خبرنگاران کرمانشاهیان به گرانی اجاره بها مسکن نه بگویند

به گزارش تور آلمان ارزان، کرمانشاه- خبرنگاران- رییس اتحادیه مشاوران املاک کرمانشاه با اشاره به بحران کرونا و قرمز شدن شرایط شهر گفت: پویش نه به گرانی اجاره بهای مسکن باید راه اندازی گردد.

خبرنگاران کرمانشاهیان به گرانی اجاره بها مسکن نه بگویند

جهت دریافت خدمات طرح آلاچیق فلزی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

بابک مرادی روز پنجشنبه در نشستی خبری در فرمانداری کرمانشاه تاکید نمود: جابه جایی مستاجران ممکن است باعث شیوع بیشتر بیماری کرونا گردد.

او مالکان را به رعایت انصاف دعوت کرد و خواهان تمدید قرارداد سال قبل و سازش کاری با مستاجران شد.

وی همچنین از تخفیف 50 درصدی حق کمیسیون دفاتر املاک برای موجر و مستاجرانی اطلاع داد که توافق نامه یک ساله خود را تمدید نموده باشند.

مرادی همچنین تنها قراردادهایی را دارای اعتبار دانست که توافق نامه پرینتی دارای هولوگرام داشته باشند.

آنچنان که وی شرح داد: هم اکنون 2 هزار و 300 دفتر در کرمانشاه دارای پروانه اتحادیه املاک هستند.

مرادی اضافه کرد: از سال 98 طرح قراردادهای پرینتی هولوگرام دار به اجرا درآمده است و 98 درصد دفاتر املاک نیز به هولوگرام مجهز شده اند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کرمانشاه با اشاره به مطرح شدن طرح بسته معیشتی دولت به مستاجران پشنهاد داد که فقط مستاجرانی شامل این طرح شوند که قرارداد هولوگرام دار داشته باشند.

ابلاغ نرخ نامه جدید اجاره املاک برای قانونمند کردن قیمت ها

مرادی در ادامه از تصویب نرخ نامه جدید اجاره املاک در پنج پارامتر در ستاد فرمانداری کرمانشاه اطلاع داد و گفت: این کار در راستای جلوگیری از قیمت گذاری های خودسرانه و رعایت حال مستاجران اجرا شده است.

آنچنان که وی شرح داد؛ طبق نرخ نامه جدید مناطق مختلف شهر کرمانشاه به الف، ب، پ، جیم و دال تقسیم بندی و نرخ رهن هر متر خانه در این مناطق به ترتیب یک میلیون و 200 هزار تومان، یک میلیون ، 700 هزار ، 500 هزار و 400 صد هزار تومان معین شده است.

مرادی اضافه کرد: برای تهاتر رهن با اجاره نیز به ازای هر یک میلیون تومان 17 هزار تومان یعنی بالاتر از نرخ سود یک ساله بانکی در نظر گرفته شده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کرمانشاه در ادامه بیان داشت که این نرخ نامه برای ساختمان هایی تا عمر پنج سال صدق می نماید و از نرخ رهن و اجاره ساختمان های با عمر بیشتر 10 درصد کم می گردد.

به گفته او، روش دیگر نیز تمدید اجاره نامه با 20 درصد بیشتر از نرخ سال گذشته است.

مرادی در پاسخ به خبرنگار خبرنگاران، ضمانت اجرای این دستورالعمل را پای کار بودن مقامات استانی، دادستان، تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف نماینده بیان کرد.

هر چند وی، توافق بین مالک و مستاجر را بالاتر از قانون دانست و گفت: این توافق دیگر گناه دفاتر املاک نیست.

معین اجاره بها با یک دهم قیمت املاک نیز فاجعه است!

با اینکه مرادی عرف معین نرخ اجاره بها را براساس یک چهارم تا یک پنجم قیمت ملک عنوان نمود اما اذعان داشت که قانونی در این زمینه وجود ندارد و با شرایط فعلی حتی معین اجاره بها با یک دهم قیمت املاک نیز فاجعه است.

به گفته وی، حتی در بعضی از شهرستان ها تا 200 درصد، اجاره بها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

او همچنین در مورد خانه های ویلایی نیز گفت: ملاک معین اجاره بها زیربنای ملک است.

عامل گرانی، دفاتر املاک نیست!

رییس اتحادیه مشاوران املاک کرمانشاه در پاسخ به خبرنگاران دلیل اعلام دیرهنگام نرخ نامه جدید را کرونا و تعطیلی صنوف بیان کرد.

وی همچنین تاکید نمود که تعادل بازار با به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا محقق می گردد در حالی که در کشور ما مدتی خریدار و مدتی نیز فروشنده ملک کم می گردد.

مرادی گرانی زمین، مصالح ساختمانی، فولاد، سیمان و کارگر را از جمله عوامل گرانی مسکن بیان کرد و گفت: با معین نرخ نامه جدید خواستیم ثابت کنیم که عامل آشفتگی بازار مسکن و گرانی آن ارتباطی با دفاتر املاک ندارد و در حقیقت صاحبان املاک معین نماینده قیمت ها هستند.

او همچنین بر ساماندهی نرخ های سایت دیوار تاکید نمود و اضافه کرد: پیشنهاد داده ایم تا خانه های خالی که نرخ نامه جدید ما را رعایت نمایند از پرداخت مالیات و نیز عوارض شهرداری معاف باشند.

وی در سرانجام از راه اندازی 6 اکیپ بازرسی از روز شنبه اطلاع داد و گفت: تا به امروز چندین دفتر املاک به دلیل نداشتن مجوز پلمب شده اند و تا دریافت مجوز این دفاتر بسته باقی خواهند ماند.

یک میلیون نفر از جمعیت 2 میلیون نفری استان در شهر کرمانشاه سکونت دارند.

همچنین برآورد شده تا 30 درصد از جمعیت در مناطق حاشیه شهر ساکن هستند.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1212

به "خبرنگاران کرمانشاهیان به گرانی اجاره بها مسکن نه بگویند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرمانشاهیان به گرانی اجاره بها مسکن نه بگویند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید