سایکودراما یکی از انواع روان درمانی هنرمحور است
به گزارش تور آلمان ارزان، هدی پوررضائیان سایکودراماتیست و متخصص روانشناسی سلامت مترجم گروه درمانی با بچه ها - روان نمایشگری با بچه ها نوشته آلفونس آیچینگر ، والتر هال که به تازگی از سوی انتشارات ارجمند منتشر شدهدر گفت وگو با خبرنگاران درباره این اثر شرح داد: کتاب گروه درمانی با بچه ها - روان نمایشگری با بچه ها، کتابی تخصصی در زمینه روانشناسی (روان درمانی) است که به معرفی روان نمایشگری نمادین می پردازد.
او درباره روان نمایشگری یا سایکودراما شرح داد: سایکودراما یکی از انواع روان درمانی هنرمحور است که با بهره گیری از فنون نمایشی از جمله ایفای نقش، صندلی خالی، آینه و مانند آنها، به برون ریزی هیجانی، آگاهی از تعارضات درونی و بین فردی و در پی آن، حل مسائل روانی-اجتماعی افراد یاری می کند.
او اضافه نمود: حال، روان نمایشگری نمادین، نوعی روان نمایشگری است که ضمن حفظ اصول اساسی روان نمایشگری اصلی از جمله بداهه پردازی، خلاقیت، رویارویی و ...، برای بچه ها، متناسب سازی شده است. در این شیوه، بچه ها بعد از مرحله شروعین یعنی انتخاب داستان نمایشی و نقش ها، یک بازی نمایشی را شروع می نمایند که بر اساس داستان فیلم های بچه هاه مشهور یا داستان های پیشنهادی خود بچه ها است و همراهی فعال درمانگران سبب می گردد تا روند بازی نمایشی به سمت و سویی برود که هیجانات و تعارضات بچه ها، نمود یابند و یادگیری های تازه رخ دهند.
به گفته این سایکودراماتیست، معرفی کامل این روش در کتاب از ابزارهای لازم گرفته تا شیوه و مراحل اجرا همراه با مثال های روشن از تجارب روان نمایشگری نویسندگان کتاب (آلفونس آیچینگر و والتر هال) و بعلاوه احتیاج مداوم جامعه روانشناسان به شناخت روش های درمانی کاربردی موجب انتخاب این کتاب برای ترجمه شد. علاوه بر اینها، آشنایی دیرینه من با این روش و کاربست مداوم آن در جلسات درمانی، یکی دیگر از ملاکهای برگزیدن این کتاب برای ترجمه بوده است.
پوررضائیان درباره مخاطبان کتاب هم بیان نمود: از منظر تخصصی و در نگاه نخست، مخاطبان اصلی کتاب حاضر، متخصصان و کارآموزان روان نمایشگری هستند اما به باور من تمام روانشناسان گرامی و دانشجویان این رشته و حتی عموم مردم جامعه در هر جایگاه و رشتهای می توانند مخاطب این کتاب باشند چراکه از یکسو کوشش های متعددی برای ترجمه بومی و مفهومی اثر انجام شده است و از سوی دیگر مطالعه چنین کتاب هایی می تواند سبب آشنایی نسبی افراد با شیوه کار روانشناسان گردد که تأثیر بسزایی در گرایش مردم به استفاده از خدمات روانشناختی چه برای پیشگیری از اختلالات و چه برای درمان آنها خواهد داشت.
او یادآور شد: یکی از اساسی ترین نکاتی که در کنار سایر نکات مهم این کتاب، به چشم می آید اهمیت گروه همسالان و به طور کلی نقش گروه در تجربه اندوزی و یادگیری هم در زندگی روزمره و هم در جلسات روان درمانی است. نکته ای که معمولاً به دلایل متعدد نادیده گرفته شده است. مثلاً یکی از باورهای نادرست شایع، این است که روان درمانی های انفرادی و اصطلاحاً خصوصی، کارآمدتر هستند و جالبتر اینکه مشمول هزینه های بیشتری هم می شوند. در حالی که در روش های گروهی، تأثیراتی حاصل می گردد که هیچگاه در روش های انفرادی به دست نمی آید. عمومی سازی این دانش، نه تنها در سطح جامعه که بین متخصصان روانشناسی هم لازم است.
او در سرانجام گفت: به طور کلی در خصوص بعضی روان درمانی ها نسبت به بعضی دیگر، کتابهای بسیار اندکی در کتابخانه های عمومی، دانشگاهی یا شخصی وجود دارد و شاید به همین علت اقبال روانشناسان به بعضی روان درمانی ها بسیار بیشتر از بعضی دیگر باشد. در حالی که بر اساس مستندات علمی هیچ تفاوتی در مقدار اثرگذاری روان درمانی های مختلف نیست و اگر هست به نفع روشهای گروهی است. بنابراین تا زمانی که تعداد کتابها از این نظر به تعادل نرسیده است، ترجمه و تألیف چنین کتاب هایی ضروری به نظر می رسد.