زمان پرداخت خسارت نوسانات برق اعلام شد
به گزارش تور آلمان ارزان، افزایش دمای هوا طی تابستان سال جاری موجب رکوردزنی در مصرف برق و در پی آن افزایش قطعی برق در کشور شد، این در حالی بود که شهروندان علاوه بر گلایه از خاموشی های پی در پی و بعضا بی برنامه، از آسیب و خرابی وسایل برقی خود گزارش می دادند، از سوی دیگر در گزارش های غیررسمی بسیاری از مغازه ها و تعمیرگاه های لوازم خانگی اعلام میکردند که اندازه تقاضا برای تعمیر وسایل برقی در بعضی شهرها افزایش یافته که شاید یکی از دلایل آن قطعی برق بود.
در این شرایط بود که از سوی مسوولان صنعت برق اعلام شد که مشترکینی که از نوسانات برق آسیب می بینند، به محض وقوع حادثه حتما در سامانه بیمه مشترکین ثبت نام و کد رهگیری دریافت نمایند. اما بعدتر اعلام شد که هنوز شرکت بیمه پیمانکار برای پرداخت خسارت به مشترکان خسارت دیده معین نشده است.
طبق اعلام مصطفی رجبی مشهدی، تا به امروز دو مرتبه مناقصه برای معین شدن تکلیف شرکت بیمه پیمانکار برای پرداخت خسارت به مشترکان خسارت دیده ناشی از نوسانات و قطعی های برق برگزار شده، اما هیچکدام به نتیجه نرسیده بود.
زمان پرداخت خسارت نوسانات برق سال 1400 اعلام شد
اما امروز مدیر کل امور بین الملل توانیر گفته است که پرداخت خسارت نوسانات برق مشترکان از آبان ماه شروع می گردد و تا سرانجام سال تمامی خسارت نوسانات برق سال 1400 پرداخت خواهد شد.
صالحی در یک گفت وگوی تلویزیونی بیان کرد اغلب خسارات بیمه مشترکین در سال 1399 پرداخت شده است و در سال 1400 هم مطابق قانون بعد از برگزاری مناقصه عمومی و معین شرکت بیمه گر معتبر خسارت مشترکین را پرداخت می گردد. اولویت پرداخت به افرادی است که کد رهگیری آن ها زودتر ثبت شده باشد.
بر این اساس، سال گذشته 65 میلیارد تومان بابت خسارت به لوازم منزل مشترکان ناشی از قطع و نوسانات برق و حدود 8 میلیارد تومان، خسارت ناشی از نوسانات برق به خانواده ها پرداخت شده است. مشترکان خانگی شهری 100 تومان به ازای هر ماه و مشترکان تجاری شهری 1000 تومان به ازای هر ماه پرداخت می نمایند و این مبلغ برای مشترکان روستایی نصف می گردد.
هر مشترکی که نسبت به این موضوع شکایتی دارد می تواند اطلاعات و شکایت خود را به طور کامل در وب سایت بیمه توانیر ثبت کند و مطمئن باشد که قطعا به آن رسیدگی خواهد شد. زمانی که مشترکان وارد سایت bimetavanir.org.ir شدند باید شناسه قبض خود را وارد و اگر مستنداتی دارند ضروری است که اطلاعات آن را وارد نمایند، علاوه بر این اگر هزینه ای پرداخت کردند، فاکتور آن را به درخواست خود اضافه نمایند که پس از آن وارد مراحل رسیدگی، آنالیز کارشناس، معین خسارت، گرفتن شماره شبا و نهایتا پرداخت می شوند.
چنانچه این خسارات در حوزه وسایل خانگی نباشد و آتش سوزی رخ داده باشد، اگر تایید گردد که منشاء آن به علت برق بوده، پس از معین برآورد و انجام اقدامات کارشناسی، مراحل کار پیش می رود. اگر حادثه منجر به قطع عضو گردد، مجددا بر اساس قوانینی که وجود دارد، هزینه ها برآورد و پرداخت صورت می گیرد، بعلاوه اگر حادثه منجر به فوت نیز شده باشد، بر اساس مستندات پزشک قانونی مراحل کار پیش می رود و هزینه ها پرداخت می گردد، در واقع در پنج گروه لوازم خانگی، آتش سوزی، پزشکی، نقص عضو و فوت هزینه ها پرداخت می گردد.
منبع: اتاق بازرگانی ایران