسعه مالی بر کسی پوشیده نیست. گیاهان دارویی به اسم ذخایر و گنجینه های ژنتیکی می تواند عظیم ترین ثروت ملی برای هر کشوری به اسم یکی از تولیدات مهم در بخش کشاورزی به تعداد رود.

گیاهان دارویی از ارزش خاصی در علوم زیستی، پزشکی و دام پزشکی به لحاظ پیشگیری و درمان بیماری ها برخوردار بوده، تا جایی که در سال های اخیر هم استفاده از گیاهان دارویی به علت اثبات اثرات مفید آن، مقرون به صرفه بودن، نداشتن اثرات جانبی و هم سازگار بودن با محیط زیست روز به روز در حال افزایش است.

شهرستان خدابنده با توجه به سطح قابل کشت محصولات کشاورزی به اسم یکی از منطقه ها مستعد استان برای توسعه کشت گیاهان دارویی است که بنا به گفته پیمان حائری، رئیس جهادکشاورزی این شهرستان، در امسال در حدود 98 هکتار گیاه دارویی متنوع در این شهرستان کشت شده که از لحاظ تنوع شهرستان اول استان و از لحاظ سطح کشت، جزو سه شهرستان برتر استان است.

از مهم ترین گیاهان دارویی کشت شده در این شهرستان می توان به رازیانه، فیسالیس، کیوانو، کدو دورنگ، کدو ستاره ای، بادمجان توگا، زعفران، گل محمدی، بادرنجبویه، خرفه، نعنا فلفلی و ... اشاره نمود.

محصول فیسالیس یا عروسک پشت پرده یکی از مهم ترین گیاهان دارویی کشت شده در خدابنده است که از خانواده گوجه فرنگی بوده که رنگ آن زرد و نارنجی و طعم آن ترکیبی از توت فرنگی، گیلاس، کیوی و آناناس است، فیسالیس به علت سازگاری با آب و هوای مدیترانه ای و انواع مختلفی از خاک، می تواند در طیف وسیعی از شرایط خاک و آب و هوایی توسعه یابد و به اسم گونه ای بسیار تحمل پذیر طبقه بندی گردد، این میوه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ها است که جزو میوه های گران قیمت به تعداد می رود، سطح زیر کشت این محصول در شهرستان خدابنده 5 هکتار در روستای زرزر است که برداشت این محصول از اواخر مردادماه شروع شده و مقدار برداشت 20 تن برای آن پیش بینی شده است.

کیوانو یا خربزه شاخدار از دیگر محصولات گیاهی کشت شده در خدابنده است که این محصول هم میوه ای به رنگ زرد یا نارنجی روشن پوستی ضخیم و پوشیده از برآمدگی ریز است. گوشت این میوه ژله ای و سبز رنگ با دانه های زیاد بوده که ظاهر آن مانند خیار است. طعم کیوانو کمی شیرین مانند خیار است اما وقتی رسیده می گردد مزه موز پیدا می نماید. سطح زیر کشت این محصول در شهرستان 2 هکتار در روستای زرزر که از اوایل مردادماه برداشت آن شروع شده و مقدار برداشت این محصول در این شهرستان 70 تن پیش بینی شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1990

به "98 هکتار از اراضی کشاورزی خدابنده زیر کشت گیاهان دارویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "98 هکتار از اراضی کشاورزی خدابنده زیر کشت گیاهان دارویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید