افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد با رژیم غذایی

به گزارش تور آلمان ارزان، کلسترول نوعی چربی است که در خون ما شناور است. احتمالاً با شنیدن این کلمه شما به یاد جوانب منفی و مضرات کلسترول برای بدن می افتید. اما این سکه روی دیگری هم دارد! باید با راهکارهای افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد آشنا باشید!

افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد با رژیم غذایی

راهکار افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد

مضراتی که برای کلسترول عنوان می گردد مرتبط با افزایش کلسترول بد یا LDL است. در حالیکه افزایش کلسترول خوب یا HDL برای بدن سودمند است. برای آشنایی با راه های کاهش کلسترول خون و افزایش کلسترول خوب با صفحه سلامت تور آلمان ارزان همراه باشید.

LDL چربی را از کبد به سلول ها حمل می کند تا در ساختار آن ها شرکت کند. این عمل تا حد زیادی برای بدن انسان مفید است اما افزایش بیش از حد LDL می تواند برای آن مضر باشد.

HDL پس از جمع آوری چربی اضافه از سلول ها، آن ها را به کبد تحویل داده و بنابراین به کبد در پاکسازی چربی های مازاد بدن کمک می کند.

درنتیجه می توان گفت که افزایش HDL نه تنها برای بدن مضر نیست بلکه سودمند نیز هست.

کلسترول خوب و بد معمولاً در یک تعادل الاکلنگی قرار داشته و با افزایش یکی، دیگری کاهش می یابد. بنابراین هر عاملی که باعث افزایش سطح کلسترول خوب یا HDL گردد، موجب کنترل سطح کلسترول بد یا LDL نیز می گردد.

افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد با تغییرات رژیم غذایی

تغییر در عادات غذایی اثر ویژه ای بر سطح کلسترول خون دارد. ازآنجاکه بخش زیادی از کلسترول در داخل بدن ساخته می گردد، نوع غذا تنها بر بخشی از کلسترول خون که وابسته به دریافت غذایی است تأثیرگذار است.

اولین ماده ای که برای بهبود تعادل کلسترول خون در نظر گرفته می گردد، فیبر است. همان طور که می دانید فیبر بیشتر در میوه ها، سبزی ها، غلات سبوس دار و حبوبات یافت می گردد.

همچنین غلاتی مانند جو، جوی دوسر و گندم سطح کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد.

غلات سبوس دار بهتر است حداقل در دو وعده روزانه و حبوبات حداقل در دو وعده هفتگی مصرف شوند تا اثرات مثبت آن ها بر کلسترول خون مشاهده گردد.

همان طور که گفته شد، سبزی ها و میوه ها نیز در کاهش کلسترول خون مؤثر هستند. جهت تأثیر بهتر این مواد بهتر است در طول روز دو تا سه بار از انواع سبزی ها و حداقل دو بار از میوه ها استفاده کنید.

مغزهایی مانند گردو، بادام و پسته نیز به دلیل داشتن اسیدهای چرب مفید، کلسترول خوب را افزایش می دهند.

تأثیر میوه ها و سبزی ها نه تنها به دلیل فیبر بالای موجود در آن هاست، بلکه به دلیل محتوای بالای آنتی اکسیدان های آن ها نیزاست.

همچنین برخی سبزی ها مانند پیاز و سیر و شنبلیله و میوه هایی مانند انگور، گریپ فروت قرمز، زالزالک و چای سبز و سفید به طور ویژه در این زمینه مؤثر شناخته شده اند.

کلسترول زرده تخم مرغ

یکی از سؤالاتی که بیماران در زمینه رژیم درمانی در بهبود کلسترول خون می پرسند، مصرف تخم مرغ است. باید گفت که مصرف سفیده تخم مرغ تأثیر منفی در کلسترول خون نداشته و فاقد محدودیت هست.

در مورد زرده تخم مرغ نیز باید گفت که مصرف تا 3 عدد از آن در هفته بلامانع هست.

هرچند که تحقیقات اخیر تأثیر زرده را بر افزایش کلسترول رد کرده اند و حتی مصرف روزانه یک عدد زرده را بی تأثیر می دانند، اما بهتر است در مصرف زرده تخم مرغ احتیاط کنید

از بین انواع گوشت ها بهترین گوشت، گوشت ماهی است. ماهی با داشتن اسیدهای چرب امگا3 به افزایش کلسترول خوب کمک می کند.

بنابراین مصرف این چربی ها که در دنبه، لبنیات پرچرب و کره حیوانی یافت می شوند، در افراد دارای سطح بالای کلسترول یا سابقه خانوادگی این بیماری و به ویژه در سالمندان باید محدود گردد.

البته بهتر است مصرف روغن های گیاهی جامد و مارگارین یا کره گیاهی را نیز به حداقل برسانید.

روغن های مایع مانند زیتون، کنجد، سویا و کانولا به بهبود شرایط کلسترول خون کمک می کنند.

پیاده روی ساده برای بسکمک از بیماری ها مفید است.

گذشته از این مواد غذایی، کنترل و کاهش وزن مازاد بدن، مخصوصاً چاقی شکمی، در بهبود تعادل کلسترول خون مؤثر است.

البته به یاد داشته باشید که کاهش وزن با رژیم های غیراصولی ممکن است سطح کلسترول بد خون را افزایش داده و شرایط را بدتر کند..

فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت بدنی از عوامل کنترل کننده کلسترول خون محسوب می گردد. افرادی که دارای سطح نامطلوب کلسترول خون هستند و همچنین افرادی که سابقه خانوادگی بیماری های قلبی و چربی خون دارند باید برنامه منظم فعالیت ورزشی داشته باشند.

البته فعالیت بدنی صرفاً به معنای ورزش در باشگاه نیست! پیاده روی با سرعت متوسط، فعالیت های هوازی مانند دوی آهسته، دوچرخه سواری و راه رفتن در آب نیز به بهبود شرایط چربی های خون کمک می کنند.

به طورکلی، فعالیت های ذکرشده به میزان حداقل سه بار در هفته و هربار حداقل نیم ساعت، تأثیرات مثبتی بر شرایط چربی خون خواهند داشت.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1462

به "افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد با رژیم غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد با رژیم غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید